Hej!
Jag har anmält mig till en liekurs senare i sommar. Möjligheten finns att köpa en lie av arrangören, som verkar suveränt bra. Nackdelen är att priset är ett par tusen högre än andra alternativ.
Arrangören har orv som går att välja i tajtare storleksintervall (t.ex. 170-174 cm) jämfört med annan leverantör som har i ordningen 170-185 cm.
Ska köra lite hemmavid och göra det i begränsad omfattning tänkte jag. Hur är folks erfarenheter, är det värt att slå till på Ferrariprodukten på en gång eller duger det med en "vanlig" variant?
Jag har anmält mig till en liekurs senare i sommar. Möjligheten finns att köpa en lie av arrangören, som verkar suveränt bra. Nackdelen är att priset är ett par tusen högre än andra alternativ.
Arrangören har orv som går att välja i tajtare storleksintervall (t.ex. 170-174 cm) jämfört med annan leverantör som har i ordningen 170-185 cm.
Ska köra lite hemmavid och göra det i begränsad omfattning tänkte jag. Hur är folks erfarenheter, är det värt att slå till på Ferrariprodukten på en gång eller duger det med en "vanlig" variant?
Kul!👍C ConnyN skrev:
Vilken chans! Att få in lite mer pengar av kursdeltagarna alltså.😂C ConnyN skrev:
Då köper man inte. En lie är ingen rocketscience direkt.C ConnyN skrev:
Erfarenheten är att man måste se till att lien är vass. Dvs vass. Alltså inte bara brynt utan vass som ett rakblad. Dessutom är det en fråga om att använda en teknik så att lien skär ordentligt.C ConnyN skrev:
Värt? Det man betalar för lien är en ren kostnad. För bästa ekonomi minimerar man kostnaderna.C ConnyN skrev:
Att betala mer för en lie än vad en Husqvarna batteritrimmer kostar kan knappast vara värt pengarna.
Om det är frågan om underhållningsvärdet är det en fråga om smak. Det värdet kan bara man själv bedöma.
Det är samma sak som med Ferrari. Man sätter inte en med nytaget körkort i en F1-racer och förväntar sig att det skall bli något bra av det. Jag menar att det är bättre att börja med att lära sig med billigast möjliga utrustning.
1000kr för en lie skulle jag säga är minst 700kr för mycket. (Som exempel: Jula tar 299kr) Med tanke på att den skall användas i "begränsad omfattning" och att du behöver/vill gå på kurs i hur den används. Med lite mer erfarenhet kan man byta upp sig...
Känns lite löjligt att betala flera tusen för en pinne med två handtag. Är ju ingen rocket science.
Med det sagt så vill du helst ha ett lagom långt orv i trä med sköna handtag. Och helst ett jättelångt och smalt blad om du skall slå lättslaget ängsgräs, det gör mycket för avverkningshastigheten.
Med det sagt så vill du helst ha ett lagom långt orv i trä med sköna handtag. Och helst ett jättelångt och smalt blad om du skall slå lättslaget ängsgräs, det gör mycket för avverkningshastigheten.
jag skulle säga att det är absolut värt kostnaden att lägga lite pengar på lien om du tänker att använda den. Det är så mycket enklare att göra lien skarp om den har bra stål, likaså kommer du ergonomiskt känna stor skillnad på ett orv som är anpassat för dig än ett generellt orv köpt i billighetsaffären.
Värt att tänka på är att de liar som används på dessa kurser ofta numera är sk knacke-liar som man skärper med hjälp av hammare och ett städ. De som säjs billigt kräver ofta en slipsten vilket man kanske inte har hemma och är en dyr investering.
Och har du en lie du känner dig hemma med så kommer du säkert använda den mycket mer också! Man kan t.o.m klippa gräsmattan med lie efter lite övning och en väl skarp lie.
Värt att tänka på är att de liar som används på dessa kurser ofta numera är sk knacke-liar som man skärper med hjälp av hammare och ett städ. De som säjs billigt kräver ofta en slipsten vilket man kanske inte har hemma och är en dyr investering.
Och har du en lie du känner dig hemma med så kommer du säkert använda den mycket mer också! Man kan t.o.m klippa gräsmattan med lie efter lite övning och en väl skarp lie.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 626 inlägg
Ska man öva med en lie för 300kr på Jula kan man lika bra ge upp från början.
En lie behöver kunna justeras efter användarens längd, många av de äldre begagnade man kan hitta samt de som säljs billigt i köpladorna är avsedda för kortare brukare.
