21 265 läst ·
168 svar
21k läst
168 svar
Nygjuten altan. Ej nöjd
Vissa är bråkiga.R Robbban77 skrev:Känns som det blev lika mycket bråk här i tråden som jag haft med företaget
Update:
Har haft besiktningsman och sakkunnig på plats och fått bekräftat "Detta är bland de sämre jobben jag sätt" och det är inte godkänt.
Firman som gjort jobbet har blivit införstådda att någon betalning ej kommer ske.
Status just nu är att forska vidare och hitta firma som faktiskt kan rädda upp detta på bästa möjliga sätt.
Skulle detta inte vara möjligt så kommer en process startas för att företaget att ta smällen med ta bort skiten.
Vissa ger råd om saker som de kan.
Vissa ger råd lite på måfå.
Vissa ger råd baserat på vad de har läst.
Vissa kopierar ChatGpt eller motsvarande rakt av.
Vissa ts återkopplar inte.
Eloge till Robban77 för sin återkoppling!
Firman accepterar inte att själva ta bort och göra om efter att ha tagit del av besiktningsmannens utlåtande? Enligt lag har de rätt att få en chans att åtgärda, men det kräver att de vill göra det.R Robbban77 skrev:Känns som det blev lika mycket bråk här i tråden som jag haft med företaget
Update:
Har haft besiktningsman och sakkunnig på plats och fått bekräftat "Detta är bland de sämre jobben jag sätt" och det är inte godkänt.
Firman som gjort jobbet har blivit införstådda att någon betalning ej kommer ske.
Status just nu är att forska vidare och hitta firma som faktiskt kan rädda upp detta på bästa möjliga sätt.
Skulle detta inte vara möjligt så kommer en process startas för att företaget att ta smällen med ta bort skiten.
Då jag inte ser att ta bort den utan andra skador kommer ske och otroligt stort jobb och påfrestning på mig så skall vi först och främst se om det går att lösa på annat sätt innan det isåfall skulle bli aktuellt att ta bort.N nevinator skrev:
Sakkunnig och besiktningsman samt företaget är alla med och förstående med detta.
Du vet redan säkert men tänk på att firman har rätt att själva försöka avhjälpa felet så om dom föreslår en lösning säg inte "ni får inte" utan säg att du ska diskutera med besiktningsmannen för att du inte vill ha en sämre lösning och fråga hur lång garanti dom lämnar på sin lösning...
Finns ju ett case där firman också skulle avsäga sig chansen till rättelse, om de skulle tro att bortforsling + nygjutning kostar mer än att bara skriva av hela jobbet som gjorts hittills… Tråkiga med en sån situation blir ju då vad du ska göra med din undermåliga altan - som du fått gratis..
Kan man då driva på att en annan firma kan ta bort och fakturera första firman den kostnaden..? Vilket absolut skulle vara dyrare än att de själva forslar bort det hela. Så händer väl inte i praktiken kanske, men bra att ha med sig i bakhuvudet ifall de säger tack och hej från allt.
Kan man då driva på att en annan firma kan ta bort och fakturera första firman den kostnaden..? Vilket absolut skulle vara dyrare än att de själva forslar bort det hela. Så händer väl inte i praktiken kanske, men bra att ha med sig i bakhuvudet ifall de säger tack och hej från allt.
Medlem
· Stockholm
· 4 649 inlägg
Jag kollade upp detta och det stämmer typ det du säger, på så sätt att man bara får lyfta betong med material som är avsett för att lyfta betong. Så i praktiken är allt förbjudet som inte uttryckligen är tillverkat för ändamålet. Jag tycker inte det är ett särskilt starkt argument, det kan ju finnas många lösningar som är lämpliga men inte direkt avsedda för något...A atomlab skrev:
Men visst, gör man det som yrke eller är arbetsgivare får man såklart foga sig..🤔
Har väl med att göra att konsekvensen av att en lyftpunkt havererar mycket fort kan få katastrofala följder och att man då försöker få bort dessa dumma och snabba lösningar med ett regelverk.
Slår man i en expanderbult så är det mer eller mindre omöjligt att se om den är rätt monterad och skulle nog behövas provdras innan man ens skulle fundera på lyftet.
Slår man i en expanderbult så är det mer eller mindre omöjligt att se om den är rätt monterad och skulle nog behövas provdras innan man ens skulle fundera på lyftet.
undrar då hur svenska stenhuggare löser det om man bara får lyfta med ingjutna fästpunkter.A atomlab skrev: