13th Marine 13th Marine skrev:
Fan, var på Hornbach förra veckan och de hade en 200Nm för 1200kr på utförsäljning, hade kanske varit lagom då 😬
För däckskifte, absolut. 😇👌

GDX18-210, funkar utmärkt när jag själv monterat hjulen, har däckverkstaden monterat tar jag fram Inger SR.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Då vet jag vad jag ska kolla på! Får fundera på vad mer jag villhöver i boschväg för att dra nytta av någon deal.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då vet jag vad jag ska kolla på! Får fundera på vad mer jag villhöver i boschväg för att dra nytta av någon deal.
Bosch själva rekommenderar denna för hjulbyte: GDS 18V-330 HC

Sittställning
Jag kör gds 18v-1050h, den plockar av hjulen på ett kick.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu börjar EXPERT batterierna dyka upp på Amazon.
Även nya 2-facks laddaren.
Bosch EXPERT 18V batterier och laddare på Amazon, bild visar olika paket och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höga priser till en början nu. 🫣

• Gilla
maglin och 1 till
  • Laddar…
så en andra generation tabless batterier redan? vad var fel på den första, förutom leveransproblem?

R rakt09 skrev:
så en andra generation tabless batterier redan? vad var fel på den första, förutom leveransproblem?
Även batterierna kommer i 3 olika prestanda klasser..
Bosch
PRO
EXPERT

Vill minnas skillnaderna diskuterades i den här tråden en tid tillbaka.

<Edit>

Standard - dagens vanliga batterier - 18650 celler.
Pro - ProCore - 21700 celler.
Expert - ProCore+ - 21700 tabless.

Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Bosch
PRO
EXPERT

expert verkar alltså ersätta eller är det komplettera(?) likaså tabless procore+, alltså de som sällan verkade kunna levereras. min fråga var varför man skulle byta ut denna nyss lanserade linje procore+ ? var det något fel på dem? eller handlar det nu bara om en omdöpning?

blir skeptisk till fabrikanter med hattig batteripolitik. och bosch har en icke optimal historik när det gäller detta.

för övrigt skulle jag semantiskt rangordna ordet pro högre än expert, men här vänder man på detta.

R rakt09 skrev:
expert verkar alltså ersätta eller är det komplettera(?) likaså tabless procore+, alltså de som sällan verkade kunna levereras. min fråga var varför man skulle byta ut denna nyss lanserade linje procore+ ? var det något fel på dem? eller handlar det nu bara om en omdöpning?

blir skeptisk till fabrikanter med hattig batteripolitik. och bosch har en icke optimal historik när det gäller detta.

för övrigt skulle jag semantiskt rangordna ordet pro högre än expert, men här vänder man på detta.
Jag tror det handlar om marknadsföring. Man vill sprida sig ännu mera över de olika typkunderna och kunna ta mer betalt för det där lilla extra. Klassisk intäktsstrategi. Men det kostar i utveckling och lagerhållning och jag är inte säker att det betalar sig.

För mig är pro någon man betalar och vi alla har väl betalt för en urusel hantverkare (så väl som för en expert). Vi som betalt båda vet att det är experten man vill ha.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Man handlar ju det man har behov av, för mig som hemmaanvändare klarar jag mig med enklaste batteriet och några stycken utifrån flera maskiner som används samtidigt, kan istället välja större batteri.
Är man hantverkare och använder maskinerna dagligen har man andra behov, kanske prioriterar vikt beroende av maskin.

• Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bosch
PRO
EXPERT

<Edit>

Standard - dagens vanliga batterier - 18650 celler.
Pro - ProCore - 21700 celler.
Expert - ProCore+ - 21700 tabless.
Så enkelt är det tyvärr inte... Inte alla expert är tabless, bara 4 och 8 ah, 5.5 och 15 ah är bara vanliga 21700. Sen ska själva konstruktionen på batterierna i expert vara "bättre" överlag.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R rakt09 skrev:

Procore + fanns bara som 8h, och enda skillnaden var tabless 21700 med högre effektuttag.

Som @FredrikR säger så gör man om allt ni för att passa in i tre klasser. Expert-batterietna har en annan konstruktion som ska vara bättre än procore, samt att 4 ah och 8 ah är tabless för högre effektuttag. Men 5.5 är som jag förstår det samma battericeller för procore och expert.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
M maglin skrev:
Bosch själva rekommenderar denna för hjulbyte: GDS 18V-330 HC

[media]
För de flesta så blir ju en GDS använd två gånger om året vid hjulbyte. En GDX gör jobbet och är mer användbar. Men allt beror ju på vilka behov man har.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Min fru har bestämt att jag ska bygga staket, jag säger då att jag behöver en 18v fräs. Jag har idag en 230v och 12v. Vilken 18v rekommenderar ni?
Självklart skall du ha en 18v fräs, men just den där figursågningen gjorde jag med hålsåg. Var både lättare och blev snyggare än när jag fräste. Tyvärr.

Bygge av trävägg med öppning, soligt väder, grön bänk och bord i förgrunden, nivå verktyg lutat mot väggen.
Skapa konto
Brun träport i trädgård omgiven av grönska, sedd från grusgång med ett grönt träbord i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.