4 296 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Nytt vägguttag- Går det?
Installationen ser ut att vara från 60-talet så en blå fas och grå nolla skulle inte förvåna mig ett jota, 60-talet var ett elektriskt sett färgglatt årtionde men givetvis måste allt undersökas innan man kopplar in något.Bo.Siltberg skrev:
Ett utanpåligande uttag bredvid dosan skule fungera, borra inte i rören bara.
Eftersom du vet att en rotdosa har vinklade intag så kan du gå dit till TS och sätta dit en då , med dom tre rören som kommer uppifrån i nästan framkant på dosanT Thomas_Blekinge skrev:
Lyckas du med det så grattis
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Inte va sån nu @Liteavvarje 
Finns väl ingen anledning att byta dosa har såna i mitt hus sitter med klor nu är det ett uttag som används ofta så komplettera med två skruvar i väggen om man vill
Finns väl ingen anledning att byta dosa har såna i mitt hus sitter med klor nu är det ett uttag som används ofta så komplettera med två skruvar i väggen om man vill
Om du kan leva med utanpåliggande kabel så är nog den allra enklaste lösningen ett utanpåliggande uttag, då kan du ju också välja fritt var på väggen du vill ha uttaget. Jobbet tar max en halvtimme för en elektriker inkl fikaBertil Erik Ohlsson skrev:
Tack för alla svar. Nu har jag minskat timpengen till elektrikern med ca 13 min ;-)
Skulle givetvis ha sagt att dosan sitter på utsidan av väggen till badrummet ber om ursäkt för denna miss i kommunikationen.
Fick en tanke. Skulle elektrikern inte bara kunna sätta ditt en utanpåliggande VU bredvid dosan. Så slipper man "gräva i hålet" så att säga. Om jag förstår saken rätt så finns alla nödvändiga kablar i dosan - nollan och fas. Om det finns
jord är det väl ett plus. Vet ej om det finns jord i övriga vägguttag i hallen även om det är jordade uttag. Misstänker att det är en jä... sladdröra i huset.
Tack igen för tiden ni har lagt på att svara min fråga
Beeo
Hej tack för rådet. Men det inte jag som satt ditt vägguttagen. Jag pillar inte med de fasta elektriska installationer, men vill gärna själv ha koll så gott det går innan elektrikern kommer. Även om jag har slutat betala moms så gäller endast certifierad, behörig och godkänd elektriker som får tillträde då jag ser allvarlig på just elinstallationer. Emellertid vill jag ändå hålla kostnaderna nere och inte bli bortdribblad av en överambitiös elektriker som ser chansen att casha in på en dummerjöns och föreslå nytt elskåp samt byte av samtliga kablartommib skrev:
Nej, det där är fel. Du kan inte säga att du inte vet om det finns jord i uttagen även om de är jordade. Detta ska verifieras. Om de uttagen är jordade ska även detta uttag jordas. Om de inte är jordade (och inte heller behöver vara det) ska de bytas till ojordade och då ska även detta uttag vara ojordat. Man blandar inte.
Beeo
Naturligtvis väljer du själv hur och vem som gör installationen.Bertil Erik Ohlsson skrev:
Hej tack för rådet. Men det inte jag som satt ditt vägguttagen. Jag pillar inte med de fasta elektriska installationer, men vill gärna själv ha koll så gott det går innan elektrikern kommer. Även om jag har slutat betala moms så gäller endast certifierad, behörig och godkänd elektriker som får tillträde då jag ser allvarlig på just elinstallationer. Emellertid vill jag ändå hålla kostnaderna nere och inte bli bortdribblad av en överambitiös elektriker som ser chansen att casha in på en dummerjöns och föreslå nytt elskåp samt byte av samtliga kablar
Beeo
Tidigare, dvs före 1/7 2017 gällde ett personligt ansvar för den behörige elinstallatören på företaget. Då kunde denne jobba extra momsfritt på ledig tid om denne önskade enligt regelverket. Bortsett från att skattemyndigheten hade synpunkter på detta. En vanlig elektriker utan egen behörighet kunde inte göra detta eftersom denne arbetar under den behöriges överinseende. Dvs bara på arbetstid.
Efter den 1/7 2017 har Elsäkerhetsverket ändrat regelverket. Det innebär kortfattat att ansvaret har flyttats från att vara den behöriga elinstallatörens till företagets.
För din del innebär det att både momsfritt och gjort enligt regelboken inte är möjligt längre.
Valet är naturligtvis ditt och detta var inte menat som någon pekpinne, bara information om att den styrande lagstiftningen ändrats under året av Elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/
Klicka här för att svara