Är han inte momsregistrerad ska ni inte heller betala moms.
Citat från Skatteverket betr.F-skatt:
Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas.
Citat från Skatteverket betr.F-skatt:
Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas.
Immobil: Så kontentan av det hela är att vi inte ska betala moms i allafall.
Han menar dock på att han minsann har betalat moms på materialet så de pengarna vill han ha. Ska vi betala momsen på detta då??
Han menar dock på att han minsann har betalat moms på materialet så de pengarna vill han ha. Ska vi betala momsen på detta då??
Det känns ju kanske som en lite knepig situation, när ni har anlitat honom efter rekommendation från bekanta..
Kan det finnas möjlighet att ta en dialog med "rörmokaren"?
Kanske med hjälp av de "bekanta"?
Jag tror inte att ni tjänar något på att "krångla" tyvärr.
Kan det finnas möjlighet att ta en dialog med "rörmokaren"?
Kanske med hjälp av de "bekanta"?
Jag tror inte att ni tjänar något på att "krångla" tyvärr.
Jo, jag har försökt prata med honom. Då slutade det med att han hotade oss!
"Krångla"?? ¨Så personer ska få gör vad de vill? Vi ska bara lägga oss ner o tacka o ta emot?
"Krångla"?? ¨Så personer ska få gör vad de vill? Vi ska bara lägga oss ner o tacka o ta emot?
Ja, det lät ju inte roligt. Inga vidare rekommendationer ni fick heller..gröngöling skrev:
Visst kan ni ta strid om ni vill det. Men var då också beredd på att det kan sluta med en merkostnad om ni ska betala hans arbetsgivaravgifter etc.
Hur orimligt är hans krav?
Hur mycket är arbetsgivar avgifterna på då?? Och jag fattar fortfarande inte varför vi ska betala dessa?
Vi har förhandlat fram o tillbaka så det är ju mer rimligt nu än från början. Men ändå inte riktigt framme än tycker vi.
Vi har förhandlat fram o tillbaka så det är ju mer rimligt nu än från början. Men ändå inte riktigt framme än tycker vi.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om du betalar 20 000 till honom så kan skattemyndigheten (om de får reda på det) komma till er och hävda att var anställd av er, och att tydligen fått en lön på 20 000 efter avdrag för skatt. Nu har jag inte aktuella skattetabeller här, men vid en enstaka löneutbetalning i den storleksodningen så skall man dra 50% i skatt. Dvs enl. skattemyndigheten så har ni betalat honom en lön på 40000, 20 000 skall in som skatt. Ovanpå det så skall ni betala arbetsgivaavgift på ca 12 000kr. Efterssom ni har undanhållit 32 000 kr i skatter så får ni betala ett skattetillägg på ytterligare ca 13 000 kr (40%). Så den totala notan för alltihop blir 65 000 (inkl. hans netto 20 000). Och observera att detta kommer de att kräva av er utan att överhuvudtaget försöka få honom att betala in ngn. skatt.
Att han påstått sig ha firma är ingen ursäkt för er, ni skall begära att få se hans F - skattebevis (ni skall ha en kopia) om ni skall gå fria. Skulle beviset vara väl förfalskat så tror jag att ni klarar er.
Att skriva en faktura med falskt VAT nummer tror jag är ett ganska grovt bedrägeribrott, och räknas (tror jag) dessutom som urkundsförfalskning.
Att han påstått sig ha firma är ingen ursäkt för er, ni skall begära att få se hans F - skattebevis (ni skall ha en kopia) om ni skall gå fria. Skulle beviset vara väl förfalskat så tror jag att ni klarar er.
Att skriva en faktura med falskt VAT nummer tror jag är ett ganska grovt bedrägeribrott, och räknas (tror jag) dessutom som urkundsförfalskning.
Den generella procentsatsen för 2008 är 32,42%, men för mer info angående arbetsgivaravgifter, så kika på www.skatteverket.segröngöling skrev:
Då han ju alltså uppenbarligen inte är F-skatteregistrerad, så ska ni ju innehålla hans A-skatt och betala arbetsgivaravgift. Precis som om ni hade haft honom anställd.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Skall tillägga att jag vet flera fall där betalning krävts från skattemyndigheten med den beräkningen. Nu har det då gällt en firma som trodde sig anlita en annan firma.
Ett av fallen var en svenskt börsnoterat bolag som på 70 talet när marignalskatterna var höga råkade ut för att bli beskattade för vad de trodde var ett konsultarvode på 500 000. Skattemyndigheten hävdade att de borde gjort ett skatteavdrag på 85%. Så den notan slutade på ca. 6 miljoner.
Ett av fallen var en svenskt börsnoterat bolag som på 70 talet när marignalskatterna var höga råkade ut för att bli beskattade för vad de trodde var ett konsultarvode på 500 000. Skattemyndigheten hävdade att de borde gjort ett skatteavdrag på 85%. Så den notan slutade på ca. 6 miljoner.
Så som privatperson utan företag så kan man alltså bli skyldiga att betala skatt och arbetsgivar avgifter för honom???
Vad ska vi göra då? Betala o se glada ut, sen om nån kommer på det så åker vi ändå dit o han går fri. Wow, win win situation!!
Vad ska vi göra då? Betala o se glada ut, sen om nån kommer på det så åker vi ändå dit o han går fri. Wow, win win situation!!
Har man med oärliga personer att göra kan det bli så att man får ta en förlust. Tyvärr har man ett stort ansvar själv. Mycket man skall kunna för att få rätt hjälp.gröngöling skrev:
Hantverkare och F-skattesedel är väl tyvärr en av de första sakerna man skall ha koll på. Som du ser i texten från
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745
är du i detta fall att betrakta som en arbetsgivare.
Som vanligt skall allt kontrolleras i förväg, även om det är akutsituatuationer.
Svälj lite av stoltheten och se det som ett svartjobb och kom överens om ett pris. 20 000 är tyvärr en för litensumma att lagligen få rätt i. Men det går förstås att strida om allt.
Förstår dock din frusteration då jag själv träffat på en av dessa djävla lurendrejare.
---Viktigt med F-skatt
Kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel. Det kan stå i avtalet eller på fakturan. I annat fall tar du en kopia på hantverkarens F-skattebevis. Det viktiga är att du har någon skriftlig uppgift från honom eller henne om F-skattesedel. Den ska även innehålla båda parternas namn och adress samt hantverkarens person-, samordnings- eller organisationsnummer.
Du kan även göra en F-skatteförfrågan hos Skatteverkets servicetelefon (faxsvar, tel 0771-567 567, direktval 8102).
Har inte hantverkaren F-skattsedel, utan A-skattsedel, betraktas du normalt som arbetsgivare. Det innebär att du är skyldig att dra av skatt och betala arbetsgivaravgift och försäkringar.
Ytterligare uppgifter:
Skatteavdrag och arbetsgivaravgifter [Broschyr SKV 401, Skatteverket]
Förenklad skattedeklaration för privata tjänster 2005 [Broschyr SKV 448 (inklusive blankett), Skatteverket]
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
jag skulle ringa Skatteverket och fråga vad man borde göra, utan att uppge ett enda nummer. Om det som någon nämnde, Urkundsförfalskning? Polisanmälan?
Jag skulle ju inte vilja betala 63000 för ett jobb som redan innan verkade dyrt...
Tråkigt kan ju vara att dom som rekomendrade honom kan ju åka dit om det börjar dras i det hela..... Fråga SV.
Jag skulle ju inte vilja betala 63000 för ett jobb som redan innan verkade dyrt...
Tråkigt kan ju vara att dom som rekomendrade honom kan ju åka dit om det börjar dras i det hela..... Fråga SV.
Kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel. Det kan stå i avtalet eller på fakturan.
Men det står ju på fakturan att han har f-skattesedel! Fattar jag fel???
Men det står ju på fakturan att han har f-skattesedel! Fattar jag fel???
