Thomas59
Ursäkta men har jag missuppfattat TS?

Som jag förstod det har han väl köpt en fastighet där SÄLJAREN åtagit sig att fixa ett antal fel, varav badrummet var ett av dessa.

Säljaren har, gissar jag, redan tillträtt, och då också betalat köpeskillingen. Står inget att han innehållit någon summa.

Om han INTE tillträtt fastigheten bör han definitivt ta kontakt med en jurist för att få anvisningar hur han ska göra om arbetet inte är godkänt (?) på tillträdesdagen.

KÖPAREN har, som jag uppfattade saken varken beställt eller har någon avtalsrelation med firman som fixat badrummet. Vad KÖPAREN i detta läge kan göra är ju att meddela SÄLJAREN att åtgärden är bristfällig och att den troligen inte kommer att godkännas av KÖPAREN samt att uppmana SÄLJAREN att reklamera.

KÖPARENS påtryckningsmedel bör framgå av köpeavtalet varför det skulle vara intressant att se vad avtalet stipulerar.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Nu är ju köparen inte beställaren av arbetet i det här fallet, annat än indirekt, men det visar ändå generellt på vikten av att man tar referenser på dem man anlitar och sedan själv övervakar och fotodokumenterar VARJE steg av arbetet.

Tätskikt t.ex., vad för material har använts? och exakt hur har det gjorts?

Nivåskillnader och spruckna plattor skulle upptäckts DIREKT och beordrats utbyte av t.ex.

Jag jobbar alltid med löpande pris numera och övervakar själv. Visst, det blir kanske dyrare, men något fuskjobb slipper aldrig igenom. Inte heller att hantverkarna pratar i mobilen, eller "hänger på spaden" på olika sätt. Materialet köper jag själv, så vet jag att t.ex. tätskikten kommer från ETT godkänt system och inte är nåt billigt hopplock.

Redigerat:
Thomas59
AndersMalmgren skrev:
Vet inte om jag missat det men inte har TS skrivit avtal redan? Jag hoppas verkligen, verkligen inte det
Jag uppfattar det som att TS köpt en fastighet där SÄLJAREN åtagit sig, i köpeavtalet (förhoppningsvis) att åtgärda ett antal fel, innan tillträdet. Huruvida TS tillträtt eller ej framgår inte, eller så har jag missat det.

TS har således ingen avtalsrelation med firman som fixat badrummet. TS enda alternativ, i detta läge, är att utöva "påtryckningar" på SÄLJAREN att reklamera. TS möjligheter att agera bör framgå av köpeavtalet men med erfarenhet från ett antal liknande fall gissar jag att just den delen i avtalet är bristfälligt utformad. Bla gällande den tid SÄLJAREN har på sig för åtgärder, hur arbetet ska bedömas/godkännas, sanktioner om åtgärderna inte genomförs enligt avtalet etc.

Rent allmänt är det olämpligt med denna typ av lösning att SÄLJAREN ska åtgärda fel. Finns det fel ska man pruta istället och åtgärda själv.

Men så gör man ju inte, en säljare som håller på att göra sortie från ett boende väljer ju aldrig en bra firma eller är där och ser till att jobbet blir bra gjort, helt enkelt saknar säljaren det engagemang som köparen har för sitt nya boende. Vad man gör är att kräva prisreducering.

Kanske låter hårt mot TS men jag skriver detta så ingen annan gör samma misstag

Hej!

1. Beställ dit en oberoende besiktningsman.
2. Kalla till besiktning.
3. Om du inte redan betalt - innehåll betalningen i avvaktan på besiktningsprotokollet.
4. Om du redan betalt - kräv att "jobbet" görs om - med riktiga hantverkare.

Exempel. Som el-installatör skulle jag aldrig godkänt montaget av elkopplaren/dimmern. Anpassning skall göras så att elkopplarens montageplatta ligger i nivå med kaklet - inte under!

Lycka till
Lasse

mickekirsch skrev:
Hej,

Är ingen export på badrum, men anser att den standard hantverkarna haft när de renoverat vårt badrum borde vara under all kritik.

