Sitter å stirrar på mina nya grafer från en Shelly 3em. Noterar följande från morgonen.
I två omgångar 04:35 och 05:12 stiger spänningen på alla tre faser samtidigt efter att spänningen långsamt sjunkit hela natten. Visst handlar detta om att man kopplar in ytterligare producenter inför en höglastperiod?
Det är inte lokala förbrukar som skapar någon skillnad.
Eller att någon lite tyngre last någonstans i nätet kopplas bort.
Men vid ca 4 tiden i morse gasade man på lite med vattenkraften och ökade produktionen eftersom till ca 7. Tidigare på natten så minskade man sakta men säkert produktionen av el i vattenkraftverken.
Reaktiv effekt produceras relativt nära konsumenten, så tänk koppling av kondensatorbatteri i regionnät, justering av lindningskopplare, lokala producenter eller konsumenter som börjar dra på kompenseringsfunktioner i sina nät...
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.