MathiasS MathiasS skrev:
jag påstår inte att det inte är någon skillnad mellan maskinerna, eller att det inte går att göra bättre. Jag menar bara att det är en kalibreringsfråga, av hjärnan. När man väl är van vid det, är det en ickefråga.
Jag menar inte att 35:an är dålig, inte därför jag bytte, den gör sitt jobb bra nog. Men det finns helt klart maskiner med bättre känsla, och även sämre.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson
G Gulketchup skrev:
Nyligen köpt 32an för att ersätta min 35a, mycket trevligare varvtalsreglering och inte så hackig. Marginellt högre varvtal och precis lika stark i mina jämförelser när dragit långa 6 och 8 mm träskruv. Skulle jag önska något så vore det att man kunde stänga av kickback control, sällan det är ett jätteproblem men lite känslig ibland.

Nu har jag inte nya metallchucken då jag köpte naken maskin, men jag är av åsikten att en plastklädd chuck egentligen är bättre för denna typ av maskin. Mycket mindre risk att man skadar det man arbetar med. Men vad som är bäst beror ju lite på vad man har den till.
Sant, men plastchucken har förstört många borrar för mig då den inte låser fast dem ordentligt. Så de har båda sitt användningsområde.

G
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sant, men plastchucken har förstört många borrar för mig då den inte låser fast dem ordentligt. Så de har båda sitt användningsområde.
Aha, jag har inte haft det problemet. Sen förstår jag att den nya konstruktionen som är mer lik en klassisk röhm är bättre i det avseendet.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har inte haft det problemet (ännu) på min 35:a.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
550spänn för en metallchuck på Amazon kan det väl vara värt. Leverans imorgon om man trycker nu....

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
SDS chucken är inte fy skam heller :-)
För 350:- extra över SDS chucken får Du en GBH18V-18X solomaskin som klarar SDS+ samt cyl/hexborr 6-10mm med deras nya One-chuck

• Gilla
luddd3
  • Laddar…
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jo, det skulle varit önskvärt men det får bli ett senare köp. Lite för mycket annat som ska inhandlas samtidigt.

Prisbevakning får lösa det, eller så får jag "gå back" 300kr på att inte köpa paketet om akut behov uppstår 😑
Tips, FSN 440X är just nu nedsatt på Amazon, 1639 kr

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0DDKV17QC

• Gilla
Gulketchup och 2 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
SDS chucken är inte fy skam heller :-)
Jag får lite ont i magen när jag använder FC SDS på 18V skruvdragaren....den fungerar över förväntan men känns nästan för stark för en skruvdragare. Det borde vara ett ännu större problem på en liten 12V.....håller den? Men jag håller också med vad någon sa, 1600spänn är för mycket för en SDS chuck.

zarkov zarkov skrev:
Tips, FSN 440X är just nu nedsatt på Amazon, 1639 kr

[länk]
Tack för riktade tipset 😁

Köpte dock för 1664kr under förra Amazon rabatten.

Finns det någon pro deal för 12V maskiner?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag får lite ont i magen när jag använder FC SDS på 18V skruvdragaren....den fungerar över förväntan men känns nästan för stark för en skruvdragare. Det borde vara ett ännu större problem på en liten 12V.....håller den? Men jag håller också med vad någon sa, 1600spänn är för mycket för en SDS chuck.
Jag har inte borrat supermånga hål, men 8mm x 300mm är inga problem även om det tar lite tid. Vibrerar också en del.

Går inte jämföra med min stora makita 40v som knappt vibrerar och är snabb som tusan.

Men att borra små hål för plugg som den köptes för tror jag den är svårslagen. Alltid en liten borrhammare med

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
LevaLivet LevaLivet skrev:
Tack för riktade tipset 😁

Köpte dock för 1664kr under förra Amazon rabatten.

Finns det någon pro deal för 12V maskiner?
Tyvärr ingen 12V ProDeal.

• Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Funderar på att prismatcha sticksågen på Amazons rea mot Hornbach
https://amzn.eu/d/0cW9x3H2

Undrar ifall det är standard sticksågblad? Så jag inte köper in mig på något unikt för Bosch

N naikon skrev:
Funderar på att prismatcha sticksågen på Amazons rea mot Hornbach
[länk]

Undrar ifall det är standard sticksågblad? Så jag inte köper in mig på något unikt för Bosch
Det är vanliga T-fästen, det finns mängder av tillverkare.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det är vanliga T-fästen, det finns mängder av tillverkare.
Tack då slår jag nog till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.