170 126 läst ·
1 190 svar
170k läst
1,2k svar
Nyheter - Bosch 18V
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Då vet jag vad jag ska kolla på! Får fundera på vad mer jag villhöver i boschväg för att dra nytta av någon deal.
Även batterierna kommer i 3 olika prestanda klasser..R rakt09 skrev:
Bosch
PRO
EXPERT
Vill minnas skillnaderna diskuterades i den här tråden en tid tillbaka.
<Edit>
Standard - dagens vanliga batterier - 18650 celler.
Pro - ProCore - 21700 celler.
Expert - ProCore+ - 21700 tabless.
Redigerat:
expert verkar alltså ersätta eller är det komplettera(?) likaså tabless procore+, alltså de som sällan verkade kunna levereras. min fråga var varför man skulle byta ut denna nyss lanserade linje procore+ ? var det något fel på dem? eller handlar det nu bara om en omdöpning?FredrikR skrev:
blir skeptisk till fabrikanter med hattig batteripolitik. och bosch har en icke optimal historik när det gäller detta.
för övrigt skulle jag semantiskt rangordna ordet pro högre än expert, men här vänder man på detta.
Jag tror det handlar om marknadsföring. Man vill sprida sig ännu mera över de olika typkunderna och kunna ta mer betalt för det där lilla extra. Klassisk intäktsstrategi. Men det kostar i utveckling och lagerhållning och jag är inte säker att det betalar sig.R rakt09 skrev:expert verkar alltså ersätta eller är det komplettera(?) likaså tabless procore+, alltså de som sällan verkade kunna levereras. min fråga var varför man skulle byta ut denna nyss lanserade linje procore+ ? var det något fel på dem? eller handlar det nu bara om en omdöpning?
blir skeptisk till fabrikanter med hattig batteripolitik. och bosch har en icke optimal historik när det gäller detta.
för övrigt skulle jag semantiskt rangordna ordet pro högre än expert, men här vänder man på detta.
För mig är pro någon man betalar och vi alla har väl betalt för en urusel hantverkare (så väl som för en expert). Vi som betalt båda vet att det är experten man vill ha.
Man handlar ju det man har behov av, för mig som hemmaanvändare klarar jag mig med enklaste batteriet och några stycken utifrån flera maskiner som används samtidigt, kan istället välja större batteri.
Är man hantverkare och använder maskinerna dagligen har man andra behov, kanske prioriterar vikt beroende av maskin.
Är man hantverkare och använder maskinerna dagligen har man andra behov, kanske prioriterar vikt beroende av maskin.
Så enkelt är det tyvärr inte... Inte alla expert är tabless, bara 4 och 8 ah, 5.5 och 15 ah är bara vanliga 21700. Sen ska själva konstruktionen på batterierna i expert vara "bättre" överlag.FredrikR skrev:
Procore + fanns bara som 8h, och enda skillnaden var tabless 21700 med högre effektuttag.R rakt09 skrev:expert verkar alltså ersätta eller är det komplettera(?) likaså tabless procore+, alltså de som sällan verkade kunna levereras. min fråga var varför man skulle byta ut denna nyss lanserade linje procore+ ? var det något fel på dem? eller handlar det nu bara om en omdöpning?
Som @FredrikR säger så gör man om allt ni för att passa in i tre klasser. Expert-batterietna har en annan konstruktion som ska vara bättre än procore, samt att 4 ah och 8 ah är tabless för högre effektuttag. Men 5.5 är som jag förstår det samma battericeller för procore och expert.
Självklart skall du ha en 18v fräs, men just den där figursågningen gjorde jag med hålsåg. Var både lättare och blev snyggare än när jag fräste. Tyvärr.Sittställning skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder