Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jo det är nog tyvärr något i den stilen, att myndigheterna inte går miste om någon skatt är prioritet ett liksom... om en livsemedelsbutik blir rånad på 20 000kr så blir det på samma sätt för dem (annars skulle det ju vara bättre att låtsas bli rånad än att ta ut vinster som lön)
Ja, det står på fakturan att han har f-skattebevis.
Men räcker detta då?? Vi har ju aldrig sett f-skattesedlen liksom?
Vi har ringt Skatteverket och det vill självklart att vi ska skicka in fakturorna så att de kommer åt honom. Ska ringa dem imorgon och fråga vad som händer med oss, ifall vi behöver betala nåt extra.
Tack för alla era svar!
Men räcker detta då?? Vi har ju aldrig sett f-skattesedlen liksom?
Vi har ringt Skatteverket och det vill självklart att vi ska skicka in fakturorna så att de kommer åt honom. Ska ringa dem imorgon och fråga vad som händer med oss, ifall vi behöver betala nåt extra.
Tack för alla era svar!
Nej, det gör det inte. Han ska kunna visa upp den så att ni kan ta en kopia av den.gröngöling skrev:
Var försiktiga med vad ni avslöjar. Kolla av läget bara.
Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Det räcker inte att det står så, du måste själv kontrolelra antingen genom att få en kopia på handlingen av honom eller som du gjort nu med en fråga till skatteverket.
Jag tror iofs att iom. att han inte har en firma, och har skrivit en faktura som innhåller diverse olagligheter. Så kan du i princip låta bli att betala honom överhuvudtaget, han kommer aldrig att lyckas driva in något från dig.
Nu tycker jag nog att det trots olagligheterna är lite väl "elakt", om han nu faktiskt har gjort ett jobb hos er som han behöver leva av, och dessutom ställt upp när det var lite akut. Då är han givetvis värd en rimlig lön.
MEN om ni hade väntat er ett vitt jobb av en riktig firma med garantiansvar etc. Så är ju värdet av jobbet nu klart lägre för er. Om ni anses vara arbetsgivare så är ju en rimlig ersättning för hans arbete en avtalsmässig lön per timme han var där, plus verifierade utlägg för material (och lön för den tid det tog för honom att handla materialet). Efterssom ni är hans arbetsgivare så har han inget ansvar för det jobb han gjorde hos er. Och någon moms kommer inte in i bilden överhuvudtaget.
vet inte vad som är avtalsmässig lön för en röris, men gissar på 120- 140 kr i timmen. Och sedan gör ni avdrag för skatt från det, betalar in skatten och arbetsgivaavgiften till skatteverket (ni får fylla i en kontrolluppgift vid årskiftet också). Allt detta är jag ganska säker på att skatteverket kan hjälpa er med, blanketterna finns för nedladdning. Skatteverket är en väldigt serviceinriktad myndighet. Jag har bara goda erfarenheter av kontakter med skatteverket (bara de inte hade varit så dyra).
Jag tror iofs att iom. att han inte har en firma, och har skrivit en faktura som innhåller diverse olagligheter. Så kan du i princip låta bli att betala honom överhuvudtaget, han kommer aldrig att lyckas driva in något från dig.
Nu tycker jag nog att det trots olagligheterna är lite väl "elakt", om han nu faktiskt har gjort ett jobb hos er som han behöver leva av, och dessutom ställt upp när det var lite akut. Då är han givetvis värd en rimlig lön.
MEN om ni hade väntat er ett vitt jobb av en riktig firma med garantiansvar etc. Så är ju värdet av jobbet nu klart lägre för er. Om ni anses vara arbetsgivare så är ju en rimlig ersättning för hans arbete en avtalsmässig lön per timme han var där, plus verifierade utlägg för material (och lön för den tid det tog för honom att handla materialet). Efterssom ni är hans arbetsgivare så har han inget ansvar för det jobb han gjorde hos er. Och någon moms kommer inte in i bilden överhuvudtaget.
vet inte vad som är avtalsmässig lön för en röris, men gissar på 120- 140 kr i timmen. Och sedan gör ni avdrag för skatt från det, betalar in skatten och arbetsgivaavgiften till skatteverket (ni får fylla i en kontrolluppgift vid årskiftet också). Allt detta är jag ganska säker på att skatteverket kan hjälpa er med, blanketterna finns för nedladdning. Skatteverket är en väldigt serviceinriktad myndighet. Jag har bara goda erfarenheter av kontakter med skatteverket (bara de inte hade varit så dyra).
