200 072 läst ·
1 490 svar
200k läst
1,5k svar
Nyheter - Bosch 18V
1. Har flexichuck till 12V'aren och den är förvisso riktigt bra när det behövs. Är det bara GSR 18V-90 FC som gäller av nyheterna då?MathiasS skrev:
2. Då kanske paketet med 440 är ok ändå? Bara skenan kostar dryga 2000kr löst. Den komplettara med längre senare.MathiasS skrev:
3. Hmmm. Blir mycket altan, vägg och fasad-virke att kapa inom kort, är sänksåg lika behändig till det med?MathiasS skrev:
Har 12V cirkeln (GKS 12V-26) och den används flitigt till det mesta..
4. Har en bra dammsugare redan
5. Har bra kapger också. Lite meckig att använda på lagd altan 🫣MathiasS skrev:
Tack för tipsen, uppskattas 🤟
GKS 18V-57-2 GX i paket med 440 skena är avsedd att användas som kap& gersåg.LevaLivet skrev:
Tänkte börja bygga på Bosch 18V systemet nu och tror att nedan verktyg är prio 1 för min del. Finns det bättre alternativ på någon av modellerna?
Användning; Privat bruk, rätt mycket bygge och renovering på gång.
• Skruvdragare: GSR 18V-65
• Sticksåg: GST 18V-155BC (alt 125BC)
• Multiverktyg: GOP 18V-40
• Elhyvel: GHO 18V-26
• Cirkelsåg: GKS 18V-57-2 GX
Vissa finns inte ännu till försäljning, så är nog svårt att bedöma baserat på annat än pappers-spec.
Samt, cirkelsågen finns bara som paket med 440 skena. Är en så kort skena vettig?
Sågen är kompatibel med övriga skenor.
En längre skena är klart lämplig vid klyvning av skivor mm.
Det är nog den enda FC-dragaren nu. Jag har en 18V-60 FC och det är rätt sällan den är för klen så en 90 blir antagligen perfekt. När den inte orkar tar man fram slagskruvdragaren istället....LevaLivet skrev:
Jag har en 1100mm skena och en 1600mm skena, bra kombo tycker jag, men andra alternativ kan förstås också bli bra. Någon av dem följde med sänksågen när jag köpte den, den andra har jag köpt löst.LevaLivet skrev:
Kompis-skenan till en 440 blir ju väldigt lång, det räcker ju egentligen inte ens med en 2100mm skena och en 3100skena är ju fånigt lång om man inte har ett sådant behov regelbundet. Svår att förvara också.
Sänksågen använder jag mest till skivor och inomhus. För fasad och altan har ju kapger-sågen varit mitt huvudvapen, monterad panel har jag tagit med cirkelsåg och på altanen är det ju smidigt att använda skena för fris/ram och annat - jag menar bara detta: ska du såga mycket inomhus är bra dammupptagning mycket viktigare, är det mest utomhusjobb spelar det ju ingen roll oftast. Min cirkelsåg går inte på skena, började jag om skulle jag förstås ha en cirkel som också passar på skenorna, men sänksågen vill jag inte vara utan, det har ju hunnit bli en halvmiljon kap i osb och mdf för fönsterbrädor, smygar och annat invändigt. Har du inte sådant att göra blir ju en vanlig cirkel på skena utmärkt.LevaLivet skrev:
Redigerat:
Den nya 65:an verkar väldigt trevlig, jag funderar allvarligt på att byta min halvtrasiga GSR 60 mot en sådan. Jag måste dock slå ett slag för dubbla dragare, det är otroligt skönt att inte behöva byta mellan borr och bits hela tiden. Båda behöver naturligtvis inte vara lika starka, kanske en 65 och en 45?LevaLivet skrev:
GOP 18V-40 dök upp för första gången på reddit i början av året men säljs fortfarande inte i (västra) Europa vad jag kan se. Några australiska användare har skrivit om den på reddit och det verkar inte vara några jättestora skillnader förutom att den nya är lite smalare i greppet. Dock är 34 redan smalare än 28 så frågan är hur mycket skillnad det gör. Prisskillnaden är dock rätt saftig, uppåt 100%.
Ett tips är att kolla vilka maskiner som finns hos Hornbach och sedan utnyttja deras prisgaranti när konkurrenterna sänker sina priser, de matchar även mot tex Amazon. Glöm inte heller Prodeals, du borde kunna få ut minst ett ProCore- batteri på den där listan, kanske två.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg