1 910 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Nytta med krypgrundsisolering
Har du några problem på grund av fukt?
Börja med att täcka marken och minska ventilationen. Sen långtidsmäter du temperatur och RH så vet du sen om du behöver någon bullrande avfuktare som drar ström och kräver regelbunden service.
RH i grunden brukar vara som högst nu i slutet av sommaren när uteluften är varm och fuktig, så en punkmätning nu säger inte så mycket.
Börja med att täcka marken och minska ventilationen. Sen långtidsmäter du temperatur och RH så vet du sen om du behöver någon bullrande avfuktare som drar ström och kräver regelbunden service.
RH i grunden brukar vara som högst nu i slutet av sommaren när uteluften är varm och fuktig, så en punkmätning nu säger inte så mycket.
Jag beställde faktiskt i går en logger som mäter temp och fuktighet och sparar undan värdena. Ska sätta in den i helgen så vet man ju snart... Jag har redan nu en mätare men den sparar inte undan värdena så tillståndet är ju mer en uppfattning man får när man kollar den.useless skrev:
Att bara höja temperaturen nån grad gör ingen skillnad om RH förblir oförändrad (prova själv i kalkylatorn)T Tompas fix skrev:
Att täcka marken med plast är det första som ska göras om det inte redan är gjort och allt "onödigt" organiskt material ska tas bort. Om jag hade behövt göra mer i vår krypgrund så hade jag tätat ventilerna, köpt och installerat en Woods kondensavfuktare och lett spillvattnet ner i gruset under plasten. Kanske styrt den on/off baserat på aktuell distans till daggpunkten
I dagsläget, sedan många år, utför jag bara mätningar, loggning och beräkningar av aktuell distans till daggpunkten med trådlösa temp/RH sensorer både i krypgrunden och på kallvinden. Har aldrig legat negativt och har inga fuktproblem. Vid extra kontroll då och då med fuktmätare ligger kvoten runt 14-15% i virket både i grunden och på vinden
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Glömde - ja, det har varit problem i huset tidigare. Jag får nu byta golvbjälklagen eftersom tvärstrimmig trädgnagare malt sönder trä't till puder... Men då fanns det ingen plasttäckning på marken och halvdålig ventilation under halva huset. Denna halvan är det som har problem...useless skrev:
Har du några problem på grund av fukt?
Har inte kontrollmätt men kanske 30cm. Avfuktaren står under sovrummet och den hörs inte. Det är bara en fläkt i avfuktaren som låter.T Tompas fix skrev:
Men som sagt den går ju att placera vart man vill.
Avfuktaren går inte heller hela tiden utan när det behövs. Det som hörs är när avfuktaren blåser ut fukten via våtgasslangen och det tar ungefär 4 minuter.
Svärföräldrarna hade nån avfuktare som Anticimex rekommenderade och den brummade så det hördes i hela deras kök.
Jag har plast på marken, en frigolitskiva sedan två lecablock som avfuktaren står på. Kan inte höra den i sovrummet precis ovanför.
Jag köpte min Acetec PD250 från Ljundby fuktkontroll. Där läste jag på om allt som rör krypgrunder.
Till avfuktaren köpte jag till en liten panel så jag kan sköta inställningarna från tvättstugan.
Filtret har jag bara bytt några gånger. Grunden är plastad och tät så det är ju ingen smuts som far omkring där nere. Jag räknade på att den skulle kunna dra närmare 1500 kWh/år men den ligger på ca 500 kWh. Tycker att det är helt okej. Billigt för att hålla torrt där nere.
Mycket intressant! Har du någon uppfattning om hur drifttiden fördelas över året? Går den tex något på vintern? Om man skulle ha en sådan så kanske man skulle dra iväg utblåset men det får ju inte frysa i röret…R Runnis skrev:Har inte kontrollmätt men kanske 30cm. Avfuktaren står under sovrummet och den hörs inte. Det är bara en fläkt i avfuktaren som låter.
Men som sagt den går ju att placera vart man vill.
Avfuktaren går inte heller hela tiden utan när det behövs. Det som hörs är när avfuktaren blåser ut fukten via våtgasslangen och det tar ungefär 4 minuter.
