Jag har sett att många är nöjda genom att de får lägre fukt i krypgrunden genom att lägga in krypgrundsisolering.
Jag har själv en uteluftsventilerad krypgrund och står i begrepp att lägga in isolering för att pressa ner luftfuktigheten.

Eftersom jag inte själv kan termodynamikens lagar så ställde jag helt sonika frågan till ChatGPT om nyttan med detta. Jag tog då med Isoreflekt som är 4 mm tjock i diskussionen.
Svaret jag får av ChatGPT, efter mycket räknande, är att effekten är mer eller försumbar av isoleringen. Någon tiondels procent blir det.

Visst ChatGPT kan göra fel men när jag följer beräkningarna så verkar allt stämma.

Jag tog med några verkliga värden jag mätt upp i grunden under året i beräkningarna. I detta hade jag värden för helt oplastad grund, plast på marken och sedan beräkningar på markisolerat med eller utan öppna friskluftsventiler.
Det blev riktigt stor skillnad genom att lägga plast noggrant på marken. Men sedan ytterst liten nytta av isolering på marken.
Nyttan med det reflekterande skiktet visade beräkningarna var obefintlig om man lägger isoleringen på marken med en krypgrundshöjd på 0,5 meter. Det reflekterande skiktet måste tydligen sitta riktigt nära bjälklaget för att göra någon nytta.

Resultatet visade att det måste till helt andra metoder för att sänka fuktigheten. Tjock markisolering (ca 20 cm) gjorde skillnad och likaså värmekabel eller vanliga avfuktare (kondensavfuktare räckte).

Så, utifrån detta - ni som har krypgrundsisolering blir det någon bevisad skillnad?
Man undrar ju i så fall vad som driver detta…

Med ett välisolerad bottenbjälklag får du i princip samma temp på undersidan som luften i grunden så då hjälper inte reflekterande isolering.
Om du stänger friskluftsventilerna och plastar in marken kommer du långt. Vad har du för uppmätta värden på luftfuktigheten i grunden idag?

Utan plast på marken hade vi ca 90% luftfuktighet vid 15,5 grader C.
Vi plastade in på marken och monterade in en ”termisk avfuktare” (värmekabel) från Trygghetsvakten. Efter det har jag noterat ca 75% och 17,5 grader C. Dessa båda värdena är på sommaren. Effekten av 2 grader varmare är väl kanske 5% har jag för mig att jag läst någonstans? Resten beror på plasten?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
T Tompas fix skrev:
Utan plast på marken hade vi ca 90% luftfuktighet vid 15,5 grader C.
Vi plastade in på marken och monterade in en ”termisk avfuktare” (värmekabel) från Trygghetsvakten. Efter det har jag noterat ca 75% och 17,5 grader C. Dessa båda värdena är på sommaren. Effekten av 2 grader varmare är väl kanske 5% har jag för mig att jag läst någonstans? Resten beror på plasten?
Med stängda ventiler?

Ställ ner en riktig avfuktare så får du torrt och fint.
Vi satte in en sorptionsavfuktare från Acetec för 11år sedan och den håller 60% luftfuktighet perfekt. På vintern när temperaturen går under +10°C i krypgrunden tillåts något högre än 60%.
Som kallast har det varit ca +8°C.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med stängda ventiler?
Öppna

R Runnis skrev:
Vi satte in en sorptionsavfuktare från Acetec för 11år sedan och den håller 60% luftfuktighet perfekt. På vintern när temperaturen går under +10°C i krypgrunden tillåts något högre än 60%.
Som kallast har det varit ca +8°C.Sambon vill absolut inte höra ljudet av en avfuktare. Huset ligger i skogen och det endaste
R Runnis skrev:
Sambon vill absolut inte höra ljudet av en avfuktare. Huset är lyhört och ligger naturnära. Man ska bara höra vindens brus och fåglar…
Dessutom är det krångligt att ta sig ner i krypgrunden för tex filterbyten.
Jag funderar på att bygga en ljudisolerad låda och ställa utanför huset. Till/från denna drar jag rör för avfuktningsluften. Vad tros om detta?

T Tompas fix skrev:
Öppna
Stäng ventilerna.

R Runnis skrev:
60% känns lågt. 75% brukar användas som målvärde.

F
K Kane skrev:
Det är kanske 60 vid mätpunkten men högre på andra ställen. Själv håller jag 64-67 vilket funkat än så länge. Har en 20 år gammal kondensavfuktare som funkat ypperligt. Dock snart dags att köpa en ny för 7000kr.

I samtliga sådana här fall och diskussioner handlar det om att beräkna hur långt från daggpunkten man är. Det är kondensutfällning under en längre tid som måste undvikas. Många blir så skrämda av att bara blint stirra på aktuell RH men det är först när det uppstår kondensutfällning som man måste oroa sig

Med 15,5 grader och 90% RH så är daggpunkten 13,87 grader. Du befinner dig då endast 1,63 grader från kondensutfällning

Vid 17,5 grader och 75% RH så är daggpunkten 13,03 grader och du har då en betydligt bättre marginal på 4,47 grader till kondensutfällning

https://www.dimensionera.se/fukt/daggpunkt.php

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
K krambriw skrev:
I samtliga sådana här fall och diskussioner handlar det om att beräkna hur långt från daggpunkten man är. Det är kondensutfällning under en längre tid som måste undvikas. Många blir så skrämda av att bara blint stirra på aktuell RH men det är först när det uppstår kondensutfällning som man måste oroa sig

Med 15,5 grader och 90% RH så är daggpunkten 13,87 grader. Du befinner dig då endast 1,63 grader från kondensutfällning

Vid 17,5 grader och 75% RH så är daggpunkten 13,03 grader och du har då en betydligt bättre marginal på 4,47 grader till kondensutfällning

[länk]
Bra info!
Men fortfarande ska man inte lägga tunn (4 mm)krypgrundsisolering? Den höjer ju bara temperaturen och luftfuktigheten knappt mätbart. Och då påverkas ju inte dagpunkten..
Det blir ju naturligtvis inte sämre men att det ska betala sig på några år som säljarna påstår är nog "inte sant"? Skulle tro att säljargumentet för krypgrundsisolering är att de uttalar sig med jämförelsen med en helt oplastad grund... Vad tror ni?

T Tompas fix skrev:
Sambon vill absolut inte höra ljudet av en avfuktare. Huset är lyhört och ligger naturnära. Man ska bara höra vindens brus och fåglar…
Dessutom är det krångligt att ta sig ner i krypgrunden för tex filterbyten.
Jag funderar på att bygga en ljudisolerad låda och ställa utanför huset. Till/från denna drar jag rör för avfuktningsluften. Vad tros om detta?
Acetec går väldigt tyst. Det du hör är utblåset när du är utomhus. Sätt utblåset på den sida av huset där det inte stör.
Sen kan du tidsstyra så den t.ex. bara går på natten.

K Kane skrev:
Torrare är inte sämre.
Mäter elförbrukningen och den ligger på ca 500 kWh/år.
Det är ca 10% av total elförbrukning på helåret och i kronor räknat är det inte ens mätbart. Kostnad/(årslön × 2)

R Runnis skrev:
Acetec går väldigt tyst. Det du hör är utblåset när du är utomhus. Sätt utblåset på den sida av huset där det inte stör.
Sen kan du tidsstyra så den t.ex. bara går på natten.
Det låter ju himla bra men undrar om det stämmer hos oss. Om vi sätter den i vår krypgrund så lär det nog höras att den står där nere?! Vi har bara 195 mm isolering i golvbjälklaget... Har ni mycket mer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.