18 758 läst ·
71 svar
19k läst
71 svar
Nytt uttag i badrum - tvättmaskin blixtrade
Detta med låsbart är väl ingenting som någon använder i en bostad? Att gängsäkringen eller dvärgbrytaren fungerar som arbetsbrytare för fast installerad utrustning är något mycket vanligt i bostäder. Menar du att detta är fel?L Liljeros skrev:
Osäker på vad som skiljer bostäder och offentlig fastigheter men där är kravet för en arbetsbrytare till en fast ansluten maskin att den ska vara placerad så man vid arbete har uppsikt över den och ingen kan slå på av misstag, placeras den utan översikt skall den vara låsbar.A Avemo skrev:
Diazedsäkring och minibrytare är godkända brytställen.L Liljeros skrev:
Det finns "lås" till både diazedcentral och minibrytare, tex,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ahlsell.se/products/el/...ingsmateriel/sakringssocklar/2001370-03367bec
Logga in
Skapa konto
https://www.ahlsell.se/products/el/...nenter/ovriga-tillbehor-normprodukter/2108632
Är det så?L Liljeros skrev:
I mitt hus var den så ursprungligt. Men då som fast dosa med 3 faser!
Jag har dock låtit en elektriker dra separata uttag direkt från säkringaskåpet separata schucko till tvätt och torktumlare!
Dessa sitter ovanför vattenkranar mm.
Det för att jag ville ha dessa lättillgängliga!
Var inte elektikerns ide även om det såklart underlättade för även honom! Han tyckte min ide var bra i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Elcentralen är precis bakom ett skåp dit sladdarna går.
Gamla dosan var tom sönder var tejpad ihop 😂 dosan finns kvar bakom tvättmaskinen men är helt strömlös idag.
Nu har ju inte alla så bra att elcentralen är precis bakom och ens i samma rum dom tvättmaskin och torktumlare.
I ts fall låter det som att man använt den gamla dosan men istället satt dit ett shucko uttag direkt och kopplat den fel dvs två faser ihop = 400v.
Får man ens koppla in shuckouttag till sådana dosor där det går två eller flera faser?
Redigerat:
Det är ett helt nytt uttag under bänken, även ovan bänken. Det var tidigare duschutrymmet som var där tvättmaskinen är idag.kisumisu skrev:
Är det så?
I mitt hus var den så ursprungligt. Men då som fast dosa med 3 faser!
Jag har dock låtit en elektriker dra separata uttag direkt från säkringaskåpet separata schucko till tvätt och torktumlare!
Var inte elektikerns ide även om det såklart underlättade för även honom! Han tyckte min ide var bra i alla fall.
[bild]
Gamla dosan var tom sönder var tejpad ihop 😂 dosan finns kvar bakom tvättmaskinen men är helt strömlös idag.
Nu har ju inte alla så bra att elcentralen är precis bakom och ens i samma rum dom tvättmaskin och torktumlare.
I ts fall låter det som att man använt den gamla dosan men istället satt dit ett shucko uttag direkt och kopplat den fel dvs två faser ihop = 400v.
Får man ens koppla in shuckouttag till sådana dosor där det går två eller flera faser?
Ok då borde dom ju ha dragit dit bara 3 sladdar.C Chris.B skrev:
Men dom har nog kopplat dessa fel nånstans så det blivit 2 faser.
Misstänker jag.
Jag är ingen elektriker men en sak har de gjort fel. Alla nya installationer skall det vara jordfelsbrytare på!
Är det våtutrymmen är det ju ännu allvarligare!
1. Har de ändrat i elcentralen?
2. De drog nya elkablar till uttagen? Eller använde de gamla? Vad är gjort förutom själva uttagen.
3. Oavsett så fungerade allt tidigare och de har uppenbarligen gjort fel någonstans. Det må vara fastighetsägarens ansvar kring elcentralen men elektrikernas ansvar att koppling blir korrekt. De apparater som går sönder pga hantverkarens oaktsamhet skall falla på hantverkarens ansvar och således även betalningsansvar. Ge dig inte på den punkten. De kommer med stor sannolikhet förlora vid ett tvistemål. De får helt enkelt se det som en skr utgift och läropeng på den som utförde arbetet. Har de anlitat underentreprenörer att utföra arbetet eller annan part så är det ändå det företag som du anlitat som bär ansvaret och de kan inte lägga över på annan.
2. De drog nya elkablar till uttagen? Eller använde de gamla? Vad är gjort förutom själva uttagen.
3. Oavsett så fungerade allt tidigare och de har uppenbarligen gjort fel någonstans. Det må vara fastighetsägarens ansvar kring elcentralen men elektrikernas ansvar att koppling blir korrekt. De apparater som går sönder pga hantverkarens oaktsamhet skall falla på hantverkarens ansvar och således även betalningsansvar. Ge dig inte på den punkten. De kommer med stor sannolikhet förlora vid ett tvistemål. De får helt enkelt se det som en skr utgift och läropeng på den som utförde arbetet. Har de anlitat underentreprenörer att utföra arbetet eller annan part så är det ändå det företag som du anlitat som bär ansvaret och de kan inte lägga över på annan.
De där två brytarna är helt onödiga regelmässigt, däremot så kan de vara bra att ha ändå, främst om man vill ha maskinerna helt spänningslösa när dom inte används.kisumisu skrev:
[bild]
Ja det är ju ganska illa i så fall.MultiMan skrev:
Jag borde gjort ett tillägg där om att en spänningsprovare alltid är det säkrare valet framför en multimeter som bevisligen har en del fallgropar för en lekman.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nej. Samtidigt vore det intressant att veta eftersom det är ett nyrenoverat badrum och ts visat bilder på en gammal elcentral. Om det är så att elen i badrummet inte skyddas av en jfb lär knappast en behörig elektriker varit inblandad i installationen tänker jag. Men ts har ännu inte svarat på om det finns någon jfb.
Så är det. Men jag ville ha dessa dit. Bra kunna stänga av då maskinerna ej används. Så är även vattenkranen, även den var ursprungligen bakom tvättmaskinen.Demmpa skrev:
C Chris.B skrev:
Logga in
Skapa konto
Nu kanske mitt är rejält överdrift men jag har flera olika Jordfelsbrytare.
En grupp där endast bergvärmepump är.
En grupp där endast laddbox till bil är.
En egen har jag även till kylskåp/frys.
Sen en egen till garaget och där även utebelysning går på. Det hade jag enorm nytta av också då det en gång blev fel i utebelysning. Så bara garaget blev drabbad av felet och man kunde i lugn o ro felsöka utan att det drabbade allt!
Sedan har jag en som går till resten av huset inklusive tvättmaskin, torktumlare mm. Även den hade man kunnat dela på men där gick gränsen lite vad elektrikern ville göra.
Jag skulle inte lita på en elektriker som skriver "Ladd Box".kisumisu skrev:
[bild]Ta dit en elektriker och gör om även centralen och annan el.
Nu kanske mitt är rejält överdrift men jag har flera olika Jordfelsbrytare.
En grupp där endast bergvärmepump är.
En grupp där endast laddbox till bil är.
En egen har jag även till kylskåp/frys.
Sen en egen till garaget och där även utebelysning går på. Det hade jag enorm nytta av också då det en gång blev fel i utebelysning. Så bara garaget blev drabbad av felet och man kunde i lugn o ro felsöka utan att det drabbade allt!
Sedan har jag en som går till resten av huset inklusive tvättmaskin, torktumlare mm. Även den hade man kunnat dela på men där gick gränsen lite vad elektrikern ville göra.