Vi anlitade en firma för att lägga nytt tak på vårt hus. Nu nån månad efter, har vi noterat att från avstånd så syns det tydligt att taket buktar innåt på ett ställe, ser ut som taket ser lite böljande ut.
Vid samtal med takläggarna nu så menar de att man får isf göra något som heter rikta taket? Men att detta inte ingick i jobbet utan det får vi i såfall betala extra för.
Är det brukligt att man får betala extra för sånt - och det vi tycker det är lite konstigt att de inte själva upptäckte det och informerade oss under tiden de la taket?
Eller kan sådant här uppstå efteråt?
Vid samtal med takläggarna nu så menar de att man får isf göra något som heter rikta taket? Men att detta inte ingick i jobbet utan det får vi i såfall betala extra för.
Är det brukligt att man får betala extra för sånt - och det vi tycker det är lite konstigt att de inte själva upptäckte det och informerade oss under tiden de la taket?
Eller kan sådant här uppstå efteråt?
Skulle säga att det är inget som ingår i "vanligt"/"normalt" takbyte, utan något man behöver beställa extra. Men det kan bero på hur beställningen är gjord och skriven.
Exakt hur är beställning beskriven?
Muntligt eller skriftligt?
Vad är det för typ av tak, papper, plåt, tegel, betong?
Exakt vad är utbytt?
Vad är det för typ av svall?
Kan vara takstolar som sviktar.
Exakt hur är beställning beskriven?
Muntligt eller skriftligt?
Vad är det för typ av tak, papper, plåt, tegel, betong?
Exakt vad är utbytt?
Vad är det för typ av svall?
Kan vara takstolar som sviktar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Jag har ett gammalt hus med ojämnt tak och takläggarna riktade upp det innan plåten kom på med mellanlägg och annat, utan någon extra diskussion.
Taket på bilden ser rätt hemskt ut och inget jag hade accepterat. Självklart borde takläggarna diskuterat detta med dig innan pannorna lades på.
Taket på bilden ser rätt hemskt ut och inget jag hade accepterat. Självklart borde takläggarna diskuterat detta med dig innan pannorna lades på.
Det står bärläkt och råspont i fakturan/offerten du postade, är det det man lägger takpannorna på? För om dom bytt även själva underlaget så hade jag aldrig accepterat ett sånt tak....... Man kan ju inte fortsätta skylla på att underlagets underlag är snett.... Till slut är det grunden som är fel.🤔
Hade själv samma problem och talade med besiktningsmannen som sade att ska man komma någon vart måste det stå i offerten att riktning av taket ska ingå. En seriöst takfirma borde ha tagit upp problemet.
absolut men vet man inget om den här branchen så tror man att de som man anlitar åtminstone för en diskussion med oss när de upptäcker att något behöver åtgärdas eller är detta "enbart" ett skönhetsfel? Jag menar det ser ju allt annat än bra ut.B Bitterhetsakademin skrev:
Det ska gå snabbt och pengarna ska in, hur resultatet blir verkar underordnat. Verkar vara en bransch med mycket fulspel, tog in offerter från flera firmor som var helt uppåt väggarna. En firmas ville till exempel klä in hela huset i ställningar och trots det debitera 16000 för att måla vindskivorna från skylift. Han viftade även med en påhittad offert från en annan firma som var flera hundra tusen dyrare. Dessutom stressade han att jag måste skriva på inom en vecka för det blir fyrtio femtiotusen dyrare genom Trumps tullar👿. Det blev ingen affär med den hantverkarenC Celbyfar skrev: