Hej,

Vi tänkte renovera hallen i våre lägenhet som är byggd 1929. Vi tänkte öppna upp lite genom att riva en liten vägg och öppna upp tilltag över en dörrentré. Se rödmarkerat i bilderna på det vi vill ta bort. När jag borrar hål i väggen så kommer något poröst ut i stenliknande material. Se bilder!

Jag tror inte väggen är bärande men vad tror ni? Något jag ska tänka på innan eller när jag river väggen?

Tack på förhand!

• Ingång med dörr som öppnas mot en hall, fylld med skor och kläder. Vägg som kan komma att rivas markerad för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggen vid dörröppningen i en hall markerad med röd färg för rivning under renovering.
    Skapa konto
  • Planlösning av lägenhet, med rödmarkerat område som visar en vägg som planeras att rivas. Hallen och dörrentrén är också synliga.
    Skapa konto
  • Hål i en vägg med poröst stenliknande material synligt, troligen från borrning inför renovering av hall i lägenhet byggd 1929.
    Skapa konto
  • Damm och grus på klinkergolv vid en vit vägg, från borrning i poröst stenliknande material i en lägenhet från 1929.
    Skapa konto
BirgitS
Med tanke på att väggen är tunn så är det väl inte så troligt att väggen är bärande, men med så gamla hus kan man ju inte veta säkert utan att kolla på hela husets konstruktion. Det bör alltså utredas av en byggkonstruktör.

På 20-talet var det vanligt med t.ex. kloasongväggar, bestående av stående plank tätt intill varandra, varpå man har satt fast vass med hönsnät och som sen har putsats. Det kan också vara slaggsten, tegel eller vad det nu fanns mycket av på den lokala marknaden.

• Gilla
Emil Ryman
  • Laddar…
RoTe
Riva väggen så att man ser alla ytterkläder från resten av lägenheten, låter ju rätt knas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Se till att ha ett skriftligt utlåtande från styrelsen som godkänner dina renoveringsplaner innan du sätter igång att riva

• Gilla
Emil Ryman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att väggen är tunn så är det väl inte så troligt att väggen är bärande, men med så gamla hus kan man ju inte veta säkert utan att kolla på hela husets konstruktion. Det bör alltså utredas av en byggkonstruktör.

På 20-talet var det vanligt med t.ex. kloasongväggar, bestående av stående plank tätt intill varandra, varpå man har satt fast vass med hönsnät och som sen har putsats. Det kan också vara slaggsten, tegel eller vad det nu fanns mycket av på den lokala marknaden.
Tack för svar! Det är tydligt för mig att den tjocka väggen i mitten av lägenheten är bärande, både givet tocklek och lätet när jag knackar.

Är det något värde att jag river upp listerna på den smala väggen för att kika innan jag kontaktar någon? Vi ska ändå göra renoveringen så är enbart en fråga om jag kan göra det själv eller inte.

Har fått godkänt från styrelsen förutsatt att jag utrett om väggen är bärande eller ej.

Emil

BirgitS
För att utreda på saken, på ett sätt som styrelsen borde kräva för att acceptera det, räcker det inte med att någon tycker något i ett forum, utan du behöver ett skriftligt utlåtande från en byggkonstruktör. Det är omöjligt att veta vad byggkonstruktören behöver för information för det.

Att riva en bärande vägg kräver väl fortfarande att man skickar in en bygganmälan till kommunen, och att man får ett startbesked från dem innan man börjar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja ändring av bärande väg kräver:

1. Styrelsens tillstånd. Inga formkrav finns men det ska nog ha behandlats på styrelsemöte om styrelsen inte har delegerat beslutanderätt till någon som kan ta beslutet. Hur ska annars styrelsen fatta beslut i frågan vilket är lagkravet?

2. Anmälan till byggnadsnämnden och beviljat startbesked för åtgärden. Både bostadsrättshavaren och styrelsen kan göra denna anmälan.

Om väggen inte är bärande krävs inte styrelsens tillstånd eller anmälan till byggnadsnämnden. Undantag om den icke bärande väggen ses som byggnadshistoriskt/kulturellt värdefull av styrelsen, då krävs deras tillstånd för att riva den.

Vid en senare tvist om väggen är bärande eller inte, d v s styrelsen menar att den är bärande men bostadsrättshavaren inte menar det så hamnar bevisbördan troligen på styrelsen att bevisa att den var bärande för att t ex få väggen återställd av bostadsrättshavaren eller lägenheten förverkad i domstol.

Redigerat:
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.