Skall träffa byggaren nu på fredag, 16 januari och skulle vara supertacksam för lite feedback och tankar kring de bilder jag bifogar.

Bild 1, kaklet har spruckit när de skurit ut för lysknappen.
[bild]

Bild 2, Mosaiken är satt utan extra fix. Vilket gör att det är en nivåskillnad mellan mosaik och övrigt kakel på ca. 5-10 mm. Enklast att se nederst på bilden.
[bild]

Bild 3, Kan nog räkna på en hand, de plattor som sitter rakt och jämt. Syns kanske enklast på skuggorna till varje platta.
[bild]

Bild 4, Inga direkt raka linjer.
[bild]

Bild 5, Möjligt det är svårt att skära runt? Men ser väldigt ojämnt ut. Bifogar ytterligare en bild nedan, där man ser hur ojämn varje platta dessutom är. Klarar man det inte hade jag köpt att de återkopplat och sagt att plattorna är svår att skära och frågat om det var OK att sätta de rakt.
[bild]

Bild 6, Närbild på det som är nämnt på bild 5.
[bild]

Bild 7, Hade varit enklare att se med brunnslocket på. Men brunnen ligger absolut inte i nivå, vilket gör att det blir en väldigt vas kant mitt i duschen. Kan inte vara något tvivel om att brunnen ligger för lågt. Alt. plattorna för högt?
[bild]

Bild 8, detta hade jag kunnat leva med. Men plattan sitter någon centimeter från väggen. Borde inte varit omöjligt att sätta denna med lite mindre marginal i utskärningen?
[bild]

Som sagt, är ingen expert. Därför hoppas jag på lite återkopplingar från de som är mer rutinerade.

Tack på förhand.

Snälla sluta och citera TS första inlägg, om det inte är väldigt relevant för ditt svar blir onödigt mycket att skrolla förbi......

Det var mitt konstruktiva inlägg i tråden ;)

• Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
GVK-auktoriserade företag ska utföra våtrumsarbeten enligt GVKs branschregler, be om följande dokument,
– Anmälan av våtrumsarbete
– Förkontroll med avvikelserapport
– Egenkontroll.

För mig är det tyvärr ingen ovanlig syn och jag har sätt det mesta. Nu har jag inte all information, men att döma av det du lagt ut har jag svårt att se att det skulle vara utbildade montörer som utfört arbetet, gå in på Gvk hemsida, leta upp din lokala kontrollant och beställ en kontroll. Är du osäker ring Jon på Gvk i Stockholm och få teknisk support så hänvisar han dig till en kontrollant. Be kontrollanten komma samtidigt som generalentreprenören så är det en god start. Jag som kontrollant enligt det underlag jag sätt, skulle inte kunna intyga att korrekta förutsättningar och utförande utförts enligt gällande regler och dömt ut våtrummet. Det är mycket oroande när ytskitet är så bristfälligt utfört, det ställer stora frågor gällande kvalitén på tätskiktsarbetet under keramiken.

innan vi vet var mickekirsch står i köpet så kan vi inte hjälpa så mycket, har de skrivit kontrakt så hoppas jag bara de har vettiga klausuler i det som gör att jobbet måste göras om på bekostnad av säljaren.

Mickekirsch varför gjorde du inte ett avdrag i köpeskillingen angående badrummet? Var de övriga åtgärdena så omfattande att det slogs ihop? Det är ju ganska klart att när man som säljare och åtar sig saker vill ha det så billigt som möjligt varav detta kan vara ett exempel på.

oceanis skrev:
Alla är vi överens om att det ser förfärligt ut och att ingen skulle vara lyckliga över att få ett sådant badrum.

Men när det kommer till en reklamation så är risken stor att det blir två parter som strider mot varandra för att få rätt och om det är en oseriös firma som nu ser att den eventuella vinsten försvinner kommer dom naturligtvis att driva frågorna till sin spets.

Så när alla nu säger "reklamera", "det följer inte GVK", "ta dit BKR" etc så tror jag att det är bättre att vi försöker ge TS fakta om vad som verkligen gäller.

Huruvida GVK reglerna har följts är svårt att sia om förutom rören igenom golvet, för något annat kan vi inte se. Det vi kan se är hur fult det ser ut och då har vi BKR bransch standard för keramiska plattor som också används av oberoende besiktningsmän.

Man ska komma ihåg att fogsprång måste mätas för tyvärr är reglerna enligt mig alldeles för snälla mot leverantören av en sådan tjänst. Man kan ha upp till 2 mm beroende plattans storlek men i detta fallet hamnar man nog på ca 1,5 mm. Vilket kan bli riktigt fult men ändå godkänt.

I sämsta fall för TS så har man en plastmatta bakom och då kommer man kanske att säga: Vi tar bort några av de värsta plattorna som ligger utanför standard och vi tar upp sönderhackade plattor på golvet och byter dessa sen tar vi bort kring rören, gjuter en klack och svetsar på en bit matta. Samt lägger ett lager mosaik utanpå den gamla för att komma upp i höjd med kaklet.

Detta är naturligtvis en rysare för TS om det händer, men en realitet som kan hända beroende på vilket tätskikt man använt. Tyvärr är fulhet väldigt subjektivt och leder inte direkt till att man automatiskt kan reklamera.

Vi kan hjälpa TS med konkreta fel vi ser, jag började i inlägg 69, men jag skulle oavsett vad vi kommer fram till, råda TS att snabbt hitta en besiktningsman som både har BKR och GVK godkännande och om inte säljaren vill, så själv ta kostnaden för besiktningen för att ha tillräckligt på fötterna vid en senare tvist med säljaren av huset. Man måste komma ihåg att det är där tvisten hamnar inte mellan TS och kakelsättaren.

Men under tiden så kan vi ge TS goda råd men bäst är om dom är sakliga och kan referera till en norm eller standard, för en firma som lämnar ett sådant arbete har säkerligen inga planer på att i första omgången göra om jobbet. Men med riktiga argument som håller mot gällande branschstandard kommer TS lättare fram till ett bra resultat.
Undrar lite över ditt svar. Vad jag har läst mig till får även våtrumsfolie numera repareras (om det är högst 5 år och av visst material). Eller gäller det bara mindre reperationer? Vad är då mindre reperationer.

Redigerat:
Vi får se om någon hantverkarbeskyddare infinner sig och förklarar att det här inte är så farligt .. Själv tror jag de hade en firmafest hos er.

Beträffande att man har en möjlighet att byta klinker, kakel om det finns våtrumsfolie som fuktskydd det är fel.

Möjlighet har man alltid men den som utför arbetet står själv för att fuktskyddet inte fördärvas.
Det finns ingen fuktskyddsleverantör som lämnar garanti på ett sådant arbete om det utförts och sedan läcka uppstår.

LEnnart

Visst kan man byta plattor på folie och få det tätt och bra men det går inte att riva ett helt badrum med folien såpass hela att det är värt att laga den, tror det är svårt även om det är matta bakom eller så borde det iaf vara det annars sitter nog plattorna för dåligt....

nino skrev:
Visst kan man byta plattor på folie och få det tätt och bra men det går inte att riva ett helt badrum med folien såpass hela att det är värt att laga den, tror det är svårt även om det är matta bakom eller så borde det iaf vara det annars sitter nog plattorna för dåligt....
Och framför allt - om man har för avsikt att lyckas så borde det väl nästan ta så pass mycket längre tid att det blir dyrare än att göra om ..?

C
elpaco skrev:
Och framför allt - om man har för avsikt att lyckas så borde det väl nästan ta så pass mycket längre tid att det blir dyrare än att göra om ..?
Tveklöst så. Om man någon gång försökt ta bort fix utan att förstöra underlaget så inser man att det är helt orealistiskt att göra så på några större ytor. Det sitter som berget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.