216 470 läst ·
1 709 svar
216k läst
1,7k svar
Nyheter - Bosch 18V
Jag menar inte att 35:an är dålig, inte därför jag bytte, den gör sitt jobb bra nog. Men det finns helt klart maskiner med bättre känsla, och även sämre.MathiasS skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 893 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 893 inlägg
Sant, men plastchucken har förstört många borrar för mig då den inte låser fast dem ordentligt. Så de har båda sitt användningsområde.G Gulketchup skrev:Nyligen köpt 32an för att ersätta min 35a, mycket trevligare varvtalsreglering och inte så hackig. Marginellt högre varvtal och precis lika stark i mina jämförelser när dragit långa 6 och 8 mm träskruv. Skulle jag önska något så vore det att man kunde stänga av kickback control, sällan det är ett jätteproblem men lite känslig ibland.
Nu har jag inte nya metallchucken då jag köpte naken maskin, men jag är av åsikten att en plastklädd chuck egentligen är bättre för denna typ av maskin. Mycket mindre risk att man skadar det man arbetar med. Men vad som är bäst beror ju lite på vad man har den till.
SDS chucken är inte fy skam heller 
Tips, FSN 440X är just nu nedsatt på Amazon, 1639 krLevaLivet skrev:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B0DDKV17QC
Jag får lite ont i magen när jag använder FC SDS på 18V skruvdragaren....den fungerar över förväntan men känns nästan för stark för en skruvdragare. Det borde vara ett ännu större problem på en liten 12V.....håller den? Men jag håller också med vad någon sa, 1600spänn är för mycket för en SDS chuck.K Kanelbullen123 skrev:
Jag har inte borrat supermånga hål, men 8mm x 300mm är inga problem även om det tar lite tid. Vibrerar också en del.MathiasS skrev:
Jag får lite ont i magen när jag använder FC SDS på 18V skruvdragaren....den fungerar över förväntan men känns nästan för stark för en skruvdragare. Det borde vara ett ännu större problem på en liten 12V.....håller den? Men jag håller också med vad någon sa, 1600spänn är för mycket för en SDS chuck.
Går inte jämföra med min stora makita 40v som knappt vibrerar och är snabb som tusan.
Men att borra små hål för plugg som den köptes för tror jag den är svårslagen. Alltid en liten borrhammare med
Klicka här för att svara