Hej på er, går det med dessa inkommande kablar att sätta ditt ett vägguttag?

Visa bilaga 248873

Ja, jag vet för att få sätt ditt ett vägguttag så behöver man "erforderlig kännedom" Vill bara veta om jag behöver dra nya kablar från vinden innan jag kontaktar en elektriker. Huset är från sextiotalet. Öppen eldosa med etiketterade kablar som visar spänningsstatus för installation av vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Gammalt hus du har , gammal dosa , om det är som nedan går det att få ett VK där
men det måste skruvas fast i väggen , går inte att dra med klorna , det kommer inte att sitta fast

Svårt att säga vad som är vad , måste mätas upp , kanske enligt nedan
Röd = jord , Grå = noll ,Grön tändtråd lyse ut till armatur men ingen jord Blå = fas

Ser ut som en kopplingsdosa. Ett infällt vägguttag är tänkt för den lite mindre apparatdosan. Du skriver badrum! Då finns det ytterligare omständigheter att ta hänsyn till såsom placering och jordfelsbrytaren. Låt elektrikern titta på anläggningen först och kom överens om vad du lämpligen kan göra själv när du ändå tänkt ta hjälp så blir det bra

L
Det är en gammal plåtdosa där och dom är nästan som en apparatdosa i formatet ,
Och som din fråga är , att ha ett vägguttag där är möjligt , du har ju för avsikt att ta dit en elektriker , så då ordnar det sig säkert med hens hjälp

Ett vägguttag i badrummet får bara sättas på speciella ställen i förhållandet till dusch, bad och tvättställ. Samma sak borde rimligen gäller för kopplingsdosor.
Att ha röd kabel för jord verkar ju vara OK för gamla installationer. Men om du får ha det kvar när du börjar ändra installationer är mer tveksamt.
Gör rätt och säkert från början:
Säkerställ att hela badrummet är skyddat med JFB.
Låt elektrikern dra in rätt färg, det är oftast rätt enkelt.
Ersätt dosan med en ROT-dosa och sätt in ett modernt uttag.

L Liteavvarje skrev:
Gammalt hus du har , gammal dosa , om det är som nedan går det att få ett VK där
men det måste skruvas fast i väggen , går inte att dra med klorna , det kommer inte att sitta fast
Jag har då flera vägguttag och strömbrytare som sitter i samma typ av dosor med klor och det fungerar utmärkt.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Ersätt dosan med en ROT-dosa och sätt in ett modernt uttag.
Då får han hugga upp väggen för det går inte att få dit en rotdosa , det VP-rör från uppsidan
och det med placering vet nog elektrikern som får full koll på det vid sitt besök , så där behöver vi nog inte säga något
Frågan var om det går att få dit ett VK spänningsmässigt

Vad är VK?
Det finns ROT-dosor med vinklade bottnar, de kan fungera utan att hugga i väggarna.

Bertil Erik Ohlsson Bertil Erik Ohlsson skrev:
Fas och nolla verkar ju finnas, det gäller bara att försäkra sig om vad den röda är för något, jord eller något annat? Detta går inte att svara på utan att vara på plats.

Efter att läst några av liteavvarjes svar tror jag hen med VK menar VU dvs vägguttag.
Gissar att VK är en egen förkortning på väggkontakt;)

De trådar som behövs verkar finnas där. Men dina mätningar stämmer inte med vad bilden visar. Den är visserligen suddig men det ser ut som att blå är nolla och grå fas. Så detta behöver givetvis kollas upp noggrant. Vad mätte du dessa spänningar mot och hur?

Sedan behöver placeringen av uttaget och övriga faktorer bedömas som nämnts. Det är inte alls säkert att det är tillåtet. Det krävs t.ex troligen en JFB beroende på vad det är för slags rum, dvs om man kan hävda undantagsregler för utvidgning.

tommib
Ja, jag vet för att få sätt ditt ett vägguttag så behöver man "erforderlig kännedom"
Jag vill bara förtydliga att detta är ett behörighetskrävande arbete. Det undantag som medges är byte av befintligt uttag, aldrig nyinstallation. Min intention är inte att moralisera på något sätt men ibland hittar någon annan hit via google och då är det bra att veta vad som gäller.

• Gilla
Bertil Erik Ohlsson
  • Laddar…
tommib
Ang själva sakfrågan tycker jag att det är konstigt med färgerna. Blå har väl aldrig varit en fas i en fast installation? Visst kan det vara fel och man ska inte lita på färgerna men ändå.

Här skulle jag säga att det krävs att man följer alla ledarna och ser vart de tar vägen samt mäter ordentligt (inte bara med beröringsfri provare) vad som är var. Det är inte omöjligt men det kräver en genomtänkt strategi och lite kunskap.

Tack för alla svar. Nu har jag minskat timpengen till elektrikern med ca 13 min ;-)

Skulle givetvis ha sagt att dosan sitter på utsidan av väggen till badrummet ber om ursäkt för denna miss i kommunikationen.

Fick en tanke. Skulle elektrikern inte bara kunna sätta ditt en utanpåliggande VU bredvid dosan. Så slipper man "gräva i hålet" så att säga. Om jag förstår saken rätt så finns alla nödvändiga kablar i dosan - nollan och fas. Om det finns
jord är det väl ett plus. Vet ej om det finns jord i övriga vägguttag i hallen även om det är jordade uttag. Misstänker att det är en jä... sladdröra i huset.

Tack igen för tiden ni har lagt på att svara min fråga
Beeo

tommib
Nej, det där är fel. Du kan inte säga att du inte vet om det finns jord i uttagen även om de är jordade. Detta ska verifieras. Om de uttagen är jordade ska även detta uttag jordas. Om de inte är jordade (och inte heller behöver vara det) ska de bytas till ojordade och då ska även detta uttag vara ojordat. Man blandar inte.

Jag är väldigt liberal med hempul vad gäller vem som gör det men aldrig hur. Målet ska vara lika bra eller bättre än behörig elektriker.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.