Hej,
Tidigare under veckan blev ett av badrummen i huset färdigrenoverat. När jag testade duschen började vattnet att rinna mot dörren. Hantverkaren säger att jag måste limma en gummilist på plattorna där duschkabinen går.
Är det verkligen rimligt? Går det att kräva att det görs om? Vet inte vad vi ska göra.
Tidigare under veckan blev ett av badrummen i huset färdigrenoverat. När jag testade duschen började vattnet att rinna mot dörren. Hantverkaren säger att jag måste limma en gummilist på plattorna där duschkabinen går.
Är det verkligen rimligt? Går det att kräva att det görs om? Vet inte vad vi ska göra.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har du kontrollerat om golvet verkligen har bakfall eller om det bara är så att det stänker ut under dörrarna? Bakfall är inte acceptabelt.
Om problemet är att det är för öppet mellan golv och dörrar kan man motverka med en list men sätt den hellre på dörrarna om det är möjligt. Finns där inte någon list alls nu?
Om problemet är att det är för öppet mellan golv och dörrar kan man motverka med en list men sätt den hellre på dörrarna om det är möjligt. Finns där inte någon list alls nu?
Vi har samma lösning som du har med duschväggar i vårt badrum och där rinner vattnet ner i golvbrunnen så det låter som ditt badrum är felgjort. Man sk ju inte behöva limma ngt extra på golvet. Du kan kolla med en kula hur golvet lutar.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det låter inte så bra det hela. Hela badrummet ska ha fall mot brunnen, det är grundläggande och odiskuterbart. Har du möjlighet att kontrollera fallet med ett vattenpass?
Kan du berätta lite mer om projektet så vi får lite helhetbild? Det finns många på forumet som har mycket bättre kunskap än jag om hur man hanterar ett dåligt hantverkararbete.
Kan du berätta lite mer om projektet så vi får lite helhetbild? Det finns många på forumet som har mycket bättre kunskap än jag om hur man hanterar ett dåligt hantverkararbete.
Tricket med kulan är bra. Ett annat sätt är att hälla ut ett par glas vatten runt golvbrunnen. Om vattnet rinner åt något annat håll än brunnen så är det felgjort.
Om det är fel skulle jag rekommendera att du tar in en besiktningsman som får dokumentera det hela. Om hen kommer fram till samma sak får du kräva rättelse från hantverkaren. Ett felaktigt fall går inte att lösa på något annat sätt än att göra om hela tätskiktet.
Om det är fel skulle jag rekommendera att du tar in en besiktningsman som får dokumentera det hela. Om hen kommer fram till samma sak får du kräva rättelse från hantverkaren. Ett felaktigt fall går inte att lösa på något annat sätt än att göra om hela tätskiktet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det behöver inte vara något fel. Lutningen kan vara helt enligt reglerna och vattnet ändå rinna iväg en bit.
Hemma har vi lutning som är enligt reglerna, men vattnet kan rinna iväg mer än på dina bilder då vi kör på med högt vattentryck i duschen, sen om man råkar stå på golvbrunnen blir det ännu mer.
Men kolla lutning med kula/vattenpass för säkerhets skull.
PS. Stora plattor är svårt att ha mycket lutning på och få det snyggt.
Hemma har vi lutning som är enligt reglerna, men vattnet kan rinna iväg mer än på dina bilder då vi kör på med högt vattentryck i duschen, sen om man råkar stå på golvbrunnen blir det ännu mer.
Men kolla lutning med kula/vattenpass för säkerhets skull.
PS. Stora plattor är svårt att ha mycket lutning på och få det snyggt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Och om det rinner längs väggen mot badrumsdörren är det superfel...
Du har alldeles för stora plattor i fallet för att få ett fullgott fall men detta skulle plattsättaren ha informerat dig om eller ha gjort en kuvertskärning i duschen. Samt att sådana duschdörrar du har är endast ett stänkskydd. Godkänt fall i duschen är 7-20 mm per meter så tar fram ett vattenpass och kontrollera.......
Edit: Såg nu att där verkar vara ett kuvertfall men det verkar hjälpa föga, alltså för lite fall på flytspacklet i så fall.
Edit: Såg nu att där verkar vara ett kuvertfall men det verkar hjälpa föga, alltså för lite fall på flytspacklet i så fall.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om du tittar lite noggrannare (vilket inte jag gjordeS Stadsfiskalen skrev:
Nu har förmodligen inte denna plattan funnits i mindre storlek än 30x30 cm. Det man hade kunnat göra är att lämna bort 9 plattor och fått dom nersågade till 10x10cm plattor som jag anser vara den största storleken man kan ha i ett duschfall.