Liehandboken har mycket matnyttigt:
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38535
Jag köpte ett orebo-orv samt ett slipblad av lie-mats, och har även gått en av hans liekurser.
En lie behöver kunna justeras efter användarens längd, många av de äldre begagnade man kan hitta samt de som säljs billigt i köpladorna är avsedda för kortare brukare.
Liehandboken har mycket matnyttigt:
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38535
Jag köpte ett orebo-orv samt ett slipblad av lie-mats, och har även gått en av hans liekurser.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kollade mycket på lie förra året. Dessutom mycket från vad jag tror är den du ska på kurs hos.
Jag körde här på gården med en gammal standar-lie jag hittade i ett uthus och visst, den dög absolut till att bara "ta det värsta" på några ställen. Att gå med den mer än 20-30 minuter är inte ett alternativ. Den är fel på alla sätt och vis för att vara ett bra redskap.
Men, väldigt mycket ligger i skärpan. Är lien inte vass nog så spelar det inte någon roll hur bra utformad den är.
Jag körde här på gården med en gammal standar-lie jag hittade i ett uthus och visst, den dög absolut till att bara "ta det värsta" på några ställen. Att gå med den mer än 20-30 minuter är inte ett alternativ. Den är fel på alla sätt och vis för att vara ett bra redskap.
Men, väldigt mycket ligger i skärpan. Är lien inte vass nog så spelar det inte någon roll hur bra utformad den är.
Bra poäng. Slipsten ett absolut måste om det skall bli nåt av det enligt min åsikt. Har förvisso aldrig testat knacklie, men är skeptisk till att det är ett särskilt effektivt sätt att jobba.M manner skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 626 inlägg
Slipsten vs knackning är väl kulturellt betingat och jag vill minnas att det har att göra med vilken typ av stål man hade tillgång till på orten. Finns säkert ett avsnitt om det i liehandboken om jag inte missminner mig.
Har kört en del med slip-lie, svårt att få till den där riktiga skärpan och pyssligt när man råkar ut för en skada. Uselt plåt-orv hjälpte inte.
Gick en kurs och köpte knack-lie och nordic orv, heela skillnaden, man känner varenda krona i svingen. 4-5000:- med knackutrustning och brynen.
Nu skiter jag i trimmern utom mellan odlingslådor och andra trånga lägen.
I år låter jag åkklipparen vila och tar det med lien, mycke lättare att samla ihop till hönsen, blir väl ytterligare 1000kvm.
Rör inte byggladornas elände, köp en knack-lie med orv som passar, gå kurs.
Det var mina tankar kring liande, mycke lycka och nöje!
Gick en kurs och köpte knack-lie och nordic orv, heela skillnaden, man känner varenda krona i svingen. 4-5000:- med knackutrustning och brynen.
Nu skiter jag i trimmern utom mellan odlingslådor och andra trånga lägen.
I år låter jag åkklipparen vila och tar det med lien, mycke lättare att samla ihop till hönsen, blir väl ytterligare 1000kvm.
Rör inte byggladornas elände, köp en knack-lie med orv som passar, gå kurs.
Det var mina tankar kring liande, mycke lycka och nöje!
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 626 inlägg
Så som jag vill minnas det så är(var?) det stora problemet att hitta någon som tillverkar slipblad idag, de flesta kvalitetsblad som tillverkas idag är av knacktyp eftersom de som fortfarande köper liar idag använder knackblad av gammal hävd.C cpalm skrev:
Är ju inte bara din fysiska längd som bestämmer hur lång lie du ska ha, utan även hur långa armar och ben/rygg du har!
Sen finns liar med olika utformning också, vissa är gjorda för att man ska gå med väldigt nöjda knän och gunga fram, andra för att du ska vara lite mer upprätt (men där är det mer stålet än orven som bestämmer)
Skulle tro att det bästa du kan göra är att be den som håller kursen "prova ut" en lie åt dig!
Har själv hållit på och slå med lie sen tidiga tonåren och kan säga att det är ENORM skillnad med en lie som passar dig och din stil jämfört med en som inte gör det
Sen finns liar med olika utformning också, vissa är gjorda för att man ska gå med väldigt nöjda knän och gunga fram, andra för att du ska vara lite mer upprätt (men där är det mer stålet än orven som bestämmer)
Skulle tro att det bästa du kan göra är att be den som håller kursen "prova ut" en lie åt dig!
Har själv hållit på och slå med lie sen tidiga tonåren och kan säga att det är ENORM skillnad med en lie som passar dig och din stil jämfört med en som inte gör det