123 005 läst ·
427 svar
123k läst
427 svar
Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?
För det första har jag inte sagt att jag inte hade någon chans, jag sade att jag inte kunde övervaka arbetet på det sätt jag normalt gör, vilket inte betyder noll.Polos skrev:
För det andra vet jag exakt hur det ser ut i bjälklaget och under trägolvet och jag är kapabel till att lägga till och dra ifrån
Har entreprenören på order av försäkringsbolaget enbart torkat vattenskadat område ett visst antal månader för att sedan kopplat på nya värmeslingor, med förhöjt golv som resultat.
Finns det dokumenterat, från rivning till återuppförande?
Jag är mest intresserad av om någon gjort en dundertabbe för att hålla ner kostnaden.
Har de fotograferat delmomenten, vem har godkänt de olika momenten, finns det någon som helst dokumentation från arbetets gång?
Ligger de gamla slingorna kvar i golvet, många funderingar..
Jag är mest intresserad av om någon gjort en dundertabbe för att hålla ner kostnaden.
Har de fotograferat delmomenten, vem har godkänt de olika momenten, finns det någon som helst dokumentation från arbetets gång?
Tyckte du skrev att du tog dig upp efter rörmokaren varit där?politby skrev:
Så golvet är totalt 100mm plus tröskeln det blir ca 125-130mm och så stor höjd skillnad är det ju inte
Nej, nej, nej. Hela golvet revs ned till bjälkarna. Torkningen pågick i en månad. De spårade skivorna ersattes med nya av samma tjocklek och helt eller delvis nya slangar lades på plats. Det bör inte ha påverkat golvhöjden ett dugg. Så långt har jag själv sett.Pagno skrev:Har entreprenören på order av försäkringsbolaget enbart torkat vattenskadat område ett visst antal månader för att sedan kopplat på nya värmeslingor, med förhöjt golv som resultat.
Jag har uppenbarligen misslyckats med att åskådliggöra vidden av inkompetens vi har med att göra här. Det finns inget som helst tecken på att det någonsin har existerat en tidplan och jag har för länge sedan tappat räkningen av hur många gånger jag frågat efter den. Löften och åtaganden betyder ingenting, frågor besvaras inte och alla tycks betrakta mig som en idiot vars tid och egna kunskaper har noll värde.
Plötsligt kunde det bara ringa på dörren, jag ser på kameran att det är en hantverkare. Jag vrålar "kom in" och hör "hej, det är målarn" och undrar vad han gör här när varken karmar, lister eller tak är klara för målning. Han försvinner efter 10 minuter utan ett ord för att aldrig mer återkomma. Eller snickaren som kommer för att återmontera våra skåp och speglar och visar sig inte ha en aning om hur det såg ut innan och spenderar en resultatlös timme i telefon med olika personer på byggfirman för att hitta någon som har en ritning eller ett foto.
Eller vad sägs om killarna från rivningsfirman som i stället för att som överenskommet magasinera, ställde ut vår badrumsinredning på en balkong där den stod och svällde i en månad innan vi upptäckte det. Byggföretaget tog på sig ansvaret men 4 månader dök plötsligt rivningskillen upp här hemma hos mig utan förvarning och försökte få igång en separat förhandling med mig...
Repetera x20 under 8 månader.
Någon som fortfarande tror att bevakning av golvhöjden var min 1:a prioritet?
Det var ju redan en traditionell badrumströskel innan arbetet påbörjades om jag förstod det hela rätt. Bara det är ju ett hinder med rullstol. Ska det renoveras, borde man kunna hitta en bättre lösning på tröskel, med rätt fall på golvet. Jag jobbar ochså i branschen. Och jag har läst hela tråden, men kan ha missat någon information då den är väldigt lång.
Skulle vara av intresse att se byggbilder, före, under och efter. Trådstartaren hade ju erfarenhet av tidigare problem med renoveringar. Då borde det finnas lite kort tycker jag. Så hade jag gjort iaf. Jag satt i rätten med jurister från Anticimex och fick rätt. Då gäller det att ha kött på benen och bra dokumentation.
Andra problem med entreprenaden, som att komma i tid, göra det man ska, informera kunden, det har jag inga åsikter om då jag inte vet något mer än en part i målet.
Andra problem med entreprenaden, som att komma i tid, göra det man ska, informera kunden, det har jag inga åsikter om då jag inte vet något mer än en part i målet.
Insteget var < 15 mm i höjd, en lätt match för rullstolen. Nu är det 70 mm högre. Omvänd bostadsanpassning.jeepmats skrev:Det var ju redan en traditionell badrumströskel innan arbetet påbörjades om jag förstod det hela rätt. Bara det är ju ett hinder med rullstol. Ska det renoveras, borde man kunna hitta en bättre lösning på tröskel, med rätt fall på golvet. Jag jobbar ochså i branschen. Och jag har läst hela tråden, men kan ha missat någon information då den är väldigt lång.
Detta var en påtvingad renovering till följd av en vattenskada. Badrummet behövde inte anpassas utan fungerade utmärkt för mig.
Däremot behöver det anpassas nu...
Jo om det inte hade varit ett sånt bök för mig att ta mig upp till ENTRÉPLANET och kolla hade jag antagligen tagit bilder. Men det är oväsentligt eftersom bevisbördan ligger på FB och entreprenören i det här läget.jeepmats skrev:Skulle vara av intresse att se byggbilder, före, under och efter. Trådstartaren hade ju erfarenhet av tidigare problem med renoveringar. Då borde det finnas lite kort tycker jag. Så hade jag gjort iaf. Jag satt i rätten med jurister från Anticimex och fick rätt. Då gäller det att ha kött på benen och bra dokumentation.
Jag har, tror jag, skaffat mig en hyfsad helhetsbild, försöker bara förstå hur de misslyckats så kapitalt med att räkna ut hur olika material bygger på höjden, det är grundläggande kunskaper.
Om nu flera aktörer varit inblandade förstår jag hur det blev som det nu är.
Det är tragiskt, även den delen om inredningen, det är för mycket fel i det hela.
Själv yrkesarbetade jag som totalentreprenör, med just våtrum som specialitet, nej, jag har ingen behörighet för el, äldsta grabben har det samt några riktigt kompetenta enskilda firmor inom el och rörmokeri, de anlitades ofta.
Innan arbetade jag med försäkringsuppdrag, inte roligt att förklara för kunden att de endast får ersättning för delar av renoveringen.
Lägenhetsrenoveringar av våtrum, blev för mycket för kroppen och sinnet, så mycket fusk jag sett i mina dagar, även från de bättre/ de företag med gott renommé, fusket förekommer på många ställen. Genvägar är okej, fusk är inte okej.
Min specialitet, är att jag är mer än normalt snabb i huvudräkning, jag vet ofta hur en kunds önskemål bör utföras, med vilka val av material som passar, inte alltid, men ofta, har jag grunduppbyggnaden klar innan ritningen är klar, det underlättar, jag åsyftar hur mycket det bygger i höjd.
Varför skriver jag om vad jag gjort tidigare, jo, mest för att jag vet att det är fullt möjligt att genomföra en renovering av detta slag utan att få till denna tröskel.
För mig låter det som en dålig fiktiv historia, kan vi försöka tänka oss in i hur ts känner det, som ändå skall bo där, att vi som arbetar med eller har arbetat med våtrum, tjafsar med varandra, kommer inte ts till nytta.
Jag kommer att försöka tänka till innan jag svarar på ett inlägg, hur jag skriver, hur jag menar, hur jag tänker är inte självklart att alla förstår.
Att försäkringsbolaget endast utför en okulärbesiktning betyder för mig att ts redan tagit del av samtliga dokumentationer av delmomenten, foton och underskrifter av behöriga kontrollanter/ansvariga kommer att få det hett om öronen...
Trevlig kväll på er alla..
Om nu flera aktörer varit inblandade förstår jag hur det blev som det nu är.
Det är tragiskt, även den delen om inredningen, det är för mycket fel i det hela.
Själv yrkesarbetade jag som totalentreprenör, med just våtrum som specialitet, nej, jag har ingen behörighet för el, äldsta grabben har det samt några riktigt kompetenta enskilda firmor inom el och rörmokeri, de anlitades ofta.
Innan arbetade jag med försäkringsuppdrag, inte roligt att förklara för kunden att de endast får ersättning för delar av renoveringen.
Lägenhetsrenoveringar av våtrum, blev för mycket för kroppen och sinnet, så mycket fusk jag sett i mina dagar, även från de bättre/ de företag med gott renommé, fusket förekommer på många ