S
Ungefär så jag tänkt, men borde jag inte ange något skäl?

N nevinator skrev:
Ge så lite info som möjligt. Svara bara (skriftligt) med "fakturan bestrids i sin helhet", så hamnar bollen på deras planhalva.
Man måste alltid ge skäl till varför den är bestriden.

S
Tänker att jag kanske ska ange att beloppet överstiger återstoden på tidigare avtalat arbete samt att jag åberopar vitet som vi avtalat.

S
Vilket krav kan man ställa på en faktura? Borde den inte hänga ihop med avtalet man skrivit (jag har skrivit hantverkarformulär)

Mikael_L
H huggan skrev:
Inte "måste" ...
...kanske "bör", i alla fall om fakturan i sig är någorlunda seriös.

S
Kom nu på att jag har ju redan en slutfaktura för det jobb som är beställt, men som jag har bestridit. Den faktura som kom nu är ju en helt ny och där finns ju varken avtal eller nåt utfört arbete. Då är det ju en helt felaktig faktura.

Hemmakatten
Ange att du bestrider fakturan pga ej beställt arbete.

H huggan skrev:
Har du något stöd för det påståendet?

Mikael_L
Mig veterligen finns det inga formkrav på en bestridan av fordring, så jag anser att det går att bestrida på vilket sätt som helst. Dock är jag av åsikten att fordringar som inkommer som har något minsta mått av seriositet också ska bestridas någorlunda seriöst.
Det betyder inte att jag anser att man ska brodera ut sin bestridan mycket, men däremot tycker jag att man bör ange något, kanske lite svepande, skäl till varför man bestrider.
Ge alltså inte ut någon detaljerad beskrivning över precis allt som man anser, men däremot den generella grunden till bestridan.
Typ:
Arbetet ej slutfört.
Ej beställt
Ej enligt avtal.
Ej fackmannamässigt utfört.
Redan betalt

osv,.. dvs relativt generellt hållna skäl till bestridan, som "tvingar" motparten till att kontrollera kravets giltighet.

Jag är alltså av åsikten att man ska ha en bra medelväg, mellan en bestridan helt utan information och att inte ge för mycket information.
Sen först i nästa steg kan man ev börja bli lite mer detaljerad. Skicka först tillbaka med ett minimum av information, bara en knapphändig antydan om vad som är fel med kravet, så att den som ställer kravet istället får jobba med att detaljera kravet.

Men för väldigt oseriösa krav är det nog OK att bete sig precis lika oseriöst tillbaka. Kanske bara skriva "bestrides" tvärsöver fakturan och skicka tillbaka.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vilket krav kan man ställa på en faktura? Borde den inte hänga ihop med avtalet man skrivit (jag har skrivit hantverkarformulär)
Självklart ska dom hänga ihop, om inte så är det ju en ”vild” faktura och den ska bestridas snarast.
Du har rätt att få en faktura specificerad, nästan ner på kafferast och enskild skruv.

S
Lutar åt att bestrida med skäl ej beställt arbete. När jag bestred de första fakturorna sa de att jag skulle höra av mig när det var klart så de ligger kanske on hold nånstans...
Får nog ringa firman och se vad de säger.

Mikael_L
S swirve skrev:
Nu fortsätter följetongen ett år senare ... Har inte hört ett ljud sen mitten av maj förra året. Men i veckan kom en läggningsritning från vvs firman (ue för golvvärmen). En ritning som är fel, fördelarskåpet sitter inte alls där de ritar. Dessutom fixade jag en egen ritning hos uponor efter lite meck.
Sen igår damp ner en faktura från euro finans på nästan dubbla återstående beloppet (30k, hade kvar 18k) märkt med "vvs arbeten grund" .
Nu blev jag ilsk på riktigt! Hade han hört av sig, hade jag kunnat tänka mig att säga ok vi fick fixa en ritning själv, du får 15k. Men nu får jag verkligen lust att hävda vite o fan o hans moster.
Kommer skicka en bestridan till euro finans. Frågan är vad jag ska peka på för skäl?! För rent krasst är det ju en bluff faktura. Den har ingen referens till vårt tidigare jobb, summan har ingen förankring osv.
Jadu, företaget ifråga lever farligt, minst sagt.
Genom att skicka denna faktura kan man tolka det som att de nu anser jobbet slutfört.
Och nu har alltså vitet på 10.000:-/vecka alltså tickat på i ca 50 veckor.

Så nu kan ni slutreglera alla skulder och få ett avslut på entreprenaden, entreprenören får betala dig en halv miljon i vite och du kan glatt betala 18.000:- , och ta en diskussion om kostnadsökningen till 30'
Men utan knussel kan du väl ta en kostnadsökning upp till 15%, bara med lite milda ifrågasättanden för protokollets skull.

Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
S
Haha tänkte i de banorna också nyss!

Men tror inte jag kommer stämma de i tinget för att få ut det..
Jag är fortfarande öppen för att betala återstoden minus lite för mitt nedlagda jobb med ritning, men börjar han härja kommer jag åberopa vite i två veckor (den tid grävningen inte va klar) och alltså är han skyldig mig två lök. Men där kan jag va schysst o bjussa på det.

Ojojoj
Försök att se det omvänt, skulle dom försöka driva in vitet eller vill dom lixom du få ett ok slut. Det har ju passerat bra slut så frågan är när och hur skall det sluta?
Återkom gärna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.