Mäster skrev:
Har han gjort ett bra jobb då ? värt 20.000 ? eller är det salt redan där ?
Ja, det är ju frågan det! Den enda informationen som framkommit är ju att det var ett snabbjobb. Läcka som behövde fixas.
Måste varit en rejäl läcka då för 20 lax!!

Jag förstår inte riktigt TS problem. Är du missnöjd med jobbet? Blev det för dyrt? Är du orolig för eventuella problem med garantier på jobbet?
Pratade ni inte om kostnader etc. innan jobbet utfördes?

Vad skulle detta jobb kostat om det utförts av en röris med f-skattsedel?
Som sagt, vad är problemet?

P.
 
??? Problemet är väl att Ts kan få betala massa mer om han ger rörkrökaren 20000:-

Läs hela tråden.
 
Har läst hela tråden, undrade ändå, var jobbet värt 30.000 eller 10.000 så kan ju det påverka förhandlingen också..
Finns det någon bekant till rörpularen som har firma ? och kan gå in och fakturera t.ex, vilket inte vore omöjligt ,
Troligen går väl priset upp ytterligare då, men är det värt det så, och man vill ha ett kvitto...
Är det ett mindre jobb, som kanske var värt 5000, så kan en del mindre nogräknade personer klara sig utan kvitto.. Och därmed kunna neka till att någonsin sett rörisen förut..
20000 på en helg känns som mycket mtrlkostnad, och den kostnaden får man väl ta, sen vad han vill ha får arbetet kan ju inte vara så himla mycket att man inte kan komma överens..
(Fast 20.000 ? böt han panna eller? )
 
5.2 racing skrev:
??? Problemet är väl att Ts kan få betala massa mer om han ger rörkrökaren 20000:-

Läs hela tråden.
Massa mer?? Är det eventuell moms du menar då eller?
Eftersom ingen vet vad för jobb som utförts så går det ju inte att ha en uppfattning om 20' är dyrt eller inte, eller hur?

P.
 
Vad kan hantverkaren göra för att bråka? Inte så att han kan klaga till myndigheterna väl? Med tanke på att han skickar falska fakturor och utgett sig för att egen företagare med momsreg nr och allt så har han all anledning att hålla låg profil. Helt klart läge att sätta hårt mot hårt tycker jag.
 
Jobbet är gjort. Du är nöjd med jobbet. Du kommer i framtiden inte att anlita denna person. Ingen mening med att leka ordningspolis o anmäla till myndigheter. Han gjorde dig en tjänst genom att komma på stubinen.Försök lösa detta på ett smidigt sätt, så att du kan lägga det bakom dig.

Hans brist på F-skattsedan ska du påtala och naturligtvis använda som argument för att pruta ner priset till en rimlig svartjobbs-taxa (någonstans mittemellan vad det skulle ha kostat vitt och vad det skulle ha blivit kvar för honom efter inbetalning av skatt o sociala avgifter). Det material han köpt ska du naturligtvis ersätta full kostnad men mot kvitto. (Dvs han ska kunna visa upp inköpskvitto på alla grejerna)

OK, du vill inte anlita hantverkare svart, och det är hedersamt. Men du är definitivt inte den första i världshistorien som gör det! Se det som en engångsföreteelse, som du inte kunde rå för. Avsluta och gå vidare.
 
Redigerat:
Tabors39 skrev:
Massa mer?? Är det eventuell moms du menar då eller?
Eftersom ingen vet vad för jobb som utförts så går det ju inte att ha en uppfattning om 20' är dyrt eller inte, eller hur?
P.
Tabors39, följ uppmaningen och läs hela tråden ! Men om Du inte orkar det så är sammanfattningen:

1. Rörisen ifråga utger sig för att ha firma, men i verkligheten har han t.o.m. näringsförbud
2. Han har på fakturan uppgett att F-skatt finns, men han har ingen F-skattsedel
3. Den som anlitar någon utan F-skatt är skyldig att betala in alla sociala avgifter, preliminärskatt o.s.v. för denne. Dessa belopp skall därför uppdragsgivaren ta höjd för.
4. Fakturan är på 20.000:- och ger sken av (=F-skatt) om att detta belopp inkluderar dessa avgifter och skatter.
5. Eftersom trådskaparen enligt lagen åker på dessa avgifter, skall fakturabeloppet reduceras (se Hemmakattens uträkning .- vi talar om mer än 50%). Det är bevisligen pengar som rörisen kommer stoppa rakt i egen ficka.
6. Trådskaparen har inga garantier på någonting, vilket också skall påverka priset (det finns ju ingen firma).

Hade Du läst hela tråden så skulle Du sett att funderingarna på om beloppet 20' är dyrt eller ej snarast är en allmän fundering och inte det väsentliga. Det viktiga i tråden är att uppdragsgivaren sitter med en faktura med ett belopp som har avgifter och skatter inbakade, men som denne kan riskera att betala två gånger - en gång till rörisens ficka, och en gång till Skattemyndigheten.

Edit: Håller med Sommartorparn. Att anmäla till myndigheterna tycker inte jag heller - det känns kanske bra för stunden, men det går över. Och leder inte till så mycket för Din del. Däremot skall rörisens faktura prutas ner rejält innan Du betalar !
 
Redigerat:
bonnier skrev:
Vad kan hantverkaren göra för att bråka? Inte så att han kan klaga till myndigheterna väl?
Något annat kan göra att myndigheterna får upp ögonen för affären. Och då står TS där med en skatteskuld.
 
