Jag har ett likadant aggregat som installerades för 2 år sedan. Byggde om det innan jul och satte flex-ljuddämpare https://www.soliduct.se/fl-125-1200-plast/p-902.htm på allt utom friskluftintaget. Sedan satte jag de hålade polyetenskumdämparna (de som du visar i bild) i början och i slutet på varje rör. Heru har misslyckats med att ta bort stomljudet som kommer från själva aggregatet. Vinandet ("luftljud") är lätt att få bort, men det som tjuter är stomljud. Jag har försökt med annan upphängning av agggregatet också, men utan resultat. Tipset att kapa/sätta flexljuddämpare (som du ska böja i zig-zag) är en åtgärd som funkar. Kolla på min skiss. Du har ju plats till detta! Med dessa åtgärder kommer du att få ner ljudet i systemet. Om det är direkt ljud från rörn, kan du bygga in dem i lådor och isolera med stenull. Ventilationsaggregat med flex-ljuddämpare och rör med polyetenskumdämpning i en teknikskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Addinho Andersson
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Hej,

Heru 95 T EC nyinstallerat. Bättre luftcirkulation jämfört med gamla aggregatet (Fläkt Woods RDKG). Själva maskineriet väsnas mindre också.

Dock så väsnas det mer i alla till- och frånluftskanaler samt don ("standardläge" valt= 20 % motorkapacitet). Aggregatet är för max 170 kvm, vårt är 119. Våra tilluftskanaler är 75 mm i diameter. Jag har ställt om aggregatet till "minimumläge" och motorerna går på 10 %, låter då något mindre men hoppades på knäpptyst tilluft i sovrum åtminstone. Montören har använt ljuddämpade rör förutom på frånluftsrören (se bild). Verkar tätt i skarvarna mellan rören (känner ingen luft och hör inget).

Vad kan det bero på och hur kan det förbättras, t.ex. kanske justera frånluftsdonen?

Kan det vara att Herus "minimumläge" är så pass mycket starkare än vad gamla RDKG ens klarade och att den starkare luftcirkulationen ger upphov till mer ljud helt enkelt? Detta ihop med de smala 75 mm rör jämfört med dagens 100/125...
Har du fått ett injusteringsprotokoll vore intressant och se jag tror inte du får ut mycket luft med dom inställningarna eller inget alls. Jag jobbar som in justerare och ovkare
 
i Min anläggning har jag 200 rör som stam och 125 don på både tilluft och frånluft. 75 mm är väldigt litet och det är klart som Pelle att det blir luftljud i rören. Installatören borde ju ha kompetensen att bedöma åtgärder bäst kan man tycka. Kag har än så läge hyfsad hörsel vid 46 och kan på vissa platser i huset höra ventilationen sent på natten/tidigt på morgonen. Men jag får anstränga mig och stå på lustiga platser i huset. Att montera atmaflex i kanalen måste vara ett försök i desperation för att hen inte vill rekommendera böket med att montera ljudkällor och eventuellt större kanaler. Jag har en vän som bytte sitt köks aggregat emot ett nytt som blev så nöjd över att ljudet minskade så dramatiskt. I mina öron dånar det fortfarande men jludstörnigar är hu relativa.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Montera fasta ljuddämpare, betydligt bättre än flexibla, swegons cla är bra.
jag har heru S EC och det är knäpptyst.
Har upphängning på vajer med fjäderisolator som vibrationsdämpare.
sen dukstosar mellan aggregat och kanalsystem. dvs aggregat svävar i huset.
denna kombination gör att man får inte ljud via stomme eller via kanalsystemet från fläkten.
Dock ger ju små rör högre lufthastighet men har du samma luftlöde som förut så borde det inte låta mera pga nya fläktar.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi skall snart in med ett Heru 160-aggregat. Finns det gränsvärden i db for ljudet? Alltså att man kräva under ett visst värde när det är klart. Det blir grövre tör och dämpare m fl åtgärder men vi kan ju inte bedöma hur det blir. Alltså skulle det vara bra att kunna stipulera ett maxvärde för ljudet. Finns det?
 
S snespikaren skrev:
Vi skall snart in med ett Heru 160-aggregat. Finns det gränsvärden i db for ljudet? Alltså att man kräva under ett visst värde när det är klart. Det blir grövre tör och dämpare m fl åtgärder men vi kan ju inte bedöma hur det blir. Alltså skulle det vara bra att kunna stipulera ett maxvärde för ljudet. Finns det?
Ja det framgår i BBR. Se Tabell 7:21B
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf


Är ni säkra på att ni ska ha Heru? har erfarenhet av 2 heru-installationer och nästa gång så blir det troligtvis något annat, har inte varit helt nöjd. Både funktion och deras rådgivning kring akustik har inte varit helt 100.
Är lite sugen på systemair "smarta" aggregat.... men det är ju inte så ofta man byter aggregat och nu har jag flyttat in i ett hus med flvp :(... saknar huset FTX på landet ibland :)
 
