Alla är vi överens om att det ser förfärligt ut och att ingen skulle vara lyckliga över att få ett sådant badrum.

Men när det kommer till en reklamation så är risken stor att det blir två parter som strider mot varandra för att få rätt och om det är en oseriös firma som nu ser att den eventuella vinsten försvinner kommer dom naturligtvis att driva frågorna till sin spets.

Så när alla nu säger "reklamera", "det följer inte GVK", "ta dit BKR" etc så tror jag att det är bättre att vi försöker ge TS fakta om vad som verkligen gäller.

Huruvida GVK reglerna har följts är svårt att sia om förutom rören igenom golvet, för något annat kan vi inte se. Det vi kan se är hur fult det ser ut och då har vi BKR bransch standard för keramiska plattor som också används av oberoende besiktningsmän.

Man ska komma ihåg att fogsprång måste mätas för tyvärr är reglerna enligt mig alldeles för snälla mot leverantören av en sådan tjänst. Man kan ha upp till 2 mm beroende plattans storlek men i detta fallet hamnar man nog på ca 1,5 mm. Vilket kan bli riktigt fult men ändå godkänt.

I sämsta fall för TS så har man en plastmatta bakom och då kommer man kanske att säga: Vi tar bort några av de värsta plattorna som ligger utanför standard och vi tar upp sönderhackade plattor på golvet och byter dessa sen tar vi bort kring rören, gjuter en klack och svetsar på en bit matta. Samt lägger ett lager mosaik utanpå den gamla för att komma upp i höjd med kaklet.

Detta är naturligtvis en rysare för TS om det händer, men en realitet som kan hända beroende på vilket tätskikt man använt. Tyvärr är fulhet väldigt subjektivt och leder inte direkt till att man automatiskt kan reklamera.

Vi kan hjälpa TS med konkreta fel vi ser, jag började i inlägg 69, men jag skulle oavsett vad vi kommer fram till, råda TS att snabbt hitta en besiktningsman som både har BKR och GVK godkännande och om inte säljaren vill, så själv ta kostnaden för besiktningen för att ha tillräckligt på fötterna vid en senare tvist med säljaren av huset. Man måste komma ihåg att det är där tvisten hamnar inte mellan TS och kakelsättaren.

Men under tiden så kan vi ge TS goda råd men bäst är om dom är sakliga och kan referera till en norm eller standard, för en firma som lämnar ett sådant arbete har säkerligen inga planer på att i första omgången göra om jobbet. Men med riktiga argument som håller mot gällande branschstandard kommer TS lättare fram till ett bra resultat.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är inte rasistiskt utan den krassa sanningen. Det finns riktigt skickliga öststatiska hantverkare men också en del lycksökare som aldrig slagit i en spik innan de kom hit. Hos bekanta till mig glömde de bort att tapeten som skulle hängas upp skulle mönsteranpassas...det blev jättesnyggt NOT! Men billigt blev det😊

Vilken rysare.. Tänk om det man inte ser är lika fackmannamässigt gjort..

Dom har ju kapat plattorna med vinkelslip för hand utan jigg.. :x

Hantverkarns födelseland har inte ett smack med problemet att göra så den diskussionen kan väl föras i en annan tråd - eller kanske till o med i ett annat forum...

• Gilla
Sam_u_El och 3 till
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
Hantverkarns födelseland har inte ett smack med problemet att göra så den diskussionen kan väl föras i en annan tråd - eller kanske till o med i ett annat forum...
Eller inte alls.

• Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
Be plattläggarn blåsa, hen lär nog fortf. inte vara nykter.

Bland.Det.VÄRSTA.Jag.Sett.

Jag har raderat inlägg som var främlingsfientliga samt ett antal svar på det inlägget. Om man är skicklig i sitt yrke har med personlig läggning, utbildning och erfarenhet att göra, inte med vilket land man kommer ifrån.

• Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
Thomas59
Tråkigt och ser inte bra ut. "Felen" är ju redan kommenterade så det ska jag inte gå in på.

I ditt (TS) fall, då säljaren ska åtgärda fel enligt ett köpeavtal, är det lite mer komplicerat än det brukar vara.

