Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom TS är rädd om omgivningen behöver man ju i princip resa ett tält runt plattan innan man gör det. Kommer bli fruktansvärda mängder antingen damm och/eller betongsörja överallt...
Redan runt 1988 så hade företaget jag jobbade på flera diamantslipar, & ingen dammar när man kör förutom lilla flexen aka "handjagarn"

Vår största diamantslip såg ut som en liten Rolba, d.v.s ismaskinen som hockeyrinkar har för att köra av isen. Skäret med ett 100-tal segment & med justerbart sliptryck slipade 88 cm brett & dammsög samtidigt upp allt damm.
Så det blir ingen "betongsörja eller damm".

En Dianova 650 med tillhörande dammsugare hade passat bra för att försöka justera detta jobb, ytterst små svackor är ingen fara MEN man måste se till att slipa så att regnvatten INTE hamnar mot huset.

Men i detta fallet måste man börja med att läsa av alla höjder var 50e cm i alla riktningar med laser, & med det få fullständig information exakt hur ytan ser ut & sedan därifrån med den vetenskapen besluta om vidare "justerings-teknik"

Här är en radiostyrd Diamantslip 650 (dammsugaren syns lite där bakom)

1782653055689.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Sen hade det egentligen vart skönt att de gjordes för att den ångpärren de skulle lagt emellan grund och altan inte gjordes heller.
Har dom gjutit ända emot huset utan att lämna 2-3 cm fritt, ock heller inte använt distanser som bryter fuktvandringen in emot huset??

Finns det någon som har bilder på när ett försök till punktförbättring gjorts på en betongyta där inget klinker eller något skall läggas?

För få in enu mer argument.

Jag har tittat på en platta idag, dock vart planen att lägga klinker när flytningen gjordes

• IMG_9089.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Har dom gjutit ända emot huset utan att lämna 2-3 cm fritt, ock heller inte använt distanser som bryter fuktvandringen in emot huset??
Stämmer.. först skulle de lägga frigolit, sen skulle de lägga ångspärr, sen slutade det med inget

P
R Robbban77 skrev:
Insett att ta bort och göra om är det egentligen rätta och att man gör jobbet ordentligt.

Sen hade det egentligen vart skönt att de gjordes för att den ångpärren de skulle lagt emellan grund och altan inte gjordes heller.
Helt rätt, och det som ställs till temporärt i trädgården är ju ingenting jmf med att inte bli nöjd med altanen över tid.
Du vet ju vad du vill ha och vad du beställt. Ta in en besiktingsman istf att själv jaga lösningar som ingen här verkar tro på.

R Robbban77 skrev:
Finns det någon som har bilder på när ett försök till punktförbättring gjorts på en betongyta där inget klinker eller något skall läggas?

För få in enu mer argument.

Jag har tittat på en platta idag, dock vart planen att lägga klinker när flytningen gjordes
Är ish sådär det kommer att se ut. Kanske lite bättre. Men det kommer vara stora nyansskillnader mellan de olika materialen.

Farstatjej90
J jawen skrev:
Redan runt 1988 så hade företaget jag jobbade på flera diamantslipar, & ingen dammar när man kör förutom lilla flexen aka "handjagarn"

Vår största diamantslip såg ut som en liten Rolba, d.v.s ismaskinen som hockeyrinkar har för att köra av isen. Skäret med ett 100-tal segment & med justerbart sliptryck slipade 88 cm brett & dammsög samtidigt upp allt damm.
Så det blir ingen "betongsörja eller damm".

En Dianova 650 med tillhörande dammsugare hade passat bra för att försöka justera detta jobb, ytterst små svackor är ingen fara MEN man måste se till att slipa så att regnvatten INTE hamnar mot huset.

Men i detta fallet måste man börja med att läsa av alla höjder var 50e cm i alla riktningar med laser, & med det få fullständig information exakt hur ytan ser ut & sedan därifrån med den vetenskapen besluta om vidare "justerings-teknik"

Här är en radiostyrd Diamantslip 650 (dammsugaren syns lite där bakom)

[bild]
Dammfritt? Tror det när jag ser det!

• Gilla
maria01
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Stämmer.. först skulle de lägga frigolit, sen skulle de lägga ångspärr, sen slutade det med inget
Fruktansvärt illa!

Det här jobbet har ju gjorts av s.k "byggare" som INTE ens är byggare.
Hur tjock är plattan där den ligger emot huset?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dammfritt? Tror det när jag ser det!
Tro mig, det är faktiskt så.
Håller man den överdimensionerade dammsugarens filter inom ramarna, så blir jobbet vad man kallar "dammfritt"
2006 slipade jag Riksbankens hus på samtliga våningsplan utom "valvvåningen", dom har typ 1000-tals olika detektorer & endast 1 ggr gick "larmet" under ca 600 timmars arbete.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Sågar man inte upp plattorna och lyfter bort med mobilkran?
/W

J jawen skrev:
Fruktansvärt illa!

Det här jobbet har ju gjorts av s.k "byggare" som INTE ens är byggare.
Hur tjock är plattan där den ligger emot huset?

Tro mig, det är faktiskt så.
Håller man den överdimensionerade dammsugarens filter inom ramarna, så blir jobbet vad man kallar "dammfritt"
2006 slipade jag Riksbankens hus på samtliga våningsplan utom "valvvåningen", dom har typ 1000-tals olika detektorer & endast 1 ggr gick "larmet" under ca 600 timmars arbete.
Plattan som ligger emot är ca 12cm på halva delen och runt 20cm på andra halvan

• Arg
jawen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sågar man inte upp plattorna och lyfter bort med mobilkran?
/W
Kan bli svårt rent tekniskt.
Blir nog mer jobb att få in sling under stenarna än att bara köra in med en bobcat

Norrlandet
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gav det inte som ett råd till TS, vilket borde framgå av "Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS". Jag skrev det som en kommentar till.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gav det inte som ett råd till TS, vilket borde framgå av "Därmed inte sagt att det är en bra lösning för TS". Jag skrev det som en kommentar till
Vidhåller, sluta ge råd bara blir det bra.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.