Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar att det skulle kunna finnas något i systemet för modellbeteckning/namngivning som visar om en viss maskin är en "enklare blå" eller en mer "proffsinriktad blå".
Nej, det är samma nomenklatur rakt igenom.
Eller ja, om en skruvdragare heter GSR 18V-60 så betyder det att den drar 60Nm på samma sätt som GSR 18V-150 drar 150Nm, samma sak där skruv och mutterknackar.
Gällande sågar är ofta/alltid? siffrorna efter 18V sågdjupet i mm, GKS 18V-57-2, 57mm.

Men inget mer än det som säger enklare, eller ej.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle jag inte vara allvarlig? Jag menar att det skulle kunna finnas något i systemet för modellbeteckning/namngivning som visar om en viss maskin är en "enklare blå" eller en mer "proffsinriktad blå".

Ungefär som färgen grön indikerar en enklare Bosch och blå en mer proffsinriktad Bosch.
Det enklaste vore om de skippat helt olika system så allt är kompatibelt. Ett system som graderar inom sitt sortiment och ha färre modeller med mer kända/klara skillnader. Sen struntat i att "byta" modeller så man vet vad det är man tittar på.
Nu är de kända som ett rent lågprismärke och ett "proffs"-märke med sjunkande kvalitet...

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar att det skulle kunna finnas något i systemet för modellbeteckning/namngivning som visar om en viss maskin är en "enklare blå" eller en mer "proffsinriktad blå".
Det mest förvirrande är väl annars att blå boschmaskiner har modellbeteckningar som börjar med G som i grön, och gröna maskiner tidigare började på P som i professional.

T thgamaliel skrev:
Det mest förvirrande är väl annars att blå boschmaskiner har modellbeteckningar som börjar med G som i grön, och gröna maskiner tidigare började på P som i professional.
Kolla i Google translate vad tyska översättningen av Gewerblich betyder

Bild på kommande stomspikpistol.
30-34° - upp till 90mm spik.

Bild från Reddit.
Stomspikpistol av märket Bosch, 30-34° vinkel, kapacitet upp till 90mm spik. Monterad på en display med produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillgänglig tidigt 2026.
Kanske redan i januari ihop med 30st av de kommande EXPERT elverktygen som Bosch har på gång.

Redigerat:
  • Gilla
SalK och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Fan då, måste tömma kontot och sälja allt gammalt snart då ..

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:

Bild från Reddit.
[bild]

Tillgänglig tidigt 2026.
Kanske redan i januari ihop med 30st av de kommande EXPERT elverktygen som Bosch har på gång.
När den släpps åker min Senco...hoppas prissättningen blir snällare än när dom släppte sina dyckertpistoler😳😳

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
När den släpps åker min Senco...hoppas prissättningen blir snällare än när dom släppte sina dyckertpistoler😳😳
Har en Hikoki som kan hamna på tradinglistan.😇

FredrikR FredrikR skrev:

Bild från Reddit.
[bild]

Tillgänglig tidigt 2026.
Vad är expert, en subserie av pro? Hittills bara tillbehör som hetat Expert om jag minns rätt.

nanowire nanowire skrev:
Vad är expert, en subserie av pro? Hittills bara tillbehör som hetat Expert om jag minns rätt.
Nu gör dom lika med verktygen. 👍
Expert blir högsta nivån.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Bättre bild på spikpistolen.
Spikpistol av märket Bosch Expert hålls i handen, omgiven av verktyg på en hylla i en butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Hej! Jag ska åka till Göteborg i helgen och tänkte passa på att titta på lite blåa Bosch Professionell batteriverktyg. Var är största utbudet att kunna klämma och känna på i stan? Tack på förhand! /SalK

Bauhaus Bäckebol. De har dock minskat utbudet under detta året jämfört med tidigare

• Gilla
SalK
  • Laddar…
Toolab har jag för mig har haft en del innan, men nu är det ett tag sen jag var där.

EDIT: Var på Bauhaus bäckebol idag och reagerade just på hur liten bosch-utställningen var.

• Gilla
  • Älska
SalK och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Ikväll har jag två frågor till Bosch-panelen.

Hur stor skillnad skulle ni säga att det är mellan en "gammal" begagnad GST 18V-LI B och en ny dito?

Hur stor skillnad är det på:
GST 18V-95 B
GST 18V-125 B
GST 18V-155 BC

Tack för er goda kunskap, ni kan verkligen era blåa Bosch maskiner! ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.