Hej!
Vi köpte ett torp förra hösten där tidigare ägare påbörjat byte av golv i ett av rummen på nedre plan. Han har således börjat riva bort golvplank (dessa finns inte kvar utan virket har han använt till annat), och lämnat det halvt bortrivet när vi köpte. Vi fick med plank till det nya golvet, och planen är att vi ska lägga det nu i vår, och passa på att kolla hur det ser ut undertill samt fylla på med isolering (spån). Men, nu hävdar min äkta hälft att detta inte funkar utan att det nya golvet måste läggas ovanpå det gamla? Kan detta verkligen stämma, blir ju helt fel med nivåskillnaden osv?
Om man ska kunna lägga enbart nytt golv, hur tjockt behöver detta isf vara (dvs hur tjocka golvplank)?
Det ställer ju till rejält för oss eftersom originalgolvet inte längre finns intakt…
 
Isoleringen under lär vara spån som har sjunkit ihop. Vi har så hos oss och det har lämnat en luftspalt som gör golven svinkalla.

Det folk brukar göra är att lägga nya golvbjälkar som fästs i sidan av de gamla men i våg så man slipper forntidens toleranser. Ovanpå det kan du lägga vad du vill, det är ju ditt hus.
 
J jhall skrev:
Isoleringen under lär vara spån som har sjunkit ihop. Vi har så hos oss och det har lämnat en luftspalt som gör golven svinkalla.

Det folk brukar göra är att lägga nya golvbjälkar som fästs i sidan av de gamla men i våg så man slipper forntidens toleranser. Ovanpå det kan du lägga vad du vill, det är ju ditt hus.
Isoleringen är spån ja. Vi ska bara kolla så att det är torrt och sen fylla på med mer spån.
Vad menas med att man lägger nya golvbjälkar ”i våg ”? Hade så önskat en enkel skiss över detta😅
 
Golvbrädor bör vara minst en tum tjocka, om golvreglarna ligger mer än 60 cm ifrån varandra kan man behöva tjockare. Bredd på virket väljer man lämpligen efter vilken stil man önskar på inredningen.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
C
H Hufsa skrev:
Om man ska kunna lägga enbart nytt golv, hur tjockt behöver detta isf vara (dvs hur tjocka golvplank)?
Traditionella golvplank brukar vara i häraden 30-50 mm tjocka. Rent tekniskt hänger så klart minsta tjocklek innan man upplever att det sviktar på avståndet mellan golvbjälkarna.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Traditionella golvplank brukar vara i häraden 30-50 mm tjocka. Rent tekniskt hänger så klart minsta tjocklek innan man upplever att det sviktar på avståndet mellan golvbjälkarna.
Ja precis, det är sviktningen jag är orolig för. Nu har vi inte dragit loss alla gamla brädor så vet inte avståndet mellan bjälkarna, men skulle säga det är hyfsat brett mellan.
 
  • Gilla
davvelito
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Golvbrädor bör vara minst en tum tjocka, om golvreglarna ligger mer än 60 cm ifrån varandra kan man behöva tjockare. Bredd på virket väljer man lämpligen efter vilken stil man önskar på inredningen.
Okej! Nu har vi ju fått med det nya golvet på köpet så att säga, ska dit om ett par veckor så kan mäta tjocklek då!
 
H Hufsa skrev:
Okej! Nu har vi ju fått med det nya golvet på köpet så att säga, ska dit om ett par veckor så kan mäta tjocklek då!
Avståndet mellan golvbjälkarna avgör hur grovt golvvirke du behöver.
 
F fribygg skrev:
Avståndet mellan golvbjälkarna avgör hur grovt golvvirke du behöver.
Jo, men hur ska jag veta vad förhållandet ska vara? Hur brett avstånd kräver hur grova plank? Finns någon mall😅
 
Skulle säga att om det är 60cm mellan golvreglarna så minst 22 mm tjockt golv

Har ni mer och golvet är öppet är det enkelt att stoppa i en ny regel mellan de gamla
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle säga att om det är 60cm mellan golvreglarna så minst 22 mm tjockt golv

Har ni mer och golvet är öppet är det enkelt att stoppa i en ny regel mellan de gamla
Okej, tack för snabbt och bra svar!
 
nino nino skrev:
Skulle säga att om det är 60cm mellan golvreglarna så minst 22 mm tjockt golv
No. 25mm
 
  • Gilla
Hufsa och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
No. 25mm
Ok ja det kanske det är, tänkte att spångolv är 22 mm så det borde funka men säger du 25 så säger jag inte emot
 
nino nino skrev:
Ok ja det kanske det är, tänkte att spångolv är 22 mm så det borde funka men säger du 25 så säger jag inte emot
Det verkar ju som om TS ska ha ett spontat brädgolv eller kanske "plankor" om avståndet mellan golvbjälkarna är stort och det går åt grövre virke.
H Hufsa skrev:
Jo, men hur ska jag veta vad förhållandet ska vara? Hur brett avstånd kräver hur grova plank? Finns någon mall😅
Med 60 cm centrum-centrum på golvreglarna räcker det med entums spontat trägolv, är avståndet större mellan golvreglarna lägger du antingen i fler golvreglar eller väljer grövre "golvplank" förslagsvis tvåtums om det är över metern mellan golvreglarna.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.