S SalK skrev:
Hej igen! Ikväll har jag två frågor till Bosch-panelen.

Hur stor skillnad skulle ni säga att det är mellan en "gammal" begagnad GST 18V-LI B och en ny dito?

Hur stor skillnad är det på:
GST 18V-95 B
GST 18V-125 B
GST 18V-155 BC

Tack för er goda kunskap, ni kan verkligen era blåa Bosch maskiner! ;-)
155 BC har bäst bladstyrning.
95 B har fot i bockad plåt, som bör vara mer känslig om man tex tappar den än övriga som har gjuten fot.
Skulle gissa på att LI B är ett bättre val än 95 B.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
S SalK skrev:
Hej igen! Ikväll har jag två frågor till Bosch-panelen.

Hur stor skillnad skulle ni säga att det är mellan en "gammal" begagnad GST 18V-LI B och en ny dito?

Hur stor skillnad är det på:
GST 18V-95 B
GST 18V-125 B
GST 18V-155 BC

Tack för er goda kunskap, ni kan verkligen era blåa Bosch maskiner! ;-)
FredrikR FredrikR skrev:
155 BC har bäst bladstyrning.
95 B har fot i bockad plåt, som bör vara mer känslig om man tex tappar den än övriga som har gjuten fot.
Skulle gissa på att LI B är ett bättre val än 95 B.
Instämmer med dina kommentarer. Alla GST18V-LI B/125 B och 155BC kan köras på skena med originaladapter. 125 B kan vinklas vilket 155BC inte kan. Skillnaden mellan LI B och 125 B är också borst eller borstfri motor men skillnaden för övrigt är inte så stor. En ny 155BC kostar ca 1000:- mer än 125B. 95B är en budgetmodell utan finesser

• Gilla
  • Älska
SalK och 1 till
  • Laddar…
Håll i Er!

Från Reddit, någon har haft koll på reservdelssidan. 😍

Kommande 18V bandslip.
GBS 18V-75
Reservdelsritning för Bosch 18V bandslip modell GBS 18V-75, visar olika komponenter och deras placering i verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boschtoolservice.com/us/en/bosch-pt/spareparts/belt-sander-gbs18v-75-3601CC2000

Kommande 18V kompressor/pump.
GTP 18V-28
Illustration över delar till en sladdlös 18V överföringspump GTP 18V-28, inklusive sprängskiss med komponentnummer och ritningstext.
Skapa konto

https://www.boschtoolservice.com/us/en/bosch-pt/spareparts/cordl-transfer-pump-gtp18v-28-3601JR6000

• Älska
Gulketchup
  • Laddar…
Två halvdåliga bilder från Reddit på bandslipen.
Bandslip från Bosch med batteri, visar en detaljerad vy av handtaget och slipdelen. Bakgrund med verktyg och hyllor i butiksmiljö.
Skapa konto
Hand som håller i en blå bandslip med knappar och en etikett som anger "Marketing sample" samt Reddit-appens gränssnitt synligt.
Skapa konto

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ny katalog! Bara att börja skriva önskelistan till tomten!

[länk]
Överfräs modell Överfräs GOF 20-12 från Bosch, 2000W med elektronisk varvtalsreglering, softgrip handtag, och dammutsug, samt frässtålset.
Skapa konto

Denna var ny för mig.
12V GEX150 också, som var med i katalogen.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Nu kommer ett riktigt monster, en 230mm vinkelslip/kap med  dubbla batterier och en effekt på 2700W: EXVS 18V2-230.

Bild av en Bosch EXWS 18V2-230 vinkelslip med dubbla batterier, placerad på ett bord med en person bakom i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alla möjliga konstiga nya maskiner och sedan kan de inte ens få fram en blå luftpump på 18volt….

• Haha
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
MathiasS MathiasS skrev:
Alla möjliga konstiga nya maskiner och sedan kan de inte ens få fram en blå luftpump på 18volt….
Eller en ordentlig ficklampa!

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den är ju på gång. ☝️
Kolla mitt inlägg en bit upp med med 2 reservdels listor.

FredrikR FredrikR skrev:
Den är ju på gång. ☝️
Kolla mitt inlägg en bit upp med med 2 reservdels listor.
…men den kallas ”Cordless transfer pump”. Det är nog mer en pump för att flytta saker från ett kärl till ett annat, snarare än en kompressor?

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…men den kallas ”Cordless transfer pump”. Det är nog mer en pump för att flytta saker från ett kärl till ett annat, snarare än en kompressor?
Chansen är stor att du har rätt.. 🫣

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tänkte börja bygga på Bosch 18V systemet nu och tror att nedan verktyg är prio 1 för min del. Finns det bättre alternativ på någon av modellerna?

Användning; Privat bruk, rätt mycket bygge och renovering på gång.

• Skruvdragare: GSR 18V-65
• Sticksåg: GST 18V-155BC (alt 125BC)
• Multiverktyg: GOP 18V-40
• Elhyvel: GHO 18V-26
• Cirkelsåg: GKS 18V-57-2 GX

Vissa finns inte ännu till försäljning, så är nog svårt att bedöma baserat på annat än pappers-spec.

Samt, cirkelsågen finns bara som paket med 440 skena. Är en så kort skena vettig?

LevaLivet LevaLivet skrev:
Tänkte börja bygga på Bosch 18V systemet nu och tror att nedan verktyg är prio 1 för min del. Finns det bättre alternativ på någon av modellerna?

Användning; Privat bruk, rätt mycket bygge och renovering på gång.

• Skruvdragare: GSR 18V-65
• Sticksåg: GST 18V-155BC (alt 125BC)
• Multiverktyg: GOP 18V-40
• Elhyvel: GHO 18V-26
• Cirkelsåg: GKS 18V-57-2 GX

Vissa finns inte ännu till försäljning, så är nog svårt att bedöma baserat på annat än pappers-spec.

Samt, cirkelsågen finns bara som paket med 440 skena. Är en så kort skena vettig?
1. Köp en skruvdragare med flexiclick chuck och alla vinkelchuckar etc. Bättre balans när du bara har bits i och oumbärligt när du jobbar trångt.

2. Skena - ta en lång och en lite kortare så att du kan koppla ihop två och hantera en 2500mm skiva.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
3. Jag skulle överväga en sänksåg istället för en vanlig cirkel, den har jag haft MYCKET mer nytta av än cirkeln, inte pga sänkfunktionen men pga av att jag kan såga utan att det dammar.

4. Köp en dammsugare också (tex Kärcher wd6p)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.