8 599 läst ·
54 svar
9k läst
54 svar
Obehörig ändring av fönsterbeställning till en BRF!
Finns det skriftliga underlag för beställningen av allmogefönster? Dvs, har ni protokollfört styrelsebeslut på att det är den typen av fönster som skall beställas?
Om inte, kan jag ju se problem om det kan tolkas att det inte funnits något tydligt beslut. Ordf. kan hävda att han gjorde en beställning enligt hans uppfattning av vad ni skulle ha.
Om inte, kan jag ju se problem om det kan tolkas att det inte funnits något tydligt beslut. Ordf. kan hävda att han gjorde en beställning enligt hans uppfattning av vad ni skulle ha.
Jag tycker att det här låter som rätt väg att gå.CykelPer skrev:Vi hade ett liknande fall i våran bostadsrättsförening för ett antal år sedan. Två medlemma i styrelsen beställde ett jobb utan att styrelsen fattat beslut om det. Detta orsakade en ganska stor kostnad för föreningen. Det slutade med att personerna stämdes på ett belopp motsvarande kostnaden för skadan. Tvisten gjordes upp med förlikning, accepterandet av förlikningen godkändes på ett extra föreningsmöte där alla medlemmar röstade. Centralt i vårat case var att det inte fanns något protokollfört beslut på beställningen av jobbet och att övriga styrelsen var enig om att de två styrelsemedlemmarna inte hade fått något mandat att göra beställningen.
Jag föreslår att ni omedelbart pausar arbetet, och därefter snabbt utreder om föreningen kan stämma ordföranden på beloppen och om denne isåfall har en ansvarsförsäkring som kan ta kostnaden.
Isåfall har ni en väg ur detta som inte behöver bli överdrivet kostsam för ordföranden heller. Man vill ju inte ruinera sina grannar.
Kan man kalla till en extra årsstämma och avsätta ordföranden så kan det vara lämpligt att göra detta snarast.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag tycker att det är lite oklart i tråden om ordf. verkligen har ändrat en beställning. För mig låter det (men kan ha missuppfattat) som att ordf. antingen har valt "fel" profil när han beställt. Eller att beställningen iofs varit gjord, men att ordföranden fått förtydliga vissa val i efterhand, och då valt fel.
Det blir lite krystat att blanda in ansvarsfrihet för styrelsen i frågan. Valet av profil har så vitt jag förstår inte varit uppe till beslut på en föreningsstämma, att då i efterhand låta medlemmarna titta på om styrelsens (orförandens) val är så dåligt att man skall dra in ansvarsfiheten känns lite övermagat.
Det fel som möjligen kan komma ifråga här är ju att ordf. har kört över styrelsen, inte ett stämmobeslut. Den ekonomiska skadan handlar i så fall inte om kostnaden för att ändra tillbaka valet. Utan den ev. skadan i form att valet vore dyrare, värdesänkande (omöjligt att bevisa) eller något i den stilen. Ingen kommer att kunna bevisa att detta beslut ger en skada.
Det blir lite krystat att blanda in ansvarsfrihet för styrelsen i frågan. Valet av profil har så vitt jag förstår inte varit uppe till beslut på en föreningsstämma, att då i efterhand låta medlemmarna titta på om styrelsens (orförandens) val är så dåligt att man skall dra in ansvarsfiheten känns lite övermagat.
Det fel som möjligen kan komma ifråga här är ju att ordf. har kört över styrelsen, inte ett stämmobeslut. Den ekonomiska skadan handlar i så fall inte om kostnaden för att ändra tillbaka valet. Utan den ev. skadan i form att valet vore dyrare, värdesänkande (omöjligt att bevisa) eller något i den stilen. Ingen kommer att kunna bevisa att detta beslut ger en skada.
Om övriga i styrelsen är överens om att beställt utseende inte duger så agera på det först och utred sedan ansvarsfrågan. Ta därför reda på kostnaden för att ändra beställningen för att få reda på vilken skada som ni kommer lida. Därefter har ni underlag att agera och om kostnaden gör att ni behöver kalla in en extrastämma.
I den andra vågskålen bör man begrunda varför ordf. beställde det han gjorde. Utifrån vad som är beskrivet så låter det som ett misstag på grund av okunskap. Det gör att situationen är som den är, försök göra det bästa av den.
I den andra vågskålen bör man begrunda varför ordf. beställde det han gjorde. Utifrån vad som är beskrivet så låter det som ett misstag på grund av okunskap. Det gör att situationen är som den är, försök göra det bästa av den.
Hur är det egentligen? Har denne gjort en beställning eller ändrat en befintlig beställning. Det känns som att du är medvetet luddig i frågan. För mig är det en betydande skillnad.Robban_nybörjarsnickare skrev:
Håller inte med alls.hempularen skrev:Jag tycker att det är lite oklart i tråden om ordf. verkligen har ändrat en beställning. För mig låter det (men kan ha missuppfattat) som att ordf. antingen har valt "fel" profil när han beställt. Eller att beställningen iofs varit gjord, men att ordföranden fått förtydliga vissa val i efterhand, och då valt fel.
Beslutas det om ansvarsfrihet är det kört med att på något sätt gå vidare för att få ersättning. Har man ansvarsfrihet så har man, det går inte att dra tillbaka om det skulle behövas.
Finns det styrelsebeslut på profilen och detta inte har följts så har ordföranden problem. Att dölja detta för medlemmarna tycker jag är oetiskt. Styrelsen är ju förtroendevald och skall självklart inte sopa saker under mattan. Har styrelsen beslutat om en sak och ordföranden inte följt detta beslut är det ju självklart att medlemmarna måste få reda på det.
Vår före detta ordförande körde tillsammans med en annan styrelsemedlem över resterande styrelsen. Det var ingen tvekan om att detta skulle lösas rättsligt.
Nu börjar det spåra ur lite här... dels fattas det mycket info....
Vissa råd känns helt galna... Att t.ex avbryta monteringen, för att utreda vem som har gjort vad, kan säkerligen riskeras krav på ersättning från fönsterfirman. Dessa har ett gäng ute för att byta fönster. Om dessa skall sitta och rulla tummarna i väntan på en rättsprocess kan bli väldigt väldigt dyrköpt. Jag vet vissa företag som tar över 15000 för att arbetet står still en hel dag.
Ingenting är så tvärsäkert som vissa vill förespå, dessutom är då frågan vad blir ersättningen, och hur långtid dröjer detta? Ordförande lär inte ge sig utan strid. Att direkt gå ut och prata med medlemmarna är nog inte så sunt. Det visar på att det finns stridigheter i styrelsen, vilket gör att stämman kanske väljer att sparka hela styrelsen, då blir helt plötsligt detta uppskjutet på ännu längre tid med ännu större kostnader.
Nä koppla in en jurist om detta upplevs så allvarligt så får ni gå vidare därifrån.
Att en ordförande tillsammans med en ledamot "kör över" styrelsen, låter intressant, hur var styrelsen sammansatt, för ordförande har alltid utslagsröst. Är det bara 4ledamöter så kan ordförande köra på om han har en till ledamot på sin sida utan att det blir några rättsliga problem.
Men just nu är det bästa att inte meddela de boende om detta.
Lyssna på Hempularen han brukar ha rätt
Vissa råd känns helt galna... Att t.ex avbryta monteringen, för att utreda vem som har gjort vad, kan säkerligen riskeras krav på ersättning från fönsterfirman. Dessa har ett gäng ute för att byta fönster. Om dessa skall sitta och rulla tummarna i väntan på en rättsprocess kan bli väldigt väldigt dyrköpt. Jag vet vissa företag som tar över 15000 för att arbetet står still en hel dag.
Ingenting är så tvärsäkert som vissa vill förespå, dessutom är då frågan vad blir ersättningen, och hur långtid dröjer detta? Ordförande lär inte ge sig utan strid. Att direkt gå ut och prata med medlemmarna är nog inte så sunt. Det visar på att det finns stridigheter i styrelsen, vilket gör att stämman kanske väljer att sparka hela styrelsen, då blir helt plötsligt detta uppskjutet på ännu längre tid med ännu större kostnader.
Nä koppla in en jurist om detta upplevs så allvarligt så får ni gå vidare därifrån.
Att en ordförande tillsammans med en ledamot "kör över" styrelsen, låter intressant, hur var styrelsen sammansatt, för ordförande har alltid utslagsröst. Är det bara 4ledamöter så kan ordförande köra på om han har en till ledamot på sin sida utan att det blir några rättsliga problem.
Men just nu är det bästa att inte meddela de boende om detta.
Lyssna på Hempularen han brukar ha rätt
Klicka här för att svara