T
C Celbyfar skrev:
absolut men vet man inget om den här branchen så tror man att de som man anlitar åtminstone för en diskussion med oss när de upptäcker att något behöver åtgärdas eller är detta "enbart" ett skönhetsfel? Jag menar det ser ju allt annat än bra ut.
Håller med om att det är tråkigt att beställa saker inom områden man är novis och sen då att resultatet inte blir som man tänkt sig.

Såg det ut så här på det gamla taket? Var det gamla också tegelpannor? Jag kan tycka att man förväntar sig att det nya ser ut som det gamla men med ny funktion (utom det uppenbara att det ändrar färg och dylika saker som är självklara och avtalade, är det tex inte avtalat färg blir det samma färg som tidigare mm). Då det egentligen endast är en estetisk fråga vill säga. Var det inte sådär böjt innan ska det inte bli så heller vid nyläggning. Var det böjt innan kan jag tycka att god sed hade varit att fråga om man ska rätta upp det...

• Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
Men det gamla taket måste ju sett lika snett ut?

• Gilla
Nergårds-Anna och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Inte nödvändigtvis, betongpannor är tunga och när flera tons last tas bort från råsponten så ändrar den sig en hel del. En del av snedheten kan ibland sätta sig med tiden så taket blir planare.

Vet faktiskt inte men det är inget som vi har noterat innan.

Karrock
Ströläkten kan ha varit anpassad i tjocklek där för att jämna ut svackan i taket. Det märks ju när man river, och rimligen borde de då lyfta frågan om merarbetet att göra likadant igen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man kan tycka att firman borde påpekat det vid besiktningen för offerten.
Nu gjorde de inte det och det får du leva med, för att ta bort pannorna igen och lägga klossar under ströläkten blir ett stort jobb i förhållande till vad du får.

Mitt tips: Låt det vara som det är. För hur ofta står du och tittar på ditt tak?

• Gilla
Nergårds-Anna och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Man kan tycka att firman borde påpekat det vid besiktningen för offerten.
Nu gjorde de inte det och det får du leva med, för att ta bort pannorna igen och lägga klossar under ströläkten blir ett stort jobb i förhållande till vad du får.

Mitt tips: Låt det vara som det är. För hur ofta står du och tittar på ditt tak?
nej vi står inte så ofta och tittar på vårt tak men vi ska sälja huset och gjorde taket som en del i den processen, så andra kanske tittar mer :/

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Visst. Såklart det varit bättre ifall det varit rakt men då hade du fått betala mer för det är ett litet pill att fixa till.
Som köpare hade jag inte brytt mig nämnvärt.

• Gilla
Nergårds-Anna och 3 till
  • Laddar…
T
C Celbyfar skrev:
nej vi står inte så ofta och tittar på vårt tak men vi ska sälja huset och gjorde taket som en del i den processen, så andra kanske tittar mer :/
Vad träligt läge. I ett sånt sammanhang kan det eventuellt vara värt att fixa, men det skulle jag kolla med mäklaren vad den tror är bästa för att få ut så stor vinst som möjligt.

Takstolarnas övre reglar ser ju ut att ha satt sig. Böjt sig.
Det där borde ju verkligen ha synts redan innan.
Tror du behöver rikta alternativt byta ut takstolarnas övre reglar underifrån om de är böjda, alternativt rikta de.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
C Celbyfar skrev:
Vi anlitade en firma för att lägga nytt tak på vårt hus. Nu nån månad efter, har vi noterat att från avstånd så syns det tydligt att taket buktar innåt på ett ställe, ser ut som taket ser lite böljande ut.
Vid samtal med takläggarna nu så menar de att man får isf göra något som heter rikta taket? Men att detta inte ingick i jobbet utan det får vi i såfall betala extra för.
Är det brukligt att man får betala extra för sånt - och det vi tycker det är lite konstigt att de inte själva upptäckte det och informerade oss under tiden de la taket?
Eller kan sådant här uppstå efteråt?
Detta ska upptäckas och riktas av ”takläggare” kostnaden får du stå för men nu är det ett dilemma då taket är lagt. Nackdelen med takläggare att det brukar en grupp för sig utan tidigare snickar kunskaper. Oftast rena montörer. Du har antagligen köpt tjänst av en takbytarfirma? ta kostnaden att riva av den delen och rikta bärläkten. med ställningsbygge nedanför området bör det inte ta mer än ca 3 dagar. mvh ”takläggarn”

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kanske kan man inifrån vinden trycka upp och förstärka de takstolar som nu böjt sig nedåt? Om några av dem har säckat ihop så kan det vara en försvagning som bör åtgärdas (såsom "Huddingebo" skriver), och inte bara lösas genom att addera mellanlägg under bärläkten

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Som alltid behöver man läsa på och undersöka innan man anlitar hantverkare.

Man kan tycka att som lekman vad gäller det tekniska ska man inte behöva sätta sig in i tekniska frågor som tillhör professionella utförare men tyvärr är verkligheten sådan.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BigR
Tråkigt att dom inte frågar om man vill rikta upp taket. Dåliga hantverkare. Vårat tak är snarlikt och hängde på liknande sätt. Golv och tak från 50-60-talet behöver som regel riktas upp när man gör om dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.