Tack så mycket!Immobil skrev:Nej, det gör det inte. Han ska kunna visa upp den så att ni kan ta en kopia av den.
Jo, men han skickar ju inte fakturan innan han börjar jobbet? Och om han inte visar upp den nu fastän det står på fakturan så löser väl inte det nånting? Fattar fortfarande inte..trög idag eller nå´t ;-)
Var försiktiga med vad ni avslöjar. Kolla av läget bara.
Vi har inte nämnt några namn på oss själva!
Lycka till!![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Hittils har ni inte gjort något fel, så länge ni inte har betalat honom så kan inte heller skattemyndigeheten ställa några krav på er.
Vi vill ju betala honom. Men vi vill betala en rimlig summa och vi vill inte att nå´t kommer tillbaka och biter oss i häcken sen.
Betala ingenting till rörmokaren ännu.
Antingen kommer ni överens om en summa att betala till honom svart (vilket ni inte vill göra) eller så gör ni det på rätt sätt.
Som någon skrev tidigare så är det ett brott att förespegla att man har F-skattsedel och företag fastän så inte är fallet.
Jag tycker att ni skall polisanmäla honom samt anmäla detta till Skatteverket.
Istället för hempularens horribla, men i stort sett korrekta, exempel så tar vi och räknar baklänges.
* Vi utgår från de 20.000:-.
* Ni är att anses som arbetsgivare även fast ni är privatpersoner.
* Ni har anlitat rörmokaren som en privatperson.
* Ni skall göra en "Förenklad skattedeklaration för privata tjänster"
* Det material som 'privatpersonen rörmokaren' har skaffat för er räkning behöver ni inte betala skatt och avgifter på. Detta under förutsättning att ni betalar de faktiska kostnaderna (inkl. moms) och att 'privatpersonen rörmokaren' visar kvittot. Har han inget kvitto eller vill ha mer för materialet än vad han betalat själv så måste ni betala arbetsgivaravgifter och dra skatt även på detta belopp, det räknas då som inkomst av tjänst. I detta fallet har han förmodligen inget kvitto att visa upp. Vi antar att materialkostnaden uppgår till 6.500:-
* Vi antar också att han vill ha 400:- + moms per timme, =500:- per timme för er. Om vi antar att han arbetat 25 timmar blir det 12.500:-. Men momsen kan vi direkt dra av. I de resterande 400 ingår för företagaren att betala skatt och egenavgifter (som ni måste göra nu istället), övriga omkostnader, försäkringar mm. Ni trodde ju att ni anlitade ett företag med garantier och försäkringar, detta måste ni ta hänsyn till. Desstom får ni mer besvär. Om ni betalar honom 150:- per timme innebär det en månadslön på 25.000:-, 175:- per timme innebär en månadslön på 30.000:-.
* Låt oss anta att ni bestämmer er för att 150:- per timme är tillräckligt. Ni skall alltså då betala "privatpersonen rörmokaren" 25x150=3750:- + 6.500:- för material (om ni tycker det verkar rimligt) vilket totalt blir 10.250:-.
* Ni måste från de 10250 innehåla 30% som avdragen preliminärskatt = 3.075(som ni månaden efter måsta betala in till skatteverket. kvar att utbetala till rörmokaren blir 7.175. I samband med utbetalningen överlämnar ni ett kvitto där lönesumman och den innehållna skatten är specificerad.
* I den förenklade skattedeklarationen förprivata tjänster skall ni uppge dessa belopp. Ni skall också fylla i (och betala) arbetsgivaravgifter, vanligtvis, på 32,42%, dvs. 10250*0,3242= 3323.
* totalt skall ni betala in 3323 + 3075= 6398 kronor till skatteverket. detta skall göras och blanketten skickas in senast den 12 i månaden efter utbetalningen.
* Det ni totalt då har betalat för rörmokeriet är då 10250+3323=13573. En bitr under de knappa 20´han ville ha från början. Men, ni har som sagt besvär och inga garantier på arbetet.
