Håller på och renoverar badrummet och behöver input på val av duschdörrar.
Planen från början var att bygga ut små väggsnuttar och placera en typ 90cm vanlig svängvariant tills jag insåg att det blir tight att öppna den helt pga toaletten och kommod mittemot.

Nu väljer jag mellan en skjutdörr eller två pardörrar á 700mm styck. Inbillar mig att det är mer svårstädat i skjutdörrens lister (nån med erfarenhet?) men tycker också det är svårt att hitta pardörrar som passar. Det gör inte heller saken lättare att vi valt borstad mässing på alla armaturer och vill därför hålla oss till det.

Tips, inputs, tankar, åsikter?
Bifogar en dålig bild på tänkt planlösning duschen är 900*1400

• IMG_8338.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att lösa med någon form av vikdörr?
Hittar man inte rätt mått så kan man säkert fixa en fast vägg i glas och anpassa så öppningen blir rätt.

Jag är mycket nöjd med snyggt duschdraperi mot den fasta glasväggen pga utrymmesbrist.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Det går inte att lösa med någon form av vikdörr?
Hittar man inte rätt mått så kan man säkert fixa en fast vägg i glas och anpassa så öppningen blir rätt.
Dom vikdörrar jag hittat har tyvärr känts som budgetkvalitet. Fast glasvägg är helt klart ett alternativ som jag dock behöver övertala gubben om då han tycker det blir kallt att duscha när det är öppet 😄 Men ska dra det en vända till med honom!

yonna yonna skrev:
Jag är mycket nöjd med snyggt duschdraperi mot den fasta glasväggen pga utrymmesbrist.
Ah va smart! Du har både glasvägg och draperi så det går att dra för den öppna ingången också? Inte alls en dum idé!

Jag hade lite samma problem i mitt gamla hus (snedvägg och trångt) så där blev det enbart en glasvägg och sen öppet.
Enda nackdelen med mitt (storlek 90x90) var att det kunde bli ganska blött utanför.
Värmen var inga problem. Finns en ratt som man kan vrida på så blir det varmare 🤪😁

• Gilla
NixNoc
  • Laddar…
NixNoc NixNoc skrev:
Ah va smart! Du har både glasvägg och draperi så det går att dra för den öppna ingången också? Inte alls en dum idé!
Även om badrummet är litet känns det inte trångt: duschhörna och glasvägg och draperi, mitt emot finns bastudörr, mellan dessa glasad terrassdörr ut. När man sitter på toa har man vacker utsikt mot gammal kallmur och kohage ... 😉

• Gilla
NixNoc
  • Laddar…
En fast glasdel och en glasdörr? (dvs om problemet är att hitta just pardörr som passar)

BirgitS
NixNoc NixNoc skrev:
Planen från början var att bygga ut små väggsnuttar och placera en typ 90cm vanlig svängvariant tills jag insåg att det blir tight att öppna den helt pga toaletten och kommod mittemot.
Det räcker väl med en 70 cm bred nischdörr + fast vägg. Placerar man den på ena sidan kan man ju även stå inne i duschen och dra dörren mot sig.
NixNoc NixNoc skrev:
Dom vikdörrar jag hittat har tyvärr känts som budgetkvalitet.
Inte nöjd med vikdörrarna från Macro Design, INR eller Svedbergs?
NixNoc NixNoc skrev:
Fast glasvägg är helt klart ett alternativ som jag dock behöver övertala gubben om då han tycker det blir kallt att duscha när det är öppet 😄
Jag håller helt med honom.

G gustaf-maurice skrev:
En fast glasdel och en glasdörr? (dvs om problemet är att hitta just pardörr som passar)
Jo det är också ett alternativ men det är ganska litet utbud av såna varianter med mässingsbeslag framförallt tycker jag det är dåligt utbud överlag av 70cm dörrar 🤔

BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker väl med en 70 cm bred nischdörr + fast vägg. Placerar man den på ena sidan kan man ju även stå inne i duschen och dra dörren mot sig.

Inte nöjd med vikdörrarna från Macro Design, INR eller Svedbergs?

Jag håller helt med honom.
Ja det är ett alternativ med en fast och en öppningsbar men utbudet är litet. Vikdörrarna även från dom bra märkena jag hittat är galet dyra framförallt när vi ska ha mässingsbeslag

Följdfråga!

Vet någon om man kan köpa raka dörrar till ett hörn och fästa så dom funkar som en pardörr istället? Någon som gjort det kanske? 😊 Eller köpa två enkeldörrar från exempelvis macrodesign som då inte har magnetlist och köpa till magnetlist från annat märke (har sett att exempelvis Bauhaus budgetmärken har de att köpa vid sidan av) 😊

BirgitS
NixNoc NixNoc skrev:
Vet någon om man kan köpa raka dörrar till ett hörn och fästa så dom funkar som en pardörr istället?
Nej, magnetlisten fungerar inte då. Eller i alla fall på våra från Macro är magnetlisten vinklad 45 grader.

NixNoc NixNoc skrev:
Följdfråga!

Vet någon om man kan köpa raka dörrar till ett hörn och fästa så dom funkar som en pardörr istället? Någon som gjort det kanske? 😊 Eller köpa två enkeldörrar från exempelvis macrodesign som då inte har magnetlist och köpa till magnetlist från annat märke (har sett att exempelvis Bauhaus budgetmärken har de att köpa vid sidan av) 😊
I förra bostaden körde vi två vanliga enkeldörrar och monterade som hörn. Inga magnetlister eller någonting. Med millimeter anpassning så blev det perfekt. Dörrarna vill stå i sin ”grundställning” rakt ut så det gick fint. Inget vatten kommer ut i glipan på några mm. Svedbergs var det.

Måttbeställda glasdörrar ifrån glasmästaren borde vara en lösning. När vi köpte våra så var de måttgjorda avsevärt mycket billigare än de färdiga ifrån badrumstillverkarna.

Väggfasta gångjärn av den här typen: https://gsab.se/gangjarn-g-serie-vagg-glas-blank-massing-1202052

Lämna öppet nertill så att golvfallet får göra sitt jobb och förenklar städning och torkning av golv. Vi har aldrig haft problem med att det kommer ut överdrivet med vatten utanför duschväggen trots att det är en glipa på ca 3cm nertill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.