Modellerna med kickback säljs bara på Ahlsell eller?

• Haha
  • Gilla
breakman och 8 till
  • Laddar…
Har bara sett sågblad etc som varit expert och då har det varit ett steg upp från pro. Brukar ju finnas blad som inte heter något speciellt, sen Pro och sen expert. Köpte faktiskt precis en klinga till kapen som var expert, blev väldigt imponerad av den. Kan vara att tidigare var väldigt sliten men kändes som att såga i smör och knappt något högre ljud när klingan mötte regeln jag kapade.

mexitegel mexitegel skrev:
Modellerna med kickback säljs bara på Ahlsell eller?
Och bara när det är frukostdags. 😇

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Också från IG

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ny namnsättning på Expert verktygen.
EXEX 18V... istället för GEX 18V.
EXEX istället för GEX.

Spännande att läsa framöver vad som är nytt med Expert verktygen, förutom den svarta färgen. 🙂

Nytt 12V batteri, sägs det.
Ett 12V litium-jon-batteri från Bosch, visas med detaljerad specifikation och laddningsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12V Li-ion-batteri från Bosch med specifikationstext på tyska, visar ECP-teknologi och kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
thgamaliel
  • Laddar…
Ossian K Olsson
FredrikR FredrikR skrev:
Ny namnsättning på Expert verktygen.
EXEX 18V... istället för GEX 18V.
EXEX istället för GEX.

Spännande att läsa framöver vad som är nytt med Expert verktygen, förutom den svarta färgen. 🙂
Jag gissar på att en majoritet av de 2000 nyheterna är gamla produkter som bara sorteras in i de nya klasserna och blir ”nya”.

Med det sagt så tycker jag Bosch gör klokt i att sortera upp professionell-produkterna lite då alla drar nytta av samma batteri. Men några av Bosch blå produkter känns idag som ”Bosch grön” och andra som att de slits av riktiga hantverkare dagligen i 5 år!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Eller också kunde de låtit bli att släppa upp sämre prylar i den blå serien, de kunde väl bara varit gröna istället.

Jag anser att de smutsat ner varumärket.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
mexitegel mexitegel skrev:
Eller också kunde de låtit bli att släppa upp sämre prylar i den blå serien, de kunde väl bara varit gröna istället.

Jag anser att de smutsat ner varumärket.
Jag håller inte med. Att bara ha "topprodukter" hade troligen lett till att man valt andra märken/batterisystem. Sen kan även hantverkare behöva ha "billigare" alternativ för sånt de inte använder lika ofta. Tex så kan det vara skönt att köpa en andra, tredje skruvdragare för runt 1500-2000 kr och slippa punga ut 4000-5000 kr.

Sen skulle jag aldrig valt Bosch Blå om de bara haft de dyraste grejerna och antagligen många andra hemmapulare med mig!

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Att bara ha "topprodukter" hade troligen lett till att man valt andra märken/batterisystem.
Fast hur vet man om det är en "topprodukt" eller en enklare. Är det bara priset man kan titta på? Grön eller blå är åtminstone lätt att se skillnad på.

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hur vet man om det är en "topprodukt" eller en enklare. Är det bara priset man kan titta på? Grön eller blå är åtminstone lätt att se skillnad på.
Självklart inte! Och jag menar inte ”toppenprodukt” utan deras mest påkostade versioner med högst specifikationer och flest funktioner jämfört med deras enklare maskiner.

Sen är det skillnad på Grön och grön med. Vissa gröna är knappt bättre än Biltema men andra ser exakt ut som Blå, fast i annan färg.

Självklart inte!
OK. Och vad är då svaret på min fråga? Lusläsa specifikationer och detaljstudera finesser?

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Och vad är då svaret på min fråga? Lusläsa specifikationer och detaljstudera finesser?
Man får fråga ChatGPT!

Fråga ChatGPT!
Det var hjälpsamt. 👎

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Det var hjälpsamt. 👎
Men jag vet ju inte om du är allvarlig med dina frågor eller bara håller på.

Är du allvarlig så är mitt råd alltid att åka och känna på produkterna i butik innan. Specifikationer och funktioner är också viktigt men känns maskinen inte bra i handen, så kan det vara fel maskin för dig ändå. Jag har varit på provat både ett gäng skruvdragare och cirkelsågar som jag hade klarat mig med rent specifikationsmässigt kanske, men de kändes helt fel i handen!

Men jag vet ju inte om du är allvarlig med dina frågor
Varför skulle jag inte vara allvarlig? Jag menar att det skulle kunna finnas något i systemet för modellbeteckning/namngivning som visar om en viss maskin är en "enklare blå" eller en mer "proffsinriktad blå".

Ungefär som färgen grön indikerar en enklare Bosch och blå en mer proffsinriktad Bosch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.