Fakturan skall du bestrida omgående.
Att det finns en betalningsfrist på kanske 30 dagar är inte detsamma som att man kan vänta med att bestrida. Ibland är tidsfristen mot invändning också förtydligat på fakturan ("anmärkningar mot fakturan skall ske inom x dagar från fakturadatum"), men längre än en vecka bör du absolut inte vänta oavsett.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
Ok, så ni tycker jag gjort fel som väntat med bestridandet? fick fakturan för ett par veckor sen och den löper som sagt ut i veckan. Räknade kallt med att de skulle få arslet ur och fixa det hela då för ett par veckor sen.
Jag ringer nog Euro Finans imorgon och frågar hur de vill ha det.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ok, så ni tycker jag gjort fel som väntat med bestridandet? fick fakturan för ett par veckor sen och den löper som sagt ut i veckan. Räknade kallt med att de skulle få arslet ur och fixa det hela då för ett par veckor sen.
Jag ringer nog Euro Finans imorgon och frågar hur de vill ha det.
Ja. Men skriv till dem och bestrid. Du skall inte fråga först "hur de vill ha det" - de vill naturligtvis inte att du bestrider och vet inget om omständigheterna (och är ingen instans att bedöma det heller f.ö.)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, bestrid och håll bestridandet ganska enkelt hållet, utan en massa öppningar om vad du egentligen menar.
Meddela t.ex. att fakturan bestrides för att arbetena inte är slutförda.

Sen tar finansbolaget bollen och snackar med din entreprenör. Och först ifall han hävdar att allt faktiskt är klart kan bollen hamna hos dig igen.

S
Ok, det låter vettigt. Om jag läst rätt går en bestridan via mail lika bra? Jag bestrider fakturan i sin helhet då de inte är färdiga kort och gott.

Jag avvaktar nog med att ta upp vitet med de tills vidare också. Efter att ha funderat lite kommer jag nog föreslå att vi tar ett halverat vite för att vara schysst. De har trots allt haft gott om tid (1e jan till 1e april) på sig, arbetet är ju på <2v totalt.
Är ju inte mitt problem att de inte började förrän i slutet av feb och att kylan kom då. Hela januari hade gått bra att gräva och gjuta. Samt de senaste 3 veckorna.

Men är lite rädd för att de skall surna till om jag bestrider fakturan och börjat ta upp vitet innan de är färdiga.
Vill hinna få dokumentation o sånt också.

Tack för er input!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Mikael_L
Vitet har inte heller finansbolaget det minsta att göra med, så det tar du inte heller upp med dom.
Bara bestrid av aktuell faktura, den är exakt det enda de har vetskap om.

Ev vite blir en sak mellan dig och din entreprenör, när han fixar en slutlig faktura sen.

En bestridan är egentligen att man meddelat sin inställning, dvs kan den faktiskt ske helt muntligt också. Skälet till att välja andra sätt är att det anses mer bevisat att bestridan skett.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
Precis så jag tänker!
Och skulle det då sen komma en slutfaktura (efter avslutat arbete, på rätt sätt) utan vitet draget så betalar man väl vad man anser rätt och bestrider med hänvisning till vitet?

Visst vore det hyggligt att inte ta till vitesklasulen
Men varför egentligen ?
Ett kontrakt är ju skrivet av en anledning, att båda parter ska veta vad som gäller

Tror inte någon som har skrivit på ett kontrakt skulle bli varken snopen eller upprörd över att kunden använder sin rätt till ersättning
Skulle någon firma säga ifrån om inkomst om dey vore tvärt om tro ?

Finns inget att bråka om, medela dom att slutfakturan kommer betalas samma dag som arbetet är slutfört.
Dra bort vitesbeloppet och skicka ett mail där du skriftligt förklarar avdraget

// Jävlaandersson

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
En viktig sak att nämna är även att även om dom grävt och allt klart så är inte arbetet klart förrän du har fått all dokumentation.
Säkervatten intyg m.m är mer eller mindre att se som en värdehandling då försäkringsbolagen lägger stor vikt på hur det är utfört och har du alla papper rätt är det ofta värdehöjande.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
Om detta hade varit jag som fått fakturorna innan arbetet varit slutför och entreprenören dessutom sålt fakturan till ett företag som Eurofinans så hade jag krävt vitet till 100%.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Ang vite och dess avtalsklausul.

På sätt och vis kan man ju säga att vitet måste utgå, om man vill följa avtalet alltså. ;)

Men rent praktiskt betyder avtalet att man egentligen bara har rätt till avtalat vite, halvt vitesbelopp är inte på något vis avtalat och på sätt och vis ett avtalsbrott.
Nu vet jag inte om det i praktiken går att resonera så, om det kan bli något verkligt problem.
Men faktum är väl att avtalet i sig inte har någon skrivning om justering av vitesbelopp.

S
Läget är fortfarande oklart, bestred 10-15% av totalt belopptill euro finans, fick bara till svar: meddela när jobbet är klart.
Fick ett säkert vatten intyg på avlopp, tappvatten och golvvärme provtryckt till 12 bar och 0.3bar luft. Har bara gjort golvvärme och den är bara täthetskontrollerad med luft. De intygar alltså mer än de gjort ...
Har fortfarande inte fått läggningsritning.. Återstår att se när de börjar bry sig om de sista pengarna?

S swirve skrev:
Fick ett säkert vatten intyg på avlopp, tappvatten och golvvärme provtryckt till 12 bar och 0.3bar luft. Har bara gjort golvvärme och den är bara täthetskontrollerad med luft. De intygar alltså mer än de gjort ...
Passa på och ta ett foto på intygen, där det ofärdiga men som redan intygats syns i bakgrunden. Kan vara bra att ha som bevis på att intygen är falska när det är klart och du anmodas betala. Eller företaget hävdar att du ju fått intygen.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
S
Nu fortsätter följetongen ett år senare ... Har inte hört ett ljud sen mitten av maj förra året. Men i veckan kom en läggningsritning från vvs firman (ue för golvvärmen). En ritning som är fel, fördelarskåpet sitter inte alls där de ritar. Dessutom fixade jag en egen ritning hos uponor efter lite meck.
Sen igår damp ner en faktura från euro finans på nästan dubbla återstående beloppet (30k, hade kvar 18k) märkt med "vvs arbeten grund" .
Nu blev jag ilsk på riktigt! Hade han hört av sig, hade jag kunnat tänka mig att säga ok vi fick fixa en ritning själv, du får 15k. Men nu får jag verkligen lust att hävda vite o fan o hans moster.
Kommer skicka en bestridan till euro finans. Frågan är vad jag ska peka på för skäl?! För rent krasst är det ju en bluff faktura. Den har ingen referens till vårt tidigare jobb, summan har ingen förankring osv.

Ge så lite info som möjligt. Svara bara (skriftligt) med "fakturan bestrids i sin helhet", så hamnar bollen på deras planhalva.

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.