C Chris.B skrev:
Min egentliga fråga är, borde man inte berätta/skriva upp i elcentralen när man ändrat säkringar för grupperna som står där? Jag ser att det försvunnit säkringar från tex grupp 3 men jag har ingen aning om varför.

Hantverkaren bytte säkringen sa han när han ringde.

Allt det andra är ju en försäkringsfråga de försöker lägga över på mig och min försäkring och inte deras.
Jag tror att du bör hålla isär de två frågorna om gruppförteckning och den trasiga tvättmaskinen. Du eller elfirman kan enkelt fixa en gruppförteckning.

Den stora frågan är ju varför tvättmaskinen gick sönder. Som jag förstår situationen har alltså en elektriker installerat uttaget till tvättmaskinen och det är ett vanligt schukouttag. Sedan har en annan hantverkare kopplat in tvättmaskinen i uttaget varvid denna gick sönder. Om vi utgår ifrån att tvättmaskinen gick sönder därför att det var något felkopplat i uttaget så är det givetvis elektrikern som kopplat fel som skall stå för det. Vad säger elektrikern? Hur motiverar han att det skulle tas på din försäkring?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mät spänningen i uttaget. En obehaglig möjlighet är att tvättmaskinen tidigare haft en trefasgrupp och man av misstag satt två olika faser i uttaget. Maskinen skulle då få 400 Volt istället för 230 Volt. Naturligtvis en form av gissning från min sida men det är lätt att kolla.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Låter som okvalificerat svartjobb.

Vart tycker Du att Du ska vända dig?

Förslagsvis firman Du nyttjat.

- Hur gör Du annars om huset
brinner ned eller om någon blir skadad. Typ bara mister ett finger?
Vilket kan bli otroligt kännbart ekonomiskt.

Vore det jag så ha jag brutit strömmen in till huset. Och anlitat en behörig elektriker. Skickat räkningen till firman som felade.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
EvertL och 8 till
  • Laddar…
C Chris.B skrev:
Nej, vet inte vem som gjort installationen. Står inte heller med i pärmen för renoveringen, där står annars vilka olika professioner som är inblandade och vad de gjort. Men badrumsfirman har sagt att ansvarig elektriker komma att ringa upp mig för att se över installationen.

Får boka in besök och ta det därifrån. Även om mitt försäkringsbolag skulle säga "Varsågod, köp ny tvättmaskin." så vågar jag inte koppla in den förens jag vet att uttaget är ok.
Har du jordfelsbrytare? Om inte så måste du ta upp med elektrikern varför det inte satts in vid renoveringen.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Vore det jag så ha jag brutit strömmen in till huset. Och anlitat en behörig elektriker. Skickat räkningen till firman som felade
Det är väl rätt överdrivet?
Ett uttag är kanske felkopplat så lika bra att bryta strömmen till huset och betala en egen elektriker, för oddsen att firman som gjort jobbet tar den räkningen är låg.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
H Hybro skrev:
Låter som okvalificerat svartjobb.

Vart tycker Du att Du ska vända dig?

Förslagsvis firman Du nyttjat.

- Hur gör Du annars om huset
brinner ned eller om någon blir skadad. Typ bara mister ett finger?
Vilket kan bli otroligt kännbart ekonomiskt.

Vore det jag så ha jag brutit strömmen in till huset. Och anlitat en behörig elektriker. Skickat räkningen till firman som felade.
Jag hade stängt av inkommande vatten också, man vet aldrig.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MaKrBr och 22 till
  • Laddar…
Vad fanns det på platsen där det nya uttaget nu sitter tidigare. Var det en el dosa där och nu ett uttag?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att det som skett utifrån hur scenariot beskrivs är att man har haft nån enklare elektriker utan nämnvärda papper för uppdraget som löst elen lokalt i badrummet. Man har av misstag råkat lägga 2 faser på berört uttag och när hantverkaren kopplade in maskin så small det till. Elektrikern fick då komma i ilfart och rätta till sitt misstag och du får bara en del av storyn att det hände en grej…

Hursomhelst bör tvättmaskin ha en egen säkring och uttaget får väl inte sitta under bänken? Det ska ju gå att bryta strömmen utan att ta i maskinen…

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C Chris.B skrev:
Nej, vet inte vem som gjort installationen. Står inte heller med i pärmen för renoveringen, där står annars vilka olika professioner som är inblandade och vad de gjort. Men badrumsfirman har sagt att ansvarig elektriker komma att ringa upp mig för att se över installationen.

Får boka in besök och ta det därifrån. Även om mitt försäkringsbolag skulle säga "Varsågod, köp ny tvättmaskin." så vågar jag inte koppla in den förens jag vet att uttaget är ok.
Äger du någon form av spänningsprovare eller multimeter? Om inte annat så finns det att köpa billigt mest överallt.
(Det är ju enkelt att göra en enkel koll om det är rätt spänning i uttaget innan hantverkarna kommer tillbaka och ev städar undan alla bevis)

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
uttaget får väl inte sitta under bänken? Det ska ju gå att bryta strömmen utan att ta i maskinen…
Det är ju inte ovanligt att tvättmaskinen är fast ansluten och säkringen är sättet att bryta. Det kan väl inte vara värre att ha ett uttag under bänken än att ha en fast anslutning?

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag misstänker att det som skett utifrån hur scenariot beskrivs är att man har haft nån enklare elektriker utan nämnvärda papper för uppdraget som löst elen lokalt i badrummet. Man har av misstag råkat lägga 2 faser på berört uttag och när hantverkaren kopplade in maskin så small det till. Elektrikern fick då komma i ilfart och rätta till sitt misstag och du får bara en del av storyn att det hände en grej…

Hursomhelst bör tvättmaskin ha en egen säkring och uttaget får väl inte sitta under bänken? Det ska ju gå att bryta strömmen utan att ta i maskinen…
Uttaget får sitta under bänken, inte optimalt men det får sitta där 👍

MultiMan
snaggletooth snaggletooth skrev:
Äger du någon form av spänningsprovare eller multimeter? Om inte annat så finns det att köpa billigt mest överallt.
(Det är ju enkelt att göra en enkel koll om det är rätt spänning i uttaget innan hantverkarna kommer tillbaka och ev städar undan alla bevis)
Tänk på att det finns billiga som inte klarar 400V, vilket är ett måste här. Biltemas billigaste mäktar bara med 300V. Finns säkert mer sådant ute i butikerna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju inte ovanligt att tvättmaskinen är fast ansluten och säkringen är sättet att bryta. Det kan väl inte vara värre att ha ett uttag under bänken än att ha en fast anslutning?
Kravet vid fast anslutning är väl arbetsbrytare och är säkring lösning ska den väl vara låsbar? Och framförallt ha en egen säkring i centralen…

Purre
L Liljeros skrev:
Med hänvisning till vad?
Tänker att ugnar sitter uttaget bakom allt som oftast.
Kylskåp/frysar gör det också det många gånger, ibland sitter det ovan men långt ifrån alltid.

Enda är väl diskmaskiner som brukar sitta i diskbänksskåpet.

L Liljeros skrev:
Kravet vid fast anslutning är väl arbetsbrytare och är säkring lösning ska den väl vara låsbar? Och framförallt ha en egen säkring i centralen…
Nej på allt de 😅

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.