Hej!
Min son har köpt ett dåligt isolerat timmerhus (150 kvm) i två våningar från 1890-talet. Huset finns i Södertäljetrakten. Huset har vattenburet värmesystem med radiatorer och delvis i golv.. Värmen kommer från en pelletspanna. Uppvärmningen är dyr och pelletshanteringen är jobbig. Han funderar på att installera bergvärme. Men han vill behålla pelletsanläggningen. Min fråga är om kombinationen är möjlig och om bergvärmeinstallationen har nytta av ackumulatortank och vvb för att minska installationskostnaden?

Ja. Ex så har nibe sitt tillbehör axc 40 om man vill samköra bergvärmen och pellets. Då han då vill köra pellet så känner bergvärmepumen genom axc att den går å då stannar bergvärmen av. Andra alternativet är att bara köra de två systemet var för sig när man vill. Men någon nämnvärt billigare installation blir det inte med pellet kvar å framförallt om man ska ha med axc

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Fick en gång i samma tankar. Synd att skrota en modern fast bränsle panna. När jag räknade på det blev det inte värt investeringen att behålla den. Har svårt att se i vilket läge pellets skulle löna sig gentemot en schysst utförd BVP. Har efter fyra års drift konstaterat att jag borde gjort bytet tidigare. Se bara till att dimensionera BVP effektmässigt mot husets behov så att spets aldrig behöver förekomma.

• Gilla
Drakula
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Fick en gång i samma tankar. Synd att skrota en modern fast bränsle panna. När jag räknade på det blev det inte värt investeringen att behålla den. Har svårt att se i vilket läge pellets skulle löna sig gentemot en schysst utförd BVP. Har efter fyra års drift konstaterat att jag borde gjort bytet tidigare. Se bara till att dimensionera BVP effektmässigt mot husets behov så att spets aldrig behöver förekomma.
Om man har batteribackup till cirk.pumpar så fungerar en fast bränslepanna bra som backup till BVP om strömmen går.
Det är väl scenariot just nu jag kan se iaf

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Om plats finns för att få in en VP , så kasta inte ut en panna. VP kan havirera och då blir det ingen värme.
Sen hur TS vill ha det sammankopplat är en annan sak, går att få till det, men utan att ha en massa elektronik som ska styra. Blir lite rördragning ändå.

J jonaserik skrev:
Om plats finns för att få in en VP , så kasta inte ut en panna. VP kan havirera och då blir det ingen värme.
Sen hur TS vill ha det sammankopplat är en annan sak, går att få till det, men utan att ha en massa elektronik som ska styra. Blir lite rördragning ändå.
Tack för din synpunkt. Men som okunnig på området så kan jag inte komma vem TS är.

D Drakula skrev:
Tack för din synpunkt. Men som okunnig på området så kan jag inte komma vem TS är.
???? Men du startade tråden och det går att kombinera Ved och VP , Har så själv.

D Drakula skrev:
TS = Trådskapare dvs du

Antar att VVB sitter i acktanken, då borde det gå bra att använda den som VVB och köpa en värmepump utan beredare oavsett om pelletsen ska vara kvar eller inte.

Många kopplar bara in BVP parallellt med befintliga pannan. Sedan ett par kulventiler så kan man enkelt växla emellan de manuellt.
Kostar inte mycket extra och kräver ju ingen som helst reglering. Bra som backup om BVP går sönder eller om man får strömavbrott.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om man har batteribackup till cirk.pumpar så fungerar en fast bränslepanna bra som backup till BVP om strömmen går.
Det är väl scenariot just nu jag kan se iaf

Just det, man även behöva batteribackup till själva pelletsbrännaren förutom cirkulationspumpar.

Enkel batteribackup =
100Ah bilbatteri, 1 batteriladdare och en 12V-230V inverter på lagomt antal Watt
100Ah batteri = kostar ca 13-1400 och räcker att drygt 20 timmar att hålla 50W konstant last (cirk.pump) / 5-6 timmar för pelletsbrännare
12V / 25A batteriladdare kost ca 900spänn
och en 12V->230V 300W inverter m ren sinusvåg ca 13-1500

Batteriladdaren kopplas in med stickprop till vanlig väggutag samt på batteriet.
sen kopplar man in batteriet till 12V in på inverteren
och slutligen cirk.pump el pelletsbrännare till invertern.

Går extern ström fungerar lösningen tills batteriet tar slut.
och då stömmen kommer tillbaka laddas batteriet automatiskt
Och parallelkopplar man 2st 100ah batterier så tar det ju dubbelt så lång tid innan allt stannar.

Visst det är en "redneck" lösning men billig.

Redigerat:
Du kan nog använda blockeringsingången på värmepumpen (Nibe s-serie) för att blockera pumpen vid pelletsdrift. En termostat och ett relä är väl vad som behövs föf detta skulle jag tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.