Svärföräldrarna hade nån avfuktare som Anticimex rekommenderade och den brummade så det hördes i hela deras kök.
Jag har plast på marken, en frigolitskiva sedan två lecablock som avfuktaren står på. Kan inte höra den i sovrummet precis ovanför.
Jag köpte min Acetec PD250 från Ljundby fuktkontroll. Där läste jag på om allt som rör krypgrunder.
Till avfuktaren köpte jag till en liten panel så jag kan sköta inställningarna från tvättstugan.
Filtret har jag bara bytt några gånger. Grunden är plastad och tät så det är ju ingen smuts som far omkring där nere. Jag räknade på att den skulle kunna dra närmare 1500 kWh/år men den ligger på ca 500 kWh. Tycker att det är helt okej. Billigt för att hålla torrt där nere.
Den går nästan ingenting på vintern. Mellan 0-10 kWh en vintermånad.
Luften som blåses ut utomhus är riktigt varm och luften i grunden håller plusgrader ca 9-10°C på vintern. Vi har haft den sedan 2014 och det har på sin höjd varit lite frost på gallret där den varma/fuktiga luften blåser ut.
Luften som blåses ut utomhus är riktigt varm och luften i grunden håller plusgrader ca 9-10°C på vintern. Vi har haft den sedan 2014 och det har på sin höjd varit lite frost på gallret där den varma/fuktiga luften blåser ut.
Vad drar den över ett helt år? Vår billiga kondensavfuktare drar ca 500kwh per år.R Runnis skrev:
Woods DS15 från 2005. Men särskilt tyst är den inte, när kompressorn kör så brummas det lite upp till köket. Men med småbarn hemma så uppfattar jag det sällan. Drygt 130 kvadratmeter är grunden. Men ska nog snart ersättas med uppföljaren https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/T Tompas fix skrev:
Jag la in Isoreflekt i vår uteluftsventilerade krypgrund under garaget för ganska precis ett år sedan. Det var rejält fuktigt innan, periodvis 100% och "regn", vilket kanske inte var så konstigt då ungefär en tjugondel av sanden var täckt av plast. Nu har det hållit sig under 75% i ett år utan några andra åtgärder, så jag är nöjd.T Tompas fix skrev:Jag har sett att många är nöjda genom att de får lägre fukt i krypgrunden genom att lägga in krypgrundsisolering.
Jag har själv en uteluftsventilerad krypgrund och står i begrepp att lägga in isolering för att pressa ner luftfuktigheten.
Eftersom jag inte själv kan termodynamikens lagar så ställde jag helt sonika frågan till ChatGPT om nyttan med detta. Jag tog då med Isoreflekt som är 4 mm tjock i diskussionen.
Svaret jag får av ChatGPT, efter mycket räknande, är att effekten är mer eller försumbar av isoleringen. Någon tiondels procent blir det.
Visst ChatGPT kan göra fel men när jag följer beräkningarna så verkar allt stämma.
Jag tog med några verkliga värden jag mätt upp i grunden under året i beräkningarna. I detta hade jag värden för helt oplastad grund, plast på marken och sedan beräkningar på markisolerat med eller utan öppna friskluftsventiler.
Det blev riktigt stor skillnad genom att lägga plast noggrant på marken. Men sedan ytterst liten nytta av isolering på marken.
Nyttan med det reflekterande skiktet visade beräkningarna var obefintlig om man lägger isoleringen på marken med en krypgrundshöjd på 0,5 meter. Det reflekterande skiktet måste tydligen sitta riktigt nära bjälklaget för att göra någon nytta.
Resultatet visade att det måste till helt andra metoder för att sänka fuktigheten. Tjock markisolering (ca 20 cm) gjorde skillnad och likaså värmekabel eller vanliga avfuktare (kondensavfuktare räckte).
Så, utifrån detta - ni som har krypgrundsisolering blir det någon bevisad skillnad?
Man undrar ju i så fall vad som driver detta…
(Det är förstås möjligt att det hade blivit samma resultat med vanlig byggplast, jag valde isoreflekt framför allt för att det är är tåligare.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden