fatsug fatsug skrev:
Självklart skall du ha en 18v fräs, men just den där figursågningen gjorde jag med hålsåg. Var både lättare och blev snyggare än när jag fräste. Tyvärr.

[bild][bild]
Man kan ju använda hålsåg och borrmaskin, sticksåg, kantfräs, mm, och Blå 18V för ett staket/plank.😉 Se bara till att ha några batterier för det är bra om varje maskin har ett.

MathiasS MathiasS skrev:
För de flesta så blir ju en GDS använd två gånger om året vid hjulbyte. En GDX gör jobbet och är mer användbar. Men allt beror ju på vilka behov man har.
Nu blev det hjulskifte med fälgkors igen då det var för fint väder för att låta bli, men det lär bli en GDX för att ha så brett användningsområde som möjligt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nu blev det hjulskifte med fälgkors igen då det var för fint väder för att låta bli, men det lär bli en GDX för att ha så brett användningsområde som möjligt.
Det kommer bli toppenbra. Även om jag gillar min Ingersoll bättre så har ju GDXen vunnit det slaget genom att vara slanglös. Och, den orkar som sagt utan några som helst problem så länge jag drar åt själv...

Jag lossar med dragskaft och kör sedan blå mutterknackare, men bara 12V, och drar dit med samma. Sedan handkraft på slutet.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag lossar med dragskaft och kör sedan blå mutterknackare, men bara 12V, och drar dit med samma. Sedan handkraft på slutet.
Det finns många sätt att flå en katt! Jag prioriterar att ha så få verktygsbyten som möjligt så då blir det av och på med skruvdragaren och sedan check med momentnyckeln när bilen står på marken igen.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
G Gulketchup skrev:
Procore + fanns bara som 8h, och enda skillnaden var tabless 21700 med högre effektuttag.

Som @FredrikR säger så gör man om allt ni för att passa in i tre klasser. Expert-batterietna har en annan konstruktion som ska vara bättre än procore, samt att 4 ah och 8 ah är tabless för högre effektuttag. Men 5.5 är som jag förstår det samma battericeller för procore och expert.
tack för klargörande. verkar som bosch blandar och ger:) man kunde ju ha hoppats på mindre förvirring än hittills...

det hade varit bra med en mer intuitiv märkning av batteriernas effekttålighet nu när allt kraftigare maskiner når marknaden.

amazon börjar fyllas på av negativa omdömen av folk som inte förstår varför deras 'fina' 10ah batteri inte funkar på deras strömhungriga maskin, men däremot 8ah...

G
rakt09 rakt09 skrev:
tack för klargörande. verkar som bosch blandar och ger:) man kunde ju ha hoppats på mindre förvirring än hittills...

det hade varit bra med en mer intuitiv märkning av batteriernas effekttålighet nu när allt kraftigare maskiner når marknaden.

amazon börjar fyllas på av negativa omdömen av folk som inte förstår varför deras 'fina' 10ah batteri inte funkar på deras strömhungriga maskin, men däremot 8ah...
Ja, det har varit lite förvirring i det. Det som blir lite bättre nu är att expert är lite mer logiskt där 4 och 5.5 går att ta samma effekt ut, och samma ur 8 och 15. De mindre batterierna i respektive "par" är tabless för att uppnå samma ström som det större.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Sittställning
fatsug fatsug skrev:
Självklart skall du ha en 18v fräs, men just den där figursågningen gjorde jag med hålsåg. Var både lättare och blev snyggare än när jag fräste. Tyvärr.

[bild][bild]
Snyggt! Hade tänkt fräsa ner i varje halvmåne, eller så när det är en cirkel så att säga. Antingen en radie eller något annat coolt.

Sittställning Sittställning skrev:
Snyggt! Hade tänkt fräsa ner i varje halvmåne, eller så när det är en cirkel så att säga. Antingen en radie eller något annat coolt.
Jag hade tänkt ungefär likadant, och började så, men det blev bättre med hålsåg och lite slipning. Kanske handhavandefel, men som synes så lämpade sig inte panelvirke (i mina händer) för prydligt finsnickeri.

Panelvirke med grovhuggen halvcirkelform, resultatet av hålsåg och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Då passar en kantfräs perfekt för att fasa eller runda av kanten lite efter hålsågen.
Rätt eller fel men min egen erfarenhet, en kantfräs har jag större nytta av som husägare vid renovering och byggande, lätt att hålla i en hand.
Handöverfräsen använder jag mera vid finsnickeri/möbler och även att spänna fast som bordsfräs.

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
fatsug fatsug skrev:
Jag hade tänkt ungefär likadant, och började så, men det blev bättre med hålsåg och lite slipning. Kanske handhavandefel, men som synes så lämpade sig inte panelvirke (i mina händer) för prydligt finsnickeri.

[bild]
Ah fattar, det är så mjukt att den bara flisar sig, olika ytor. Hmm jag för fundera lite. Kan testa mig fram lite med min gkf 12v

Sittställning Sittställning skrev:
Ah fattar, det är så mjukt att den bara flisar sig, olika ytor. Hmm jag för fundera lite. Kan testa mig fram lite med min gkf 12v
Man kan få köra en sådan halvmåne från två håll för att få det bra beroende av årsringarna.
Jag brukar testa på en spillbit.
Blev lite OT utifrån blå Bosch.😉

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Skulle bara in och köpa Fransk träskruv på Bauhaus ...
När jag kom in på Bauhaus så hade dom en utförsäljningsvagn och där låg en ensam GDS 18V-210 C för 1400Kr.
Fick bli en kompromiss så det blev den och ville inte lägga till för en dyrare mångsidigare GDX.

Förpackning med Bosch GDS 18V-210 C mutterdragare från Bauhaus.
Skapa konto

Uppdatering:
Den hade nog varit bortglömd på Bauhaus ett tag, såg när jag reg 3års garantin att den hade tillverkas jan 2023 :-)
OK ändå med tanke på priset

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Första bilderna på nya Bosch Professional CAT-18V HB (HårBoll), såvitt jag lyckats utvärdera stämmer det nog, oerhört professionell hårboll, man får hår precis överallt. Tack och lov ingen BiTurbo-modell.

• Katt sitter i en öppen verktygslåda på golvet, skor syns bredvid.
    Skapa konto
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Joakim654 och 10 till
  • Laddar…
Bosch GSR 12V-32 FC ser ut att närma sig.
Bosch GSR 12V-32 FC borrmaskin med kickback-skydd, metallchuck, blå och röd design, sedd från sidan.
Skapa konto

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-12v-32-fc-06019N7100
Kickback skydd och kommer med metallchuck och chuckarna bör vara bakåtkompatibla då GFA 12-H visas på produktbilderna.

Vem vet, kanske blir 5:e Flexiclicken här hemma. 🫣😇

Redigerat:
  • Gilla
Jocke935 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.