17 249 lĂ€st ·
67 svar
17k lÀst
67 svar
Nytt uttag i badrum - tvÀttmaskin blixtrade
Haha đuseless skrev:
NĂ„ den elektrikern fick jag faktist sĂ€ga till lite. Att laddboxen skulle sĂ€ttas dĂ€r đ men han var schysst som lyssnade pĂ„ mig som kund. Han ville sĂ€tta laddboxens sĂ€kringar helt annanstans och utan jfb. Menade att jfb helt onödigt.
Haft 3 olika elektriker inne dÀr.
TvÄ hade gjort lite fel.
Ps. Sen spelar det vÀl mindre roll om man har dyslexi, kan inte bra svenska sÄ bra att hur bra jobb man gör med elen....den som gjorde största felet var företaget som ursprungligen satte upp tavlan! En svensk kille! Jfb löste nÀr man satte igÄng en element felkopplad jord. Men som Àr nu riven dÄ vÀrmesystemet Àr bytt i huset!
Redigerat:
Ett rÄd Àr att byta till ny central med dvÀrgbrytare och jordfelsbrytare. DÄ fÄr du anlÀggningen uppmÀtt och uppmÀrkt. VÀrt att lÀgga 15-20 000kr pÄ.C Chris.B skrev:Nej, vet inte vem som gjort installationen. StÄr inte heller med i pÀrmen för renoveringen, dÀr stÄr annars vilka olika professioner som Àr inblandade och vad de gjort. Men badrumsfirman har sagt att ansvarig elektriker komma att ringa upp mig för att se över installationen.
FĂ„r boka in besök och ta det dĂ€rifrĂ„n. Ăven om mitt försĂ€kringsbolag skulle sĂ€ga "VarsĂ„god, köp ny tvĂ€ttmaskin." sĂ„ vĂ„gar jag inte koppla in den förens jag vet att uttaget Ă€r ok.
Grupp 3 Àr en trefas grupp det var standard förut till tvÀttmaskin nu Àr alla maskiner enfas han har sÀkert nyttjat en av dom tre faserna till enfas uttaget han bor skruva ut PK ( bottenplattorna) ur dom andra tvÄ för att se vilken som anvÀndsC Chris.B skrev:Saken Àr att en av hantverkarna ringde mig och sa vad som hÀnt nÀr jag var pÄ jobbet. Jag har ingen aning om vilken sÀkring som gÄtt eftersom de bytte den pÄ plats och jag nu inte ser pÄ anlÀggningen var tvÀttmaskinen tillhör. Tidigare grupp 3 som nu Àr tom. De Àr inte helt enkla att kommunicera med kring detta just nu.
Vad har du för laddbox?kisumisu skrev:
Haha đ
NĂ„ den elektrikern fick jag faktist sĂ€ga till lite. Att laddboxen skulle sĂ€ttas dĂ€r đ men han var schysst som lyssnade pĂ„ mig som kund. Han ville sĂ€tta laddboxens sĂ€kringar helt annanstans och utan jfb. Menade att jfb helt onödigt.
Haft 3 olika elektriker inne dÀr.
TvÄ hade gjort lite fel.
Ps. Sen spelar det vÀl mindre roll om man har dyslexi, kan inte bra svenska sÄ bra att hur bra jobb man gör med elen....den som gjorde största felet var företaget som ursprungligen satte upp tavlan! En svensk kille! Jfb löste nÀr man satte igÄng en element felkopplad jord. Men som Àr nu riven dÄ vÀrmesystemet Àr bytt i huset!
Fanns det annat uttag i badrummet för tvÀttmaskin förut TS? Om ja, sÄ stÀmmer detta, att tvÄ av de tre sÀkringar pÄ denna trefas grupp (tre pÄ höjden) inte lÀngre anvÀnds.E elveteran skrev:
Och som nÄgon annan redan har skrivit, vid renovering av badrum Mà STE jordfelsbrytare installeras om den inte finns sedan tidigare.
Sen lÄter det definitivt som att elektrikern pÄ nÄgot sÀtt har lyckats koppla in tvÄ faser till uttaget istÀllet för fas och nolla. DÄ borde nÄgon verkligen gÄ igenom all annan el de har rört.
Om vi antar att det Àr sÄ, vad ska jag som lekman vara observant pÄ nÀr elektrikern kommer för att se över allting? Han kan ju sÀga vad som helst utan att jag egentligen förstÄr nÄgot. Jag förutsÀtter inte att folk ljuger för mig men i det hÀr fallet Àr jag lite pÄ min vakt.MKTJ skrev:
Fanns det annat uttag i badrummet för tvÀttmaskin förut TS? Om ja, sÄ stÀmmer detta, att tvÄ av de tre sÀkringar pÄ denna trefas grupp (tre pÄ höjden) inte lÀngre anvÀnds.
Och som nÄgon annan redan har skrivit, vid renovering av badrum Mà STE jordfelsbrytare installeras om den inte finns sedan tidigare.