*Skulle ni istället vilja betala ut 175:- per timme blir er totalkostnad 14.400. Vid en timpenning på 200 (och antalet arbetade timmar 25) blir kostnaden 15.228.
* Har han arbetat annat antal timmar, får ni korrigera kalkylen.
* När deklarationen och pengarna är inskickade till Skatteverket behöver ni inte göra något mer.
* Ni har då handlat korrekt och ärligt och undvikit svarta pengar.
Antingen kommer ni överens om en summa att betala till honom svart (vilket ni inte vill göra) eller så gör ni det på rätt sätt.
Som någon skrev tidigare så är det ett brott att förespegla att man har F-skattsedel och företag fastän så inte är fallet.
Jag tycker att ni skall polisanmäla honom samt anmäla detta till Skatteverket.
Istället för hempularens horribla, men i stort sett korrekta, exempel så tar vi och räknar baklänges.
* Vi utgår från de 20.000:-.
* Ni är att anses som arbetsgivare även fast ni är privatpersoner.
* Ni har anlitat rörmokaren som en privatperson.
* Ni skall göra en "Förenklad skattedeklaration för privata tjänster"
* Det material som 'privatpersonen rörmokaren' har skaffat för er räkning behöver ni inte betala skatt och avgifter på. Detta under förutsättning att ni betalar de faktiska kostnaderna (inkl. moms) och att 'privatpersonen rörmokaren' visar kvittot. Har han inget kvitto eller vill ha mer för materialet än vad han betalat själv så måste ni betala arbetsgivaravgifter och dra skatt även på detta belopp, det räknas då som inkomst av tjänst. I detta fallet har han förmodligen inget kvitto att visa upp. Vi antar att materialkostnaden uppgår till 6.500:-
* Vi antar också att han vill ha 400:- + moms per timme, =500:- per timme för er. Om vi antar att han arbetat 25 timmar blir det 12.500:-. Men momsen kan vi direkt dra av. I de resterande 400 ingår för företagaren att betala skatt och egenavgifter (som ni måste göra nu istället), övriga omkostnader, försäkringar mm. Ni trodde ju att ni anlitade ett företag med garantier och försäkringar, detta måste ni ta hänsyn till. Desstom får ni mer besvär. Om ni betalar honom 150:- per timme innebär det en månadslön på 25.000:-, 175:- per timme innebär en månadslön på 30.000:-.
* Låt oss anta att ni bestämmer er för att 150:- per timme är tillräckligt. Ni skall alltså då betala "privatpersonen rörmokaren" 25x150=3750:- + 6.500:- för material (om ni tycker det verkar rimligt) vilket totalt blir 10.250:-.
* Ni måste från de 10250 innehåla 30% som avdragen preliminärskatt = 3.075(som ni månaden efter måsta betala in till skatteverket. kvar att utbetala till rörmokaren blir 7.175. I samband med utbetalningen överlämnar ni ett kvitto där lönesumman och den innehållna skatten är specificerad.
* I den förenklade skattedeklarationen förprivata tjänster skall ni uppge dessa belopp. Ni skall också fylla i (och betala) arbetsgivaravgifter, vanligtvis, på 32,42%, dvs. 10250*0,3242= 3323.
* totalt skall ni betala in 3323 + 3075= 6398 kronor till skatteverket. detta skall göras och blanketten skickas in senast den 12 i månaden efter utbetalningen.
* Det ni totalt då har betalat för rörmokeriet är då 10250+3323=13573. En bitr under de knappa 20´han ville ha från början. Men, ni har som sagt besvär och inga garantier på arbetet.
*Skulle ni istället vilja betala ut 175:- per timme blir er totalkostnad 14.400. Vid en timpenning på 200 (och antalet arbetade timmar 25) blir kostnaden 15.228.
* Har han arbetat annat antal timmar, får ni korrigera kalkylen.
* När deklarationen och pengarna är inskickade till Skatteverket behöver ni inte göra något mer.
* Ni har då handlat korrekt och ärligt och undvikit svarta pengar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Som jag har förstått det är det precis vad trådstartaren har gjort: kollat upp om han har F-skattesedel dvs !
Och funnit att så INTE är fallet.
Då borde ni egetligen göra som abbe_ säger: Dvs betala hans lön och sedan betala in resterande til lskatteverket.