-MH- skrev:
Något annat kan göra att myndigheterna får upp ögonen för affären. Och då står TS där med en skatteskuld.
Och hur ofta händer det? Om risken vore stor skulle det väl inte finnas någon svartjobbsmarknad för hantverkare?
 
Sommartorparn skrev:
Och hur ofta händer det? Om risken vore stor skulle det väl inte finnas någon svartjobbsmarknad för hantverkare?
Inte så ofta.
Men eftersom trådskaparen har att göra med en person som t.o.m. har näringsförbud och därmed klippkort hos myndigheterna, lär risken vara betydligt större än det statistiska genomsnittet.
Dessutom har trådskaparen omfrågat personen. Visserligen helt riktigt att göra, men det bidrar ju till att ögonen är ännu mer riktade på rörisens förehavanden. Inte omöjligt att myndigheterna har koll på vad som går in och ut på hans konton, eftersom det krävs mer ekonomiska dumheter än t ex en vanlig konkurs för att få näringsförbud....
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Tabors39, följ uppmaningen och läs hela tråden ! Men om Du inte orkar det så är sammanfattningen:

1. Rörisen ifråga utger sig för att ha firma, men i verkligheten har han t.o.m. näringsförbud
2. Han har på fakturan uppgett att F-skatt finns, men han har ingen F-skattsedel
3. Den som anlitar någon utan F-skatt är skyldig att betala in alla sociala avgifter, preliminärskatt o.s.v. för denne. Dessa belopp skall därför uppdragsgivaren ta höjd för.
4. Fakturan är på 20.000:- och ger sken av (=F-skatt) om att detta belopp inkluderar dessa avgifter och skatter.
5. Eftersom trådskaparen enligt lagen åker på dessa avgifter, skall fakturabeloppet reduceras (se Hemmakattens uträkning .- vi talar om mer än 50%). Det är bevisligen pengar som rörisen kommer stoppa rakt i egen ficka.
6. Trådskaparen har inga garantier på någonting, vilket också skall påverka priset (det finns ju ingen firma).

Hade Du läst hela tråden så skulle Du sett att funderingarna på om beloppet 20' är dyrt eller ej snarast är en allmän fundering och inte det väsentliga. Det viktiga i tråden är att uppdragsgivaren sitter med en faktura med ett belopp som har avgifter och skatter inbakade, men som denne kan riskera att betala två gånger - en gång till rörisens ficka, och en gång till Skattemyndigheten.

Edit: Håller med Sommartorparn. Att anmäla till myndigheterna tycker inte jag heller - det känns kanske bra för stunden, men det går över. Och leder inte till så mycket för Din del. Däremot skall rörisens faktura prutas ner rejält innan Du betalar !
Tack. Orkade inte förklara så bra som jag ville, och tänkte att; det kommer säkert en Ingper och förklarar;)
 
5.2 racing skrev:
Tack. Orkade inte förklara så bra som jag ville, och tänkte att; det kommer säkert en Ingper och förklarar;)
Kanske det. Fast mina mail tenderar att bli så himla långa......
 
Sommartorparn skrev:
Och hur ofta händer det? Om risken vore stor skulle det väl inte finnas någon svartjobbsmarknad för hantverkare?
Nja... Traditionellt svartjobb utförs väl av en firma med F-skattsedel? Vid svartjobb är det firman som gör fel med kundens goda minne genom att inte betala in skatter och avgifter. Här är det kunden som står för den svarta delen i svartjobbet.
 
Sommartorparn skrev:
Jobbet är gjort. Du är nöjd med jobbet. Du kommer i framtiden inte att anlita denna person. Ingen mening med att leka ordningspolis o anmäla till myndigheter. Han gjorde dig en tjänst genom att komma på stubinen.Försök lösa detta på ett smidigt sätt, så att du kan lägga det bakom dig.

Hans brist på F-skattsedan ska du påtala och naturligtvis använda som argument för att pruta ner priset till en rimlig svartjobbs-taxa (någonstans mittemellan vad det skulle ha kostat vitt och vad det skulle ha blivit kvar för honom efter inbetalning av skatt o sociala avgifter). Det material han köpt ska du naturligtvis ersätta full kostnad men mot kvitto. (Dvs han ska kunna visa upp inköpskvitto på alla grejerna)

OK, du vill inte anlita hantverkare svart, och det är hedersamt. Men du är definitivt inte den första i världshistorien som gör det! Se det som en engångsföreteelse, som du inte kunde rå för. Avsluta och gå vidare.
Precis så. Håller med fullt ut.

Får väl också tacka "Ingper" för den något nedlåtande men ändå pedagogiska sammanfattningen av vad som redan var beskrivet i tråden och som mina tidigare kommentarer faktiskt var baserade på.
Det "Sommartorparn" skriver här ovan är ju precis det jag ville ha sagt.

P.
 
Tabors39 skrev:
Får väl också tacka "Ingper" för den något nedlåtande men ändå pedagogiska sammanfattningen av vad som redan var beskrivet i tråden och som mina tidigare kommentarer faktiskt var baserade på.
P.
Det som triggade mig var när Du skrev "Massa mer?? Är det eventuell moms du menar då eller?" några inlägg under Hemmakattens uttömmande redogörelse för alla extra avgifter, och även efter uppmaningen att lösa igenom hela tråden.

Men egentligen menar vi i stort sett samma sak. Fast jag har - till skillnad från en del andra - svårt att sammanfatta det på två rader....;-).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.