8 996 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Nyrenoverat badrum med bakfall
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jo men nu ör det tydligen bakfall. Och det är inte en acceptabel lösning att sätta en tätningslist på golvet för att åtgärda.
Ofta åtgärdas detta genom att sätta ett lager klinkers till på golvet, det är en metod som kan vara godkänd OM felet bara finns på plattnivån, men om det är fel fall även på tätskiktet under plattorna så måste det göras om.
Ofta åtgärdas detta genom att sätta ett lager klinkers till på golvet, det är en metod som kan vara godkänd OM felet bara finns på plattnivån, men om det är fel fall även på tätskiktet under plattorna så måste det göras om.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag gissar på att det inte är bakfall, men att lutningen är så liten att vattnet rinner iväg. Tyvärr har TS sagt något mer ännu, mycket enkelt att kolla.H hempularen skrev:Jo men nu ör det tydligen bakfall. Och det är inte en acceptabel lösning att sätta en tätningslist på golvet för att åtgärda.
Ofta åtgärdas detta genom att sätta ett lager klinkers till på golvet, det är en metod som kan vara godkänd OM felet bara finns på plattnivån, men om det är fel fall även på tätskiktet under plattorna så måste det göras om.
Lutningen ska vara minst 7 mm/m närmast golvbrunnen och även om man har det så kan effekten bli som hos TS. Men en gissning (obs gissning) är att lutningen närmast golvbrunnen är ok pga kuvertskärningen, men kan vara lite för liten (även om det lutar åt rätt håll) på plattorna utanför dom skurna.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jo precis vid brunnen är det troligen ok. Men det vatten som ändå hamnar utanför rinner ju tydligen åt fel håll. Så även om lutningen vid brunnen kanske är ok. Så låter det som bakfall utan för duschområdet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Kan tolkas lite hur som helst "När jag testade duschen började vattnet att rinna mot dörren". Om det bara rann då duschen var på så kan allt vara ok (mer eller mindre). Men om det rinner iväg utan att duschen är på så är det fel.H hempularen skrev:
Jag sa i och för sig att de absolut inte fick blanda olika storlekar. Det ser jättekonstigt ut, särskilt med en välvd duschvägg. Det ska vara samma och enhetligt.
Jag ska låna ett vattenpass och se hur mycket det lutar. Men det går tydligt att se att plattorna kring brunnen lutar utåt. Det trycker ut vattnet på de andra plattorna som verkar sakna lutning och det rinner längs fogen vid väggen ca 3 meter till dörren.
Jag ska låna ett vattenpass och se hur mycket det lutar. Men det går tydligt att se att plattorna kring brunnen lutar utåt. Det trycker ut vattnet på de andra plattorna som verkar sakna lutning och det rinner längs fogen vid väggen ca 3 meter till dörren.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det låter inte riktigt som det ska. Men enklaste sättet att kolla lutningar utan vattenpasset är att hälla ut lite vatten på olika ställen på golvet och se åt vilket håll det rinner. Om det rinner åt fel håll är det inget att fundera på, då är det fel. Skulle det rinna åt rätt håll så är frågan om det är tillräckligt mycket lutning för att vara OK, då behövs vattenpass.S Stig58g skrev:Jag sa i och för sig att de absolut inte fick blanda olika storlekar. Det ser jättekonstigt ut, särskilt med en välvd duschvägg. Det ska vara samma och enhetligt.
Jag ska låna ett vattenpass och se hur mycket det lutar. Men det går tydligt att se att plattorna kring brunnen lutar utåt. Det trycker ut vattnet på de andra plattorna som verkar sakna lutning och det rinner längs fogen vid väggen ca 3 meter till dörren.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ett badrum kan ha mer än en brunn, då kan det vara fall åt olika håll.Bernieberg skrev:
Det låter inte så bra det hela. Hela badrummet ska ha fall mot brunnen, det är grundläggande och odiskuterbart. Har du möjlighet att kontrollera fallet med ett vattenpass?
Kan du berätta lite mer om projektet så vi får lite helhetbild? Det finns många på forumet som har mycket bättre kunskap än jag om hur man hanterar ett dåligt hantverkararbete.
Jag tänkte göra ett badrum med kuvertskärning, men då tänkte jag ta en duschhörna med raka dörrar. Förra badrummet gjorde jag med svängda dörrar samma som i detta badrum men då kapade jag ner plattorna till 10x10cm och dessutom så kapade jag en gång till efter formen på dörrarna, golvet är då exakt lika högt överallt där dörrarnas list möter golvet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-inr-linc-niagara-duschoerna.265705/#post-2346877
Kuvertskärning jag gjorde vid tvättbänken
https://www.byggahus.se/forum/threa...-tvaettbaenk-med-tvaettmaskin-bredvid.285230/
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