Iaf har ni ju den förhandlingspositionen.
Eller, kan ni ju tillägga, så kanske vi kan komma överens om ett skälgt pris utan att blanda in skatteverket.
Problemet i vilket fall är väl att ni inte får några garantier. I fall 1 har ni anställt honom - och då lär väl ni som "arbetsgivare" vara ansvariga för installationen. I fall 2- så har ni betalat för att "bli av med problemet" - och kan förstås knappast åberopa några garantier...
Jag skulle försökt förhandla ned priset. Särskilt med tanke på att ni trodde det var vitt - men det visade sig bli svart. Och som sagt - ä nså länge har han ju ingen hållhake på er - han kan ju knappast kräva in sin faktura via fogden med falskt F-skattnr iaf ?
Hot osv är förstås ett problem - men det är en annan fråga, även om det kan bli obehagligt och leda till en annan slutsats...
/K
Och funnit att så INTE är fallet.
Då borde ni egetligen göra som abbe_ säger: Dvs betala hans lön och sedan betala in resterande til lskatteverket.
Iaf har ni ju den förhandlingspositionen.
Eller, kan ni ju tillägga, så kanske vi kan komma överens om ett skälgt pris utan att blanda in skatteverket.
Problemet i vilket fall är väl att ni inte får några garantier. I fall 1 har ni anställt honom - och då lär väl ni som "arbetsgivare" vara ansvariga för installationen. I fall 2- så har ni betalat för att "bli av med problemet" - och kan förstås knappast åberopa några garantier...
Jag skulle försökt förhandla ned priset. Särskilt med tanke på att ni trodde det var vitt - men det visade sig bli svart. Och som sagt - ä nså länge har han ju ingen hållhake på er - han kan ju knappast kräva in sin faktura via fogden med falskt F-skattnr iaf ?
Hot osv är förstås ett problem - men det är en annan fråga, även om det kan bli obehagligt och leda till en annan slutsats...
/K
Jag har för mig att det som konsument räcker att det står "företaget innehar F-skatesedel" då behöver man inte kontrollera mera. Men om du nu har gjort det, och det kan göras troligt att du visste om att han INTE hade det, så blir det värre.
Att han inte är momsregistrerad innebär att han inte får skriva moms i fakturan, utan måste slå ihop det till en post. För dig som privatperson spelar det egentligen ingen roll, du får betala lika mycket ändå,priset skall ju ändå vara inklusive moms till konsumenter.
Faktura från företag till företag är en annan sak.
Det är inget krav att vara momsregistrerad för att driva näringsverksamhet. Däremot är det praktiskt.
Bästa vore nog om du hade betalt utan att fråga så mycket, har svårt att tro att du skulle åka på något då.
Att han inte är momsregistrerad innebär att han inte får skriva moms i fakturan, utan måste slå ihop det till en post. För dig som privatperson spelar det egentligen ingen roll, du får betala lika mycket ändå,priset skall ju ändå vara inklusive moms till konsumenter.
Faktura från företag till företag är en annan sak.
Det är inget krav att vara momsregistrerad för att driva näringsverksamhet. Däremot är det praktiskt.
Bästa vore nog om du hade betalt utan att fråga så mycket, har svårt att tro att du skulle åka på något då.
Håller med Hemmakatten, hempularen m.fl.
Betala inte denna faktura !! Inte än och nu i alla fall.
Skriv istället ett brev till honom där Du talar om att fakturan inte är ok, för det står ett VAT-nummer som inte är registrerat och hänvisar även till ett F-skattebevis som inte finns. Skriv att Du måste kontakta Skattemyndigheten eftersom Du ju kommer bli lagligen ansvarig att betala in soc.avgifter m.m. för honom eftersom han inte har den F-skatt han uppgivit. Och Du behöver deras hjälp med detta, eftersom Du aldrig fyllt i dessa blanketter själv.
Be honom skicka en ny faktura där han dragit av de summor Du förstått att Du ändå är skyldig att betala till Skattemyndigheten, och dessutom hans kostnader för den tid administrationen tar.
Vad svaret blir på ett sådant brev kan man fundera på. Antingen återkommer han med en ny faktura (vilken Du då bör stämma av mot Hemmakattens uträkning och troligen skriva ett brev till), alternativt ringer Dig och tycker Du är dum i huvudet eller helt enkelt inte hörs av mer. Eller föreslår att Du betalar en mindre summa svart istället för fakturabeloppet.
Brev med sådant innehåll är det korrekta från Din sida att göra, samtidigt som det sätter lite press på honom. Brevet visar att han inte kan behandla Dig hursomhelst. Och eftersom han har näringsförbud så lär han nog inte längta efter att Du tar kontakt med Skattemyndigheten.
Hoppas Du orkar skriva brevet ! Du har allt att vinna på det, och gör oss alla en tjänst genom att vara lite "besvärlig" mot sådana rötägg. Lagen är ju dessutom sådan att det ÄR Din skyldighet att betala alla nämnda avgifter om Du anlitat någon som inte är registrerad att göra det själv. Statens skall ha in sitt, antingen från den som gör jobbet eller den som anlitar denne.
Men håll det artigt och enkelt - inga hot om att "gå vidare" eller så. Han kan i princip aldrig gå vidare och driva in fakturan som den ser ut nu, eftersom hans uppgifter på den är falska och han utger sig för att vara någon annan (=falskt företag) än den han är (privatperson).
Edit: Jo, jag tror också att det räcker med att företaget uppger att de har F-skattesedel för att man i princip skall gå fri. Bygger på att man då inte har någon anledning att ana oråd. Men nu VET Du ju, och då är det annat läge. Dessutom vet Du ju också att Du inte har några garantier eller liknande, så det kan definitivt inte vara aktuellt med samma belopp som om det vore ett jobb gjort av ett "riktigt" företag. Skriv brevet !
Betala inte denna faktura !! Inte än och nu i alla fall.
Skriv istället ett brev till honom där Du talar om att fakturan inte är ok, för det står ett VAT-nummer som inte är registrerat och hänvisar även till ett F-skattebevis som inte finns. Skriv att Du måste kontakta Skattemyndigheten eftersom Du ju kommer bli lagligen ansvarig att betala in soc.avgifter m.m. för honom eftersom han inte har den F-skatt han uppgivit. Och Du behöver deras hjälp med detta, eftersom Du aldrig fyllt i dessa blanketter själv.
Be honom skicka en ny faktura där han dragit av de summor Du förstått att Du ändå är skyldig att betala till Skattemyndigheten, och dessutom hans kostnader för den tid administrationen tar.
Vad svaret blir på ett sådant brev kan man fundera på. Antingen återkommer han med en ny faktura (vilken Du då bör stämma av mot Hemmakattens uträkning och troligen skriva ett brev till), alternativt ringer Dig och tycker Du är dum i huvudet eller helt enkelt inte hörs av mer. Eller föreslår att Du betalar en mindre summa svart istället för fakturabeloppet.
Brev med sådant innehåll är det korrekta från Din sida att göra, samtidigt som det sätter lite press på honom. Brevet visar att han inte kan behandla Dig hursomhelst. Och eftersom han har näringsförbud så lär han nog inte längta efter att Du tar kontakt med Skattemyndigheten.
Hoppas Du orkar skriva brevet ! Du har allt att vinna på det, och gör oss alla en tjänst genom att vara lite "besvärlig" mot sådana rötägg. Lagen är ju dessutom sådan att det ÄR Din skyldighet att betala alla nämnda avgifter om Du anlitat någon som inte är registrerad att göra det själv. Statens skall ha in sitt, antingen från den som gör jobbet eller den som anlitar denne.
Men håll det artigt och enkelt - inga hot om att "gå vidare" eller så. Han kan i princip aldrig gå vidare och driva in fakturan som den ser ut nu, eftersom hans uppgifter på den är falska och han utger sig för att vara någon annan (=falskt företag) än den han är (privatperson).
Edit: Jo, jag tror också att det räcker med att företaget uppger att de har F-skattesedel för att man i princip skall gå fri. Bygger på att man då inte har någon anledning att ana oråd. Men nu VET Du ju, och då är det annat läge. Dessutom vet Du ju också att Du inte har några garantier eller liknande, så det kan definitivt inte vara aktuellt med samma belopp som om det vore ett jobb gjort av ett "riktigt" företag. Skriv brevet !
Redigerat:
