40 360 läst ·
94 svar
40k läst
94 svar
Nyckelfärdigt hus med badrum som ej möter Svensk Standard
Ett alternativ, om inte stolen är skruvad i golvet är att lossa den och vrida den ett kvarts varv, så får ni både benutrymme och dörren går att öppna...och ni bryter inga tätskikt. Så kan ni samtidigt inspektera avloppskopplingen...kanske bara är att de glömt sätta gummi-muffen på plats...
Eller så kan ni ägna energi åt att få hela badrummet omgjort från grunden av sura hantverkare som bara vill bli av med skiten, medan ni får stå utan badrum tills de är klara...
Försök fokusera på en lösning som funkar, inte bara att "få rätt", är min rekommendation...
Eller så kan ni ägna energi åt att få hela badrummet omgjort från grunden av sura hantverkare som bara vill bli av med skiten, medan ni får stå utan badrum tills de är klara...
Försök fokusera på en lösning som funkar, inte bara att "få rätt", är min rekommendation...
som handikappad vill man nog inte ha några dörrar och trösklar på väg till en dusch och tar bort det, gissar jag. Duschrum på 90x90 blir helt enkelt för trång för en stol och en medhjälpare.
Har svårt att se att det måste byggas om eftersom duschdörr går att vika in och man får 90cm till fast vägg dvs finns ingen hinder på den sidan. Man kunde placera wc-stolen bättre men nuvarande placering är ingen katastrof eller brott mot lagen....som jag ser det
gaia
Har svårt att se att det måste byggas om eftersom duschdörr går att vika in och man får 90cm till fast vägg dvs finns ingen hinder på den sidan. Man kunde placera wc-stolen bättre men nuvarande placering är ingen katastrof eller brott mot lagen....som jag ser det
gaia
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Nöj dig inte med sympatier. Det är ju helt klart inte fackmannamässigt utfört. Lukten måste åtgärdas och stolen flyttas. När du en gång köpte huset - hur ser den ritning ut som var underlag för avtalet? Ta hjälp av Villaägarna. Ring någon av deras jurister. Det är gratis som medlem.
Jag har en son som är funktionshindrad och det är ofta så att man har en extra ställning runt toaletten med handtag som gör det möjligt att komma av och på när balansen inte är det bästa. I detta fallet hade detta varit fullständigt omöjligt utan att ta bort dushväggen
Hej, har följt tråden med spänning!
Tyckte att den bästa ideen hitills var att skrika högt om detta, gå till diverse media!
Jag hade aldrig över min döda kropp accepterat detta, kämpa på!!
Mvh Ivan
Tyckte att den bästa ideen hitills var att skrika högt om detta, gå till diverse media!
Jag hade aldrig över min döda kropp accepterat detta, kämpa på!!
Mvh Ivan
Helt klart är att det inte är bra, en jättetabbe är gjord.
Frågan är hur 17 det ska ordnas, golvvärmeslingor, tätskikt osv
Är det flera hus som är byggd samtidigt av samma gäng?
Har du fått ett kvalitetsdokument på tätskiktet i badrummet?
Är det folie / duk i badrummet så borde man kunna lossa plattor, bila försiktigt och flytta avloppet och återställa med ett bra tätskikt.
Är det rollat, som det förmodligen är om det är många hus byggda av samma gäng, då måste förmodligen hela badrummet göras om...
Frågan är hur 17 det ska ordnas, golvvärmeslingor, tätskikt osv
Är det flera hus som är byggd samtidigt av samma gäng?
Har du fått ett kvalitetsdokument på tätskiktet i badrummet?
Är det folie / duk i badrummet så borde man kunna lossa plattor, bila försiktigt och flytta avloppet och återställa med ett bra tätskikt.
Är det rollat, som det förmodligen är om det är många hus byggda av samma gäng, då måste förmodligen hela badrummet göras om...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Solklart byggfel och de inblandade försöker uppenbarligen slingra sig med skitsnack. Nu kan jag inte byggbranschen så bra, men skitsnacksdetektorn är det inget fel på.
http://sv.wiktionary.org/wiki/bestrida
(jag vet, ingen med vett kan misstolka handlingen i sig, men om de börjar trilskas och kör med hårklyverier och undanflykter bör man ha ryggen fri till 100% )
/Andreas
Vill man vara riktigt bombsäker bör man välja ett annat ord en bestrida:elpaco skrev:
http://sv.wiktionary.org/wiki/bestrida
(jag vet, ingen med vett kan misstolka handlingen i sig, men om de börjar trilskas och kör med hårklyverier och undanflykter bör man ha ryggen fri till 100% )
/Andreas
Tack allesammans !
Fick ett förslag "på lösningar" idag som vi sannolikt kommer "tack, men nej tack" till:
Nu haft tid att titta på avloppsritningar.
Kontrollerat att badrummet enl ritning ska cc avlopp ligga på 1200 mm dvs exakt centrum på väggens längd 2400 mm (mätt med typometer).
Vid kvällens fysiska mätning i badrum ligger uppskattad avloppsplacering cc 950 mm åt vänster samt 1350 mm åt höger.
Den som har G eller VG i huvudräkning ser snabbt att summan blir 2300 mm mot ritningens 2400 mm bredd.
Om vi bjuder på motsvarande "tätskiktskrympning" som djupet i rummet bjuder (ritning 1700 mm och verklighetens kakel-till-kakel 1680 mm) saknas alltså 80 mm i badrummets bredd.
Tankar och ideer kring detta ?
Själv ska jag över till mina grannar och mäta deras djup och bredd
Will keep y'all posted ...
Än en gång, tack alla ...
Kman
Fick ett förslag "på lösningar" idag som vi sannolikt kommer "tack, men nej tack" till:
Nu haft tid att titta på avloppsritningar.
Kontrollerat att badrummet enl ritning ska cc avlopp ligga på 1200 mm dvs exakt centrum på väggens längd 2400 mm (mätt med typometer).
Vid kvällens fysiska mätning i badrum ligger uppskattad avloppsplacering cc 950 mm åt vänster samt 1350 mm åt höger.
Den som har G eller VG i huvudräkning ser snabbt att summan blir 2300 mm mot ritningens 2400 mm bredd.
Om vi bjuder på motsvarande "tätskiktskrympning" som djupet i rummet bjuder (ritning 1700 mm och verklighetens kakel-till-kakel 1680 mm) saknas alltså 80 mm i badrummets bredd.
Tankar och ideer kring detta ?
Själv ska jag över till mina grannar och mäta deras djup och bredd
Will keep y'all posted ...
Än en gång, tack alla ...
Kman
Vill man vara riktigt säker när man klyver hår, så använder man inte en användaruppdaterad faktabok (tex så får man olika lydelser på wictionary beroende på vilken sida man tittar på). Då tittar man istället i facit:YogSothoth skrev:
http://sok.saol.se/pages/P75_M.jpg
Men om man klyver hår i ett fakturafall är det bäst att hålla sig till (juridisk) praxis, och det är mig veterligen ordet "bestrides", med den böjningen. Jag tvivlar starkt på att någon tingsrätt i landet skulle besluta sig för att omtolka ordet, även om den ena parten håller sitt finger mot en datorskärm.
OK, varit och mätt hos 3 grannar med exakt samma hus baserad på samma ritning.
Alla har 2300 mm vägglängd - mot ritnings 2400 mm.
Det grannarna har - som inte är fallet för oss - är att avlopp ligger i centrum av 2300 mm dvs 1150 mm precis som avloppsritning anvisar ... "mitten av väggens längd".
Detta borgar för att SS 914221 minimimått uppnås på cc400 mm åt vart håll "fri sittning"
Som sagt ovan, vårt avlopp ligger "950 mm c|c 1350 mm" dvs de 200 mm som saknas.
Själv tycker jag att "caset" är klart.
Återstår att få de ansvariga att rätta till det.
Det grannarna har - som inte är fallet för oss - är att avlopp ligger i centrum av 2300 mm dvs 1150 mm precis som avloppsritning anvisar ... "mitten av väggens längd".
Detta borgar för att SS 914221 minimimått uppnås på cc400 mm åt vart håll "fri sittning"
Som sagt ovan, vårt avlopp ligger "950 mm c|c 1350 mm" dvs de 200 mm som saknas.
Kan vara flera orsaker till att 80mm saknas.krinor1966 skrev:OK, varit och mätt hos 3 grannar med exakt samma hus baserad på samma ritning.
# Tumstocken saknade 8cm när dom nyp dit syllen till innerväggen, ni har alltså dom 80mm ni saknar nån annan stans.
# Dom har gjort plattan 80mm för liten och det var i badrummet dom tog upp det.....
# Avluftningen går upp i den innerväggen och den hamnade lite fel i plattan så dom har salat på innerväggen så den är tjockare.
Det sista hände mig i vårt lilla badrum. Luftningen skulle gå upp i en bärande innervägg och avluftningen låg fel den fick vi dra på en "2 regel, där tappade man 0,15m2 boyta.
Jag tror att skitlukten mycket väl kan bero på att dom tryckt stolen ifrån duchväggen så mycket som möjligt och att det glipar lite i manchetten.
En kollega till mig fick allt vatten och avlopp i ett badrum felplacerat. Detta resulterade i att väggen mellan badrum/sovrum hamnade helt fel och sovrummet blev så smalt att dom inte fick plats med en säng. Han uppmärksammade dom på problemet innan tätskikt, golvläggning mm men det var ändå tjäbbel och sura miner från entreprenörens sida. Golvvärmen gick samtidigt åt helvete när dom bilade och drog om vilket inte gjorde dom gladare. Den allmäna åsikten var att badrumsväggar och skithusstolar hamnar där avloppen är, går aldrig att få det exakt. Om jag inte minns fel så låg dom 60cm fel....
Kan bara tänka mig den totala oviljan att ge sig på ett tätskiktat och kaklat badrum.