Men flyttas stolen / installationsvägg så har du 4 gamla skruvhål i golvet? Det kan väl inte vara acceptabelt? Knappast snyggt iaf.

Hassan_1400 skrev:
Jag har samma problem och har påtalat att WC måste kunna användas samtidigt som nån duschar men säljaren och konstruktören säger "ni måste följa BBR-kraven(Boverkets byggregler). Därför måste wc-stol och handfat behålla sin placering."
pålning imorgon och gjutning nästa vecka, huset byggs på plats anländer på bil 9:de nov

Det finns noterat i VVS-Installatörerna mått om montering av WC-Stol.
Utrymmesbehov för Klosett. SS 914221.
Är stolen golvmonterad, Minimått 400 mm, från Centrum av Stolen åt båda sidorna.
1200 mm framåt."
Den där toaletten uppfyller nog inte kraven på handikappanpassning. Jag skulle vilja se någon vända med en rullstol i den toaletten.

Noseone skrev:
Men flyttas stolen / installationsvägg så har du 4 gamla skruvhål i golvet? Det kan väl inte vara acceptabelt? Knappast snyggt iaf.
Om toan är skruvad i golvet ja. Det är rätt vanligt att man limmar fast toastolen med silikon för slippa bryta fuktspärren. Entreprenören får väl sätta en lärling på att ta bort silikon med ett rakblad när toan är loss:D.

Kanske wc-stolen sitter inte fast med skruv.

Stringfellow Hawke skrev:
Toastolen står nog för nära med för dåligt fall från stolen. Dvs när man spolar skjutsas en del av toavattnet bort mot brunnen. Jag skulle gissa att den del av vattnet som står i vattenlåset i brunnen inte är helt rent...
En tänkbar teori! Prova att spola samtidigt som du inspekterar duschavloppet utan gallret för. Fyll dess vattenlås med rent vatten och spola sedan toaletten. Häll i rikligt med ex färg- och luktstark wc-anka eller liknande inför varje spolning och se om det går att påvisa om detta letar sig till duschen...
Vid försäljning kan toaplaceringen dra ner priset, (och det kan ju faktiskt hända att ni som ägare blir rullstolsbunden!!!, även om man naturligtvis inte önkar det).

Redigerat:
@Dauen:
Det testet har vi gjort och lukten kommer inte från duschensvattnelås trots det kortare fallet. Det kommer ej heller från handfat, men nu efter testomhägning (stolen limmad/siliconad) smyger det ut en svag men tydlig sur doft från golv/stols undersida.Baksuget vid spolning minskade dock efter omhängining samt vi tappade ca 2 cm mot duschvägg.
Vi har kollat att det är fritt blås i avluftningspipen på taket.
De har i sanningensnamn försökt få bort lukten genom att bocka av potentiella felkällor. Min tolkning är att den servicen är för att om möjligt ducka utmaningen i att stol/avlopp är på fel ställe.
Ritningen visar på stängda duschväggsdörrar och toastol 90 grader mot vägg.

Redigerat:
Just det där med doft från WC stol hade jag också ett problem med , kollade alla anslutningar / muffar / gummipackning och allt var OK blev galen på det hela i 2 veckors tid innan jag chansade på att byte stolen eftersom denna var den sista länken i kedjan som kunde fela , visade sig att glaseringen i stolen var kass (mikroskopisk spricka) och lukten kom från själva stolen , så uteslut inte denna möjlighet , i vårt fall bytte vi ut toastolen från en budget bauhas rea sak till kvalitetsstol och efter det försvann den krypande surdoften.

Noseone skrev:

Du har så rätt.

Därför skrev jag ¨kanske göra jobbet¨.
Idag limmas stolarna ofta, för att slippa bryta spärren.
Allt är ju upp till vad kunden ställer för krav och/eller nöjer sig med.
Men som nästan alltid vid sådana här missar så slutar det med att man får göra om från början för att det ska bli 100.
Och eftersom detta dessutom är ett nybyggt hus så hade dom förmodligen kunnat lösa problemet i ett tidigare skede.
Är det så att ett rör är ivägen så hade det kanske gått att byta plats på tex. toan och handfatet.
Angående lukten kan det vara så att när det spolas i toan så kan vattnet i duschens (eller handfatets) vattenlås sugas ur.
Kan bero på underdimensionerad / tilltäppt / felmonterad avluftning.

wojda skrev:
Det visade sig att glaseringen i stolen var kass (mikroskopisk spricka) och lukten kom från själva stolen , så uteslut inte denna möjlighet , i vårt fall bytte vi ut toastolen från en budget bauhas rea sak till kvalitetsstol och efter det försvann den krypande surdoften.
Det var en intressant vinkling. Kan ju vara så i TS fall att det är en spricka i toaröret strax ovanför anslutningen till stosen.

För övrigt tycker jag att förslaget med installationsvägg var en bra lösning för att rätta till problemet med placeringen. Det har ju visat sig att stolen är limmad så problemet med hål i golvet finns ju inte.

Redigerat:
@Wojda: Detta är nästa steg från platschefen men rörentreprenören säger detta är osannolikt varför denne just var här (han tyckte också det luktade finemang.)
@all: På frågan till rörchefen, om det finns en branschstandard som styr stolens placering, så kom talet om de 400 mm cc fast mot "fast installation och det gäller alltså inte mot duschvägg - det finns dokumenterat i handboken" (bad om en kopia).
På frågan varför 1 hus av 10 har annat mått än (samma all 9 +/- någon cm) för var toaavlopp skulle ligga och min bottenplatta gjöts som nummer 5 eller 6 blev det lite knepigare. Han skulle kolla ritningarna och om det varit några ändringar etc ... de fick måtten från huvudentreprenören ... osv ...

Fy vilket högt blodtryck jag har just nu ... riktigt arg och ledsen ...

Snigelen skrev:
Angående lukten kan det vara så att när det spolas i toan så kan vattnet i duschens (eller handfatets) vattenlås sugas ur.
Kan bero på underdimensionerad / tilltäppt / felmonterad avluftning.
Nu skrev ju TS nyligen att han precis hade kollat både avluftningen, handfatet och brunnen. Och det var tydligen inte där felet låg.

Fy. Detta ska man inte finna sig i! Nytt hus!

Raceman skrev:
Nu skrev ju TS nyligen att han precis hade kollat både avluftningen, handfatet och brunnen. Och det var tydligen inte där felet låg.
Hade inte uppdaterat mig innan jag postade svaret :S

tack för alla inlägg i denna tråd - det värmer sannerligen.
/Kman

Hej, Ni ska utan tvekan hålla inne så mycket pengar att de rättar till felet. Oberoende vad slutbesiktningsprotokollet säger.

Om sakkunnig uppskattar att det kostar 100.000kr att rätta till ska ni hålla inne 200.000kr.

De kan då välja att rätta till det eller diskutera vidare i tingsrätten, där de kommer bli ålagda att rätta till felet.

Kolla även hus AMA som har byggregler som ska följas.

Sannolikt kommer byggbolaget ha synpunkter på att ni håller inne en rejäl slant och skicka det till inkasso etc. Bli då inte stressade utan bestrid till deras ombud.

Det jag menar är att lägg bollen hos dem och lägg inte en massa tid och pengar på utredningar då detta är ett klockrent byggfel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.