Tänkt mig pärlspont på badrumsväggar. Nu finns det våtrumstapet. kan man montera panelen på detta eller krävs det något särskilt tätskikt under? Och ska det vara luftspalt mellan vägg och panel, och isåfall hur mycket?

Det är ju aldrig optimalt att ha trä som väggbeklädnad i ett badrum, men med god ventilation fungerar det ju. Fast naturligtvis inte i dusch/badkarsområdet, men det antar jag att du inte hade tänkt. Du kan sätta panelen på våtrumsmattan utan någon extra fuktspärr. Jag kan inte se att du skulle behöva någon luftspalt mellan mattan och panelen.

Tror spontant att detta är mycket tveksamt utifrån ett regelperspektiv då tätskiktet (bef väggmatta) punkteras med x antal spik så det blir mer tal om stänkskydd än fuktspärr. Sen spelar givetvis en massa andra faktor i om det funkar i parktiken. Om det skulle göras had jag nog satsat på läkt som skruvas i bef reglar med sedvanlig silikontätning och sen spikat panelen i läkten. Sen är där givetvis ett antal detaljer som inte är helt självklara hur man löser på dels ett estetisk och dels ett tekniskt perspektiv, tänker på avslut mot mattan i duschen, golv/vägg vinkel etc

Att en våtrumsmatta punkteras med ett antal spik kan jag inte se som ett problem om det sker på ställen som inte utsätts för vattenbegjutning. Och träpanelen har man ju inte på ställen som utsätts för vattenbegjutning.

Men man får naturligtvis inte ett våtrum som är godkänt enligt PER's eller GVK's regelverk. Egentligen inte enligt nya BBR heller. Vilket inte innebär att det inte fungerar i praktiken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.