Det är SÄLJAREN som är den som har en avtalsrelation med TOTAL-/HUVUDENTREPRENÖREN (HE), som i sin tur anlitat firman (UNDERENTREPRENÖREN/UE) som arbetat med badrummet, så det är inte upp till dig att reklamera till HE (eller UE. Det är i ditt fall (TS) upp till SÄLJAREN att reklamera.

Du (TS) har en avtalsrelation med SÄLJAREN och då beror det lite på vad som står i ert avtal avseende åtgärdande av fel. Det bör du ha koll på i dina kontakter med SÄLJAREN.

Vore därför bra om du kan klistra in relevant avtalstext från köpeavtalet i denna tråd. Med relevant avses den avtalstext som berör SÄLJARENS åtagande att åtgärda fel OCH ev paragrafer i avtalet som klargör hur åtgärderna ska godkännas/besiktigas OCH avtalstext som berör vad som händer om SÄLJAREN inte åtgärdar felen eller åtgärdar felen på ett sätt som inte är godtagbart.

Därefter kan man ta ställning till hur du ska gå vidare. Tyvärr är det nog så att det är en mindre bra (direkt dålig) lösning att uppdra åt SÄLJARE att åtgärda fel. Med risk för att vara pessimist gissar jag att klausulen om åtgärder av fel är upprättad av mäklaren (?) och det är sällan jag ser den typer av paragrafer i köpeavtal som är juridiskt korrekt (om det nu i praktiken går) utformade.

Normalt begär man istället prisavdrag och tar hand om åtgärdandet själv, som KÖPARE.

Det kan vara så att du bör ta kontakt med en fastighetsjurist då din kommande "tvist" kommer att röra huruvuda SÄLJAREN uppfyllt sin del av avtalet, snarare än detaljer i renoveringen. Även om SÄLJAREN tar in en besiktningsman så bör du överväga att ta in en egen besiktningsman i detta läge.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att få veta under vilken tid måste hantverkare åtgärda felet? Hur ligger tidsgränser innan man ska driva saken vidare?

Vet inte om jag missat det men inte har TS skrivit avtal redan? Jag hoppas verkligen, verkligen inte det

Ser ut som en prao-elev från högstadiet har kaklat ditt badrum :(

Som några andra redan har påpekat är min första tanke hur dom har gjort tätskiktet. Om ytskiktet ser så uppenbart undermåligt ut så har det säkert gjorts fel även på tätskiktet. Bedrövligt, här blir det till att bila ner alltihopa och göra om från grunden.

Skicka bilderna samt namn på firman till GVK samt BKR

Det är det sämsta jag sett, och som elektriker har jag utfört elarbeten i 100 tals nyrenoverade badrum. Det som tyder på att det inte är en riktig kakelsättare som utfört arbetet, förutom att det ser för djävligt ut är att man skär aldrig ut för en strömbrytare/uttag i kaklet utan att först demontera hela insatsen till brytarna/ uttaget, så att man får ett runt hål som motsvarar hålet för dosan.

Som sagt gör om gör rätt, betala inte en krona för det här rent ut sagt pinsamma arbetet.. Man skäms för att var hantverkare när man ser sånt här.

El-Peter skrev:
Det är det sämsta jag sett, och som elektriker har jag utfört elarbeten i 100 tals nyrenoverade badrum. Det som tyder på att det inte är en riktig kakelsättare som utfört arbetet, förutom att det ser för djävligt ut är att man skär aldrig ut för en strömbrytare/uttag i kaklet utan att först demontera hela insatsen till brytarna/ uttaget, så att man får ett runt hål som motsvarar hålet för dosan.

Som sagt gör om gör rätt, betala inte en krona för det här rent ut sagt pinsamma arbetet.. Man skäms för att var hantverkare när man ser sånt här.
Jag skäms inte som hantverkare när jag ser detta , för det är ingen hantverkare som gjort badrummet .

Varför läste jag detta - nu kommer jag drömma mardrömmar i minst en vecka?!

Jag anser mig vara ganska dålig och ovan på att arbeta med kakel och klinker men har satt lite här och var.
Mina värsta jobb är dock klart bättre än vad dessa uppenbara klåpare lyckats med.

Jag vet inte hur du ska eller kan göra (kan inte regelverket) men det här kan inte vara acceptabelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.