Sen lÄter det definitivt som att elektrikern pÄ nÄgot sÀtt har lyckats koppla in tvÄ faser till uttaget istÀllet för fas och nolla. DÄ borde nÄgon verkligen gÄ igenom all annan el de har rört.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlĂ€gg
Försök att ta bilder nÀr han öppnat kontakten, ta bilder i centralen nÀr den Àr öppnad. Om han flyttar nÄgon trÄd frÄn en koppling till en annan sÄ försök se det.
Men en frÄga som har stÀllts redan: Finns det nÄgon jordfelsbrytare?
Men en frÄga som har stÀllts redan: Finns det nÄgon jordfelsbrytare?
Ja, det finns sedan tidigare. Glömde svara pÄ den frÄgan.H hempularen skrev:
Fast dÄ mÄste TS i princip hÀnga över axeln pÄ elektrikern hela tiden. Jag skulle nog bli galen om jag var den elektrikern... Och visst, ingen behöver skriva att TS har rÀtt till det för det har TS givetvis. Jag bara försöker se det frÄn elektrikerns sida.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlĂ€gg
Det kan nog ocksÄ vara lÀge för lite smÄprat med elektrikern, försök fÄ reda pÄ om det Àr nÄgon pÄ elfirman som gjort jobbet, eller om hantverkaren har gjort allt sjÀlv.
OM det Àr sÄ som det misstÀnks hÀr i trÄden att uttaget Àr felkopplat, sÄ Àr det dels en extremt grov felkoppling, lÄter nÀstan osannolikt. Men dessutom sÄ har man dÄ slarvat med kontroll av jobbet. Vilket Àr Ànnu vÀrre (men inte helt ovanligt). Att det blir fel ibland Àr mÀnskligt (Àven vÀldigt grova fel), men att inte upptÀcka felen vid kontroll Àr oförlÄtligt slarv.
OM det Àr sÄ som det misstÀnks hÀr i trÄden att uttaget Àr felkopplat, sÄ Àr det dels en extremt grov felkoppling, lÄter nÀstan osannolikt. Men dessutom sÄ har man dÄ slarvat med kontroll av jobbet. Vilket Àr Ànnu vÀrre (men inte helt ovanligt). Att det blir fel ibland Àr mÀnskligt (Àven vÀldigt grova fel), men att inte upptÀcka felen vid kontroll Àr oförlÄtligt slarv.
H hempularen skrev:Det kan nog ocksÄ vara lÀge för lite smÄprat med elektrikern, försök fÄ reda pÄ om det Àr nÄgon pÄ elfirman som gjort jobbet, eller om hantverkaren har gjort allt sjÀlv.
SÀger egentligen +1 till bÄda.Alfredo skrev:
Just min erfarenhet att elektrikerna blev lite stressade och tyckte det var nog lite jobbigt nĂ€r jag var frĂ„gvis och ville ha saker pĂ„ mitt sĂ€tt đ
Samma sak har jag hört (o tom lÀst) "var med nÀr mekanikern skruvar i din bil".
Lycka till att göra det nĂ€r det pĂ„ alla verkstĂ€der stĂ„r "endast personal" och man Ă€r inte vĂ€lkommen ens se sjĂ€lva ytan dĂ€r bilarna servas och lagas đ€
Det Àr sÄdana yrkeshemligheter i alla fall nÀr det gÀller nya bilar och mÀrkesverkstÀder. Men har fÄtt sÄnt bemötande Àven pÄ mindre stÀllen.
Visst elektrikern jobbar mestadels i ditt eget hem. Men hÀr Àr det ju ocksÄ lite sÄnt. Detsamma (eller Ànnu vÀrre) mÀrkte jag nÀr min vÀrmepump skulle lagas.
Nu lyckades jag dock Ă€ndĂ„ luska ut en och annan sak som de kanske inte gillar t ex hur man kommer in servicemenyer đđ
Det Àr krav pÄ jordfelsbrytare, alltid krav pÄ jordfelsbrytare vid nyrenovering, vÄtutrymmen, denna dragning Àr livsfarlig,C Chris.B skrev:Haft en badrumsrenovering hemma. Nya eluttag gjordes för tvÀtt, badrumsskÄp och annat.
NÀr hantverkarna kopplar in tvÀttmaskinen gÄr det en ljusblixt i trumman, sÀkringen gÄr och tvÀttmaskinen Àr nu helt död. Jag la Àrendet hos badrumsfirman och de ska skicka ut en elektriker för att kolla uttaget. VÀrt att notera, tvÀttmaskinen var 4 mÄnader gammal och fungerade fint tidigare.
Tittar nu i sÀkringsskÄpet och inser att det inte finns nÄgon markering kring vad nya uttagen ligger pÄ för grupp/er eller vart tvÀttmaskinen tilhör. Letar efter 10 amps och hittar inget mer Àn det som varit tidigare, exempelvis till diskmaskin. Den gamla gruppen som tvÀttmaskinen tidigare lÄg pÄ Àr tom.
Vad gÀller egentligen vid en sÄdant installation, bör man inte som elektriker markera upp nytt pÄ sÀkringskartan och göra det tydligt?
sÀtt inte i nÄgra nya sÀkringar, och ta kontakt med ett seriöst elföretag som har auktoriserad elektriker.