F
S StefanP skrev:
Montera fasta ljuddämpare, betydligt bättre än flexibla, swegons cla är bra.
jag har heru S EC och det är knäpptyst.
Har upphängning på vajer med fjäderisolator som vibrationsdämpare.
sen dukstosar mellan aggregat och kanalsystem. dvs aggregat svävar i huset.
denna kombination gör att man får inte ljud via stomme eller via kanalsystemet från fläkten.
Dock ger ju små rör högre lufthastighet men har du samma luftlöde som förut så borde det inte låta mera pga nya fläktar.
Fjäderisolator och vajer har jag inte stött på innan, var har du skaffat dem? hur funkar de?
Jag har ett heru som är luftmässigt tyst, men jag får ett stomljud vår och höst ca 30-45 s per minut när rotorn (tror jag) rullar och stannar till.
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
Vajer är en helt vanlig vajer, isolatorn köpte jag på vibratec efter rådgivning från en akustiker. VE111-03 hette den om jag minns rätt (kolla deras hemsida).

Östberg föreskrev då att man skulle lägga aggegatet på en isolerskiva vilket jag först gjorde men det förstärkte stomljudet vilket akustikern inte var förvånad alls över så förstår inte varför de föreskrev det.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Mats-S
K Karl P skrev:
......
Jag skulle nog försöka få till ngn dämpare redan vid aggregatet.
Jag har dämpare vid aggregatet, grymt effektivt för att få ner ljudet vid ventilerna. Rekomenderas starkt om du har problem med ljudvolymen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Påverkas ljudet till det bättre om du öppnar ett fönster? I så fall kanske man kan fundera på om ljudet orsakas av att det inte kommer in tillräckligt med tilluft när fönstren är stängda..
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om det är för mycket luft i alla tilluftsdon hade det kanske varit bättre att sätta strypningen på intaget till aggregatet och då minska luftflödet i alla don och slippa risken med ljud från strypning precis för tilluftsdon.

Är det gamla fyrkantiga tilluftsdon med en filtermatta i? Ser ut som Bahcos gamla tilluftsdon, till dessa har det funnits en strypning man kan sätta i donet med packning och små perforerade hål (vet ej om den tillverkas längre).

Har du något luftflödesprotokoll hur mycket luft det är i kanalerna? (om det är luftljud p.g.a. hög hastighet du hör)
Om det är aggregatet som låter så är det ljuddämpare som gäller.

Det är Bahcos gamla ja det stämmer. Tyvärr inget protokoll. Jag tror det är luftljud, kanalerna är ju bara 75 mm i diameter... :/
 
banjoragge banjoragge skrev:
Jag har ett likadant aggregat som installerades för 2 år sedan. Byggde om det innan jul och satte flex-ljuddämpare [länk] på allt utom friskluftintaget. Sedan satte jag de hålade polyetenskumdämparna (de som du visar i bild) i början och i slutet på varje rör. Heru har misslyckats med att ta bort stomljudet som kommer från själva aggregatet. Vinandet ("luftljud") är lätt att få bort, men det som tjuter är stomljud. Jag har försökt med annan upphängning av agggregatet också, men utan resultat. Tipset att kapa/sätta flexljuddämpare (som du ska böja i zig-zag) är en åtgärd som funkar. Kolla på min skiss. Du har ju plats till detta! Med dessa åtgärder kommer du att få ner ljudet i systemet. Om det är direkt ljud från rörn, kan du bygga in dem i lådor och isolera med stenull.[bild]
Vad är stomljud? Tack för den fina skissen! Om det är direkt ljud från rören så hjälper inte flexdämparna? Befintliga rör som går ut i huset är inbyggda i lådor, menar du att om jag isolerar med stenull så kommer det göra skillnad, även om det är luftljud orsakat av trånga kanaler?
 
K kruset skrev:
Har du fått ett injusteringsprotokoll vore intressant och se jag tror inte du får ut mycket luft med dom inställningarna eller inget alls. Jag jobbar som in justerare och ovkare
Fick inget protokoll tyvärr, han hade med sig något mätinstrument för mätning av luftflöde. Du menar att motorhastigheten ska vara högre än 30 resp 45 procent?
 
S StefanP skrev:
Montera fasta ljuddämpare, betydligt bättre än flexibla, swegons cla är bra.
jag har heru S EC och det är knäpptyst.
Har upphängning på vajer med fjäderisolator som vibrationsdämpare.
sen dukstosar mellan aggregat och kanalsystem. dvs aggregat svävar i huset.
denna kombination gör att man får inte ljud via stomme eller via kanalsystemet från fläkten.
Dock ger ju små rör högre lufthastighet men har du samma luftlöde som förut så borde det inte låta mera pga nya fläktar.
Gamla agget drog inte ett skit, knappt att det klarade av att hålla toapappret mot frånluftsventilen... Denna ljuddämpare finns ju inte för 75 mm rör :/ Helt jävla otroligt att det inte finns 75 mm adapter med så många hus som har dessa gamla mått på sina spirorör.
 
  • Ledsen
banjoragge
  • Laddar…
A Anerb skrev:
Påverkas ljudet till det bättre om du öppnar ett fönster? I så fall kanske man kan fundera på om ljudet orsakas av att det inte kommer in tillräckligt med tilluft när fönstren är stängda..
Ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.