Strypningen ger högre hastighet och därmed högre ljud.

Har du möjlighet att montera flexdämpare innan donen?
Helst övergång till 100mm också, även ventiler.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Strypningen ger högre hastighet och därmed högre ljud.

Har du möjlighet att montera flexdämpare innan donen?
Helst övergång till 100mm också, även ventiler.
Om jag tar bort strypningen förblir luftflödet rätt, korrekt?

Jag har ingen möjlighet att installera flexdämpare innan donen utan att ha sönder ventilationslådorna som rören går genom. Kanske inte världens största projekt i och för sig men... undviker det helst om möjligt.

Finns det adapter för övergång från 75 till 100 mm? Har letat men inte hittat något.

Jag har lagt in ett schema på aggregatet just nu där den går ner till 13/20 procent motorhastighet (till/frånluft) mellan kl 22-02 dvs tills man somnat åtminstone. Standard är 30/45 procent.
 
80 - 100 finns, vet inte om 75mm finns?

Tror att om du vill ha tyst så måste du upp i dimension och montera flexdämpare.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
P
75-95 gråa avloppsmuffar finns ju. Täta med vulk-tejp.
 
Finns ju såna här flexrör ”problemlösaren” (se bild) som man kanske kan använda som övergång, dock osäker på hur väl det passar i sammanhang med ventilation.

Tror jag provar med att installera några ljuddämparinsatser som sista försök att få ner ljudet, se bild 2.

Luftflödet påverkas inte av att jag tar bort strypningen som är där nu va? Och ljuddämparinsatserna påverkar väl inte heller? Dvs liter per sekund.
 
  • Svart flexrör som kan användas för övergång i ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som installerar en ljuddämparinsats i ett ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Luftflödet påverkas inte av att jag tar bort strypningen som är där nu va? Och ljuddämparinsatserna påverkar väl inte heller? Dvs liter per sekund.
Tar du bort strypningen i kanalen kommer luftflödet öka (mindre tryckfall).
 
Inga problem att tejpa en övergång från 75 - 80, det är ju liksom det silvertejp finns för.. ;)
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tar du bort strypningen i kanalen kommer luftflödet öka (mindre tryckfall).
Då blir det fel flöde.. å andra sidan skadar det väl inte med mer tilluftsflöde? Påverkar tryckfallet frånluften?
 
M Cameltoe skrev:
Då blir det fel flöde.. å andra sidan skadar det väl inte med mer tilluftsflöde? Påverkar tryckfallet frånluften?
Påverkar inte frånluften.
Problemet kan bli att du får mer tilluft i det don du tar bort strypningen och mindre i övriga don, då dessa får "proportionerligt" lägre tryckfall.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Påverkar inte frånluften.
Problemet kan bli att du får mer tilluft i det don du tar bort strypningen och mindre i övriga don, då dessa får "proportionerligt" lägre tryckfall.
Jag tar bort strypningen i alla då är tanken.
 
M Cameltoe skrev:
Jag tar bort strypningen i alla då är tanken.
Om det är för mycket luft i alla tilluftsdon hade det kanske varit bättre att sätta strypningen på intaget till aggregatet och då minska luftflödet i alla don och slippa risken med ljud från strypning precis för tilluftsdon.

Är det gamla fyrkantiga tilluftsdon med en filtermatta i? Ser ut som Bahcos gamla tilluftsdon, till dessa har det funnits en strypning man kan sätta i donet med packning och små perforerade hål (vet ej om den tillverkas längre).

Har du något luftflödesprotokoll hur mycket luft det är i kanalerna? (om det är luftljud p.g.a. hög hastighet du hör)
Om det är aggregatet som låter så är det ljuddämpare som gäller.
 
Problemet i ditt fall är att du måste ha riktiga plåtljudfällor direkt efter aggregatet. En hoptryckt flexibel ljudfälla som på bilden tar inte bort mycket ljud.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Hej,

Heru 95 T EC nyinstallerat. Bättre luftcirkulation jämfört med gamla aggregatet (Fläkt Woods RDKG). Själva maskineriet väsnas mindre också.

Dock så väsnas det mer i alla till- och frånluftskanaler samt don ("standardläge" valt= 20 % motorkapacitet). Aggregatet är för max 170 kvm, vårt är 119. Våra tilluftskanaler är 75 mm i diameter. Jag har ställt om aggregatet till "minimumläge" och motorerna går på 10 %, låter då något mindre men hoppades på knäpptyst tilluft i sovrum åtminstone. Montören har använt ljuddämpade rör förutom på frånluftsrören (se bild). Verkar tätt i skarvarna mellan rören (känner ingen luft och hör inget).

Vad kan det bero på och hur kan det förbättras, t.ex. kanske justera frånluftsdonen?

Kan det vara att Herus "minimumläge" är så pass mycket starkare än vad gamla RDKG ens klarade och att den starkare luftcirkulationen ger upphov till mer ljud helt enkelt? Detta ihop med de smala 75 mm rör jämfört med dagens 100/125...

Det som är nydraget efter dina t-rör tar du och ersätter med flexibel ljuddämpare. Dessa kallas "acucomp och din storlek ser ut att vara 125. Köp så att du har en per stam
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
De där vita du har på av och intagsluft, likadana ska du ha på tilluftskanalerna. Ca en tusenlapp i investering. De du visat tidigare som är i foam material är absolut sista utvägen. De avger även visst ljud själva även om de tar bort fläktljudet.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.