S
Hej allihop!

Då nästan alla pågående projekt är avslutade här hemma, så börjar det bli dags att planera nästa.

Bor i ett stenhus från ca 1920, som original var beklätt med eternittak. Någon gång på 80 talet har förra ägaren lagt plåt ovanpå eterniten. Så i princip har vi dubbla lager täta i princip odödliga tak.

MEN, det ack så återkommande ordet bland husägande… nästa projekt blir att inreda vinden, sätta in lite takfönster, öka på mängden isolering mm, och helt plötsligt kommer det behövas ett nytt tak.

Nästan alla hus i bygden har klassiska tegeltak, alternativt papptak. Finns även betongpannor, plåt, shingel, vass och skiffer.

Frågeställning, då huset är dimensionerat för ett lätt eternittak från början, om än på 20 talet innan man faktiskt dimensionerade saker, är jag med största sannolikhet bunden till ett lätt takmaterial i samband med renoveringen? Vilket lätt takmaterial är i sådana fall enligt er åsikt, både snyggt och hållbart?

Kan tillägga att taklutningen är ganska brant, huset är högt och det blåser ordentligt 362 dagar om året

Om du har dubbla lager i princip odödliga tak som är täta tycker jag inte du ska byta.

Att lägga undan till ett nytt falsat plåttak eller tegeltak är likafullt inte fel..

S
F fribygg skrev:
Om du har dubbla lager i princip odödliga tak som är täta tycker jag inte du ska byta.

Att lägga undan till ett nytt falsat plåttak eller tegeltak är likafullt inte fel..
I grunden håller jag med dig, det finns en anledning till att taket har varit längst ner på listan i många år. Nu är det dock dags, inte pga att det läcker eller bedöms göra det i närtid utan för att inredning av vinden kommer kräva ett nytt tak.

Enligt din erfarenhet, ett hus som är byggt för eternittak, pallar det vikten av tegelpannor? eller krävs det i princip nya takstolar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.