Hej.

Vi har renoverat en gammal gård i snart tre år och börjar bli klara. Vi tog in hjälp med att byta tak till pannplåt. Allt blev jätte bra. Sen kom plåtslagaren och skulle göra plåt detaljer kring skorstenar etc.

Efter han vart där var det fläckar över allt han hade gått. Han sa att patenteringen skulle dölja fläckarna. Nu har det gått ett år och det ser fortsatt likadant ut.

Min fråga är om jag kan kräva kompensation för detta. Även om fläckarna försvinner om fem år om nu paterneringen hjälper till med detta. Är det rimligt att behöva vänta i fem år tills taket ser bra ut när det såg bra ut innan plåtslagaren varit på plats? Det hade ju kunnat undvikas om man varit lite försiktig när man va på taket (har själv varit och jobbat på taket med stegar etc utan att lämna märke )

Dessutom när ja nu försöker kontakta plåtslagaren svarar han inte.

Vet inte riktigt hur ja ska gå vidare med detta eller vad jag har för rättigheter så tar tacksamt emot tips/erfarenheter.

• Fläckar på plåttak efter plåtslageriarbete, fotograferat under en renovering av en gammal gård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak av pannplåt med skorsten, märken synliga på ytan.
    Skapa konto
  • Tak av pannplåt med fläckar, placerat under en skorsten.
    Skapa konto
  • Plåttak med skorsten, fläckar synliga på ytan; skorstenen är delvis täckt med plast.
    Skapa konto
  • Grått pannplåttak med fläckar synliga nära en skorsten, omgiven av trädgrönska.
    Skapa konto
Är det fotavtryck ? Vad är det för material på plåten ?

Ja det är det som det ser ut. Det är aluzink.

Det kommer ev blekna med tiden. Men undrar liksom om man måste finna sig i det. Inte så att man köper ny bil och måste vänta flera år för lacken ska bli fin.

Aha, den kommer bli grå med åren, förhoppningsvis smälter fotavtrycken bort med tid. Aluzink är bara en toppcoat så om du försöker polera bort det med exvis stålull gör det försiktigt.

Ps Fint tak i övrigt 👍👍

C
Ser ut som att det saknas takstege? Det hade ju annars eliminerat behovet av att gå på plåten annat än runt själva skorstenen.

C cpalm skrev:
Ser ut som att det saknas takstege? Det hade ju annars eliminerat behovet av att gå på plåten annat än runt själva skorstenen.
Jo. Men det fanns adekvata nock stegar vid tillfället. Sen hade det räckt med lite hänsyn till taket vid arbetet. I ch det va inte riktigt det som jag undrade över.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.