Eller om någon duschar så går inte toan att använda (även om man kanske inte så ofta väljer den toan om någon duschar).. solklar felplacering. Entreprenörens platschefs tystnad säger allt, han vet att det inte är ok men håller tyst för att se om det slinker förbi.
Avloppslukt känner de flesta, den har en mycket typisk doft, ingen bittermandelgrej.

Sen är det inte ovanligt att besiktningsman, bolagets representant och platschef träffats så ofta att de blivit lite tjenis med varandra, man vill inte i onödan stöta sig med personer man kommer träffa igen på andra jobb. Oproffsigt men vanligt.

Redigerat:
Sådär ser badrummet i smålandsvillan ut, är det med dem du byggt? Våran toalett går emot duschväggen när den senare används, det är en vanligt 90 dusch. Helt sjukt egentligen...Men strider detta också mot reglerna alltså?!

krinor1966 skrev:
Har någon ett giftigt svar på 'men du kan ju öppna duschväggens dörr så är det ju inga problem ?'

Fortsättning följer i eftermiddag ...
Du kan svara lite cyniskt:
"Jag ska väl inte behöva flytta på en duschvägg varje gång jad ska skita"

Juampi skrev:
Sådär ser badrummet i smålandsvillan ut, är det med dem du byggt? Våran toalett går emot duschväggen när den senare används, det är en vanligt 90 dusch. Helt sjukt egentligen...Men strider detta också mot reglerna alltså?!
Enligt Villa Ägarnas VVS rådgiving ska MINIMI måttet vara cc 400mm år både höger och väster enligt VVS branschens teknikbok (aka Biblen),
Normalmått cc 500 enahållet, cc 1100 åt andra hållet. Han kallade det "fri för sittning"

Det är väl inte inskrivet i Jordabalken men helt klart ett avsteg från VVS branschens egna normer.

Juampi skrev:
Ja det finns regler för detta. Vi ville ha en större duschvägg (90 i stället för 80) när vi valde tillval till vår förra lgh som JM byggde men det fick vi inte enligt JM för då uppfyllde man inte handikappregler å liknande.

Göran.W
Skithus ska vara handikapp anpassade i dag.
Jag skulle vilja se den rollstols bundne som fixar gå på den muggen.
Byggnadsnämden borde ha en del att säga till i detta ärendet.
Dels har dom frångått bygglovet och dasset uppfyller inte gällande regler och lagar som gäller handikapp anpassning.
Rätta mig gärna om jag miss uppfattat gällande regler.

En installationsvägg skulle kanske göra jobbet,då får du ju dessutom toan vägghängd:)

Måste väl då bryta tätskikt VÄLDIGT nära duschen vilket knappast kan vara tillåtet. Gör om gör rätt!

Jag skulle aldrig acceptera ett sådant fel. Gör allt för att se till att firman gör om toalettstolen. Stå på dig, annars kommer du att irritera dig på felt hela tiden.

Att detta är fel ser alla. Att det kan vara riktigt dyrt att rätta till det vet de flesta, men det jag tycker är intressant är Besiktningsmannens reaktion. Vem betalar honom? Vems ärende går han?

Kanske skulle du hota med att gå vidare med hans agerande om han inte hjälper dig. Det är ju han som skall ligga på angående detta inte du!!

Jag har samma problem och har påtalat att WC måste kunna användas samtidigt som nån duschar men säljaren och konstruktören säger "ni måste följa BBR-kraven(Boverkets byggregler). Därför måste wc-stol och handfat behålla sin placering."
pålning imorgon och gjutning nästa vecka, huset byggs på plats anländer på bil 9:de nov

Det finns noterat i VVS-Installatörerna mått om montering av WC-Stol.
Utrymmesbehov för Klosett. SS 914221.
Är stolen golvmonterad, Minimått 400 mm, från Centrum av Stolen åt båda sidorna.
1200 mm framåt.
"

• gissa vad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Noseone skrev:
Måste väl då bryta tätskikt VÄLDIGT nära duschen vilket knappast kan vara tillåtet. Gör om gör rätt!

Installationsväggen kan monteras direkt på befintligt ytskikt utan åverkan på tätskiktet.

Installationsvägg var en bra idé eftersom alla tjänar på det. TS får en vägghängd toa och entreprenören får en merkostnad på ca 15000:- istället för kanske 75000:- för att göra om badrummet. Risken är dock att det inte löser problemet med avloppslukt om det nu är så att spolningen från toan skjutsar in avloppsvatten i golvbrunnen.

Det är ju felgjort men till både krinor och Hassan, man kan vrida toan bort från duschväggen. Det finns ingen regel om att toastolar måste stå ortogonalt.
Hassan kanske kan sätta den i hörnet på 45 grader.

I min verstad kom toaröret lite väl långt ut så där står stolen ca 30 grader "snett", morsans toalett där står den 45 grader i hörnet, funkar bra på båda ställena.

Protte

Man kan byta wc-stol till en wc-stol med universal-lås (back åt). Då kan man flytta åt höger.

Eric

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.