7 062 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Obetalda elräkningar efter flytt
En annan syn: Enligt mina kontakter på Fortum så är "praxis"att man avslutar sitt eget abonnemang. Jag menar, jag kan ju inte ringa och säga upp min grannes elabonnemang, Utan det ska väl göras av tecknaren av avtalet.
Är det inte köparen som i detta fallet missat att ringa elbolaget och beställa el ifall du fått räkningen för elen? Hade dom tecknat ett abonnemang så hade ju dom fått räkningen istället då det normalt bara ska kunna vara en abonnent samtidigt.
Sen spelar det ju ingen roll om dödsboet står på räkningen. Händer ju ofta att man betalar räkningar med annat namn eller adress på, felskrivningar m.m både som företag och privat. Antingen tar dom räkningarna och betalar sin elström eller så betalar dödsboet det och fakturerar sen de som förbrukat elen. Vägrar dom betala kontakta kronofogden. Borde vara ganska svårt för dom att slingra sig ur att betala för förbrukad ström speciellt när dom sett att det kommit räkningar och vägrat betala dom eller inte ens sagt till dig under lång tid.
Sen spelar det ju ingen roll om dödsboet står på räkningen. Händer ju ofta att man betalar räkningar med annat namn eller adress på, felskrivningar m.m både som företag och privat. Antingen tar dom räkningarna och betalar sin elström eller så betalar dödsboet det och fakturerar sen de som förbrukat elen. Vägrar dom betala kontakta kronofogden. Borde vara ganska svårt för dom att slingra sig ur att betala för förbrukad ström speciellt när dom sett att det kommit räkningar och vägrat betala dom eller inte ens sagt till dig under lång tid.
Kollade lite med min sambo som är jurist och arbetar just med att få folk att betala. Han är inte så pigg på morgonen utan mumlade mest en massa så det var lite svårt att förstå allt. Men kontentan var att om köparna vägrar betala så får dödsboet regressa mot köparna och att dödsboet skulle vara givna vinnarna i rätten. Om köparna inte fått några elräkningar så borde de själva ha kontaktat elbolaget och frågat var de är, man kan aldrig räkna med att bara få tjänster gratis som manna från himlen.
Tack för alla svar!
-1- Köpekontrakt (överlåtelseavtal)
Kollade kontraktet igårkväll. Det står inget specifikt om elavtal. Det finns dock en generell klausul, typ: "Årsavgifter och andra avgifter för bostadsrätten....Från och med tillträdesdagen skall dessa betalas av köparen.
-2- Elabonnemang:
Jag tror väl också nu, som påpekats denna tråd, att det blir svårt för mig (dödsboet) att hävda att inte jag är betalningskyldig gentemot elbolagen under den tid abonnemanget har löpt..
-3- Plikt av köpare:
Vad som dock är oklart för mig är, vilka plikter som åligger köparen (i köpare-säljare-relationen). Har inte köparen också skyldighet att ordna med elabonnemang för sin lägenhet? Om jag nu av försumlighet inte sagt upp mitt elabonnemang, befriar det då köparen att betala elen han förbrukat efter inflyttningsdatumet?
-4- Dödsbo i konkurs:
Tack för synpunkter om detta. Det känns dock lite fel för oss att sätta dödsboet i konkurs eftersom vi kan tänkas ha "ok" fodringsägare framgent.
jokomoko
-1- Köpekontrakt (överlåtelseavtal)
Kollade kontraktet igårkväll. Det står inget specifikt om elavtal. Det finns dock en generell klausul, typ: "Årsavgifter och andra avgifter för bostadsrätten....Från och med tillträdesdagen skall dessa betalas av köparen.
-2- Elabonnemang:
Jag tror väl också nu, som påpekats denna tråd, att det blir svårt för mig (dödsboet) att hävda att inte jag är betalningskyldig gentemot elbolagen under den tid abonnemanget har löpt..
-3- Plikt av köpare:
Vad som dock är oklart för mig är, vilka plikter som åligger köparen (i köpare-säljare-relationen). Har inte köparen också skyldighet att ordna med elabonnemang för sin lägenhet? Om jag nu av försumlighet inte sagt upp mitt elabonnemang, befriar det då köparen att betala elen han förbrukat efter inflyttningsdatumet?
-4- Dödsbo i konkurs:
Tack för synpunkter om detta. Det känns dock lite fel för oss att sätta dödsboet i konkurs eftersom vi kan tänkas ha "ok" fodringsägare framgent.
jokomoko
Angående 3.an så förstod jag det som så av min sambo att ni får betala till elbolaget och därefter kräva de pengarna av köparna. Och om de säger nej (vilket de verkar göra) så får ni anlita en jurist som driver in de pengarna åt er. Och då får de även betala indrivningskostnaden.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Sedan tycker jag att du skall ge mäklaren en skrapa, det där borde mäklaren sett till att ni ordnade. Troligen har mäklaren ingen formell skyldighet att se till att det ordnas, men det bör ligga på en checklista vid överlåtelsen.
"Säljarens och köparens rättigheter och förpliktelser
10 § Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde
skall ske, tillkommer säljaren. Denne får dock icke avverka skog annat
än till husbehov och ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga
avkastning.
Arrendeavgift, hyra och annan inkomst av fastigheten, som belöper på
tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren.
Avgift som utgår för fastigheten och belöper på tiden från och med
tillträdesdagen bäres av köparen. I förhållande till säljaren svarar
köparen för stämpelskatt för förvärvet." /Jordabalken, Kap 4
---------
"16 § Fastighetsmäklaren skall, i den mån god fastighetsmäklarsed kräver det, ge köpare och säljare de råd och upplysningar som dessa kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen."
"20 § Om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt 11--19 §§, skall han ersätta skada som till följd av detta drabbar köparen eller säljaren." /Fastighetsmäklarlagen
Det jag kunde hitta!
MVH och Lycka till!
10 § Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde
skall ske, tillkommer säljaren. Denne får dock icke avverka skog annat
än till husbehov och ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga
avkastning.
Arrendeavgift, hyra och annan inkomst av fastigheten, som belöper på
tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren.
Avgift som utgår för fastigheten och belöper på tiden från och med
tillträdesdagen bäres av köparen. I förhållande till säljaren svarar
köparen för stämpelskatt för förvärvet." /Jordabalken, Kap 4
---------
"16 § Fastighetsmäklaren skall, i den mån god fastighetsmäklarsed kräver det, ge köpare och säljare de råd och upplysningar som dessa kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen."
"20 § Om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt 11--19 §§, skall han ersätta skada som till följd av detta drabbar köparen eller säljaren." /Fastighetsmäklarlagen
Det jag kunde hitta!
MVH och Lycka till!
Återigen, tack för alla svar
(1) Mäklare:
Jag har nu skickat mejl till mäklaren och frågat hur de ser på situationen och hur de ser på deras eget ansvar. Har dock inget större hopp om att få någon hjälp därifrån.
(2) Fakturor från Elbolag
I morgon kommer jag kontakta elbolagen (nät & elleverantör) och fråga hur dom hur de kommer agera framgent. Efter att jag kontaktade nätleverantören första gången så fick jag fakturor samt flyttanmälanblankett från dom. Jag skickade in min flyttanmälan (6 månader försenad) men inte pratat med elbolagen efter detta, t.ex om hur de ser på rättsläget etc. Det ska bli spännande att höra vad de säger.
jokomoko
(1) Mäklare:
Jag har nu skickat mejl till mäklaren och frågat hur de ser på situationen och hur de ser på deras eget ansvar. Har dock inget större hopp om att få någon hjälp därifrån.
(2) Fakturor från Elbolag
I morgon kommer jag kontakta elbolagen (nät & elleverantör) och fråga hur dom hur de kommer agera framgent. Efter att jag kontaktade nätleverantören första gången så fick jag fakturor samt flyttanmälanblankett från dom. Jag skickade in min flyttanmälan (6 månader försenad) men inte pratat med elbolagen efter detta, t.ex om hur de ser på rättsläget etc. Det ska bli spännande att höra vad de säger.
jokomoko
Själva abbonemanget och eventuella fasta avgifter är väl en sak men köparna kan väl ändå inte neka till att betala den el de förbrukat? Då är man ju rubbad på nåt sätt och försöker bara sko sig på nån annans misstag. Avskyr den typen av mentalitet...
.
Bouppteckning och arvskifte är två olika handlingar. För att kunna skifta boet mellan dödsbodelägarna måste de först genomföra bouppteckning. Lagen tvingar dem att senast tre månader efter dödsfallet lämna in bouppteckning till skatteverket. Däremot finns ingen lag som stipulerar senaste dag för arvskifte. Om delägarna är överens kan de i princip behålla sitt dödsbo oskiftat hur länge som helst.
Bouppteckning och arvskifte är två olika handlingar. För att kunna skifta boet mellan dödsbodelägarna måste de först genomföra bouppteckning. Lagen tvingar dem att senast tre månader efter dödsfallet lämna in bouppteckning till skatteverket. Däremot finns ingen lag som stipulerar senaste dag för arvskifte. Om delägarna är överens kan de i princip behålla sitt dödsbo oskiftat hur länge som helst.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Exakt.Nyfniken skrev:
Och det rekommenderas att man gör ett formellt arvskifte med dokument etc - men det är inte ngt man måste lämna in osv.
Däremot så kan man, som jag har förstått det, inte bli återbetalningskyldig till dödsboet i normala fall om man skiftar tillgångar - möjligen med undantag av tex skatter eller latenta skulder som man vetat funnits innan skiftet.
/K