68 361 läst ·
192 svar
68k läst
192 svar
Nytt vedsystem: Atmos DC50GSX+4m3+10m2 plansolfångare
Det tycker jag absolut att du borde. Maga har samma, men med bättre funktioner, men tror att prislappen låg på 2600 i reservdelslistan.Elffors skrev:
Det stämmer bra. Den har en måltemp som den styr fläktvarvet emot. När det brinner bra ligger fläktvarvet på 50% ungefär, så man sparar ju några watt på det med. Den reglerar också ner fläktvarvet när tempen närmar sig 85grader, vid 85 så stängs fläkten av helt. Därför har jag monterat vattentempgivaren på ena röret till nödlylslingan. Då kan man reglera hur mycket givaren ska känna. Ju längre ifrån pannkroppen, ju kallare känner givaren av.
Om någon ska handla på Kotly, så går det inte att köpa på deras webshop då den bara säljs ihop med en tryckande fläkt. Den som säljs separat är en st-81 utan zpid reglering för fläktvarvtalet.
Man får kontakta dem via mail.
85 grader är max panntemp på denna, vid den tempen stänger fläkten av helt. Några grader innan börjar den reglera ner avgastempen något.smurfen72 skrev:
Däremot kan man ställa max avgastemp/målvärde på 120grader som lägst, då blir ju effekten rätt låg. Sen går det att ställa in max och min fläktvarv i procent.
Sen om pannan kan brinna stabilt med så låg temp är ju inte självklart.
Redigerat:
Jag har aldrig upplevt övertändning, så jag vet inte.
Och som sagt är 85 lågt, men man lurar ju lätt givaren som jag gjort. Jag bryr mig inte om den visar 10- 15grader lågt mot den verkliga tempen. Men visst vore det bra om man kunde ställa upp emot 100.
Jag ska elda ikväll igen tror jag, så jag kan slänga upp en logg till på lite mer mätställen.
Och som sagt är 85 lågt, men man lurar ju lätt givaren som jag gjort. Jag bryr mig inte om den visar 10- 15grader lågt mot den verkliga tempen. Men visst vore det bra om man kunde ställa upp emot 100.
Jag ska elda ikväll igen tror jag, så jag kan slänga upp en logg till på lite mer mätställen.
Det är någon typ av resistiv givare, men varken pt100 eller 1000. 1859ohm vid 20grader.
Jag håller på att rigga på givare för vatten in, vatten ut, avgastemp samt brännkammartemp.
Jag tänker köra 180grader och kolla inverkan på vattentemparna ikväll.
Jag håller på att rigga på givare för vatten in, vatten ut, avgastemp samt brännkammartemp.
Jag tänker köra 180grader och kolla inverkan på vattentemparna ikväll.
Ja det borde ju funka. Jag kan mäta resistans nån gång vid högre temp.
Ja, både regulator, en massa strömsladd, två kapslade tempgivare, en bimetallbrytare, en pt1000 avgassensor,säkringar och en plåthållare för utanpåliggande montage. En sån hållare sitter på Magas pannor.
Nästan för mycket prylar för att vara sant till det priset.
Ja, både regulator, en massa strömsladd, två kapslade tempgivare, en bimetallbrytare, en pt1000 avgassensor,säkringar och en plåthållare för utanpåliggande montage. En sån hållare sitter på Magas pannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan för mycket prylar för att vara sant till det priset.
Redigerat:
Det kan ha varit så 
Igår provade jag lite till, och det slutade med att jag ändrade till 190grader i börvärde på avgastempen. Jag fick inte ihop givaren till brännkammaren, så det fick vara.
Jag tyckte det var lite dålig fart i den på 180grader, men det är mycket troligt att jag var för ivrig när jag tände upp, hann inte vänta på att startbrasan skulle bilda glöd, utan hivade på direkt.
Strax innan midnatt så fyllde jag 3/4 panna och gick och la mig.
Vid 190graders avgastemp verkar det som att min panna ger ca 40kW.
När jag körde på 200 låg fläkten på ca 50% med primärspjället fullt öppet. på 190 blev det ca 40% på fläkten. Ska man köra på 180 eller lägre så gäller det nog att strypa lite på primären så att fläkten får lite motstånd så att den ligger runt 50% istället för 30'%.
Igår provade jag lite till, och det slutade med att jag ändrade till 190grader i börvärde på avgastempen. Jag fick inte ihop givaren till brännkammaren, så det fick vara.
Jag tyckte det var lite dålig fart i den på 180grader, men det är mycket troligt att jag var för ivrig när jag tände upp, hann inte vänta på att startbrasan skulle bilda glöd, utan hivade på direkt.
Strax innan midnatt så fyllde jag 3/4 panna och gick och la mig.
Vid 190graders avgastemp verkar det som att min panna ger ca 40kW.
När jag körde på 200 låg fläkten på ca 50% med primärspjället fullt öppet. på 190 blev det ca 40% på fläkten. Ska man köra på 180 eller lägre så gäller det nog att strypa lite på primären så att fläkten får lite motstånd så att den ligger runt 50% istället för 30'%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det inte så enkelt. Givaren är av typ PTC, och resistansen ökar på med ökad temperatur. 1860ohm vid 20grader och 2800ohm vid 75grader. Ska man lösa det med motstånd får man ju då paralellkoppla, och det vet i fasen om det blir bra. Just nu känns min lösning som det bästa.jensaro skrev:
RickeP:
Nej, jag måste fortfarande ställa sekundären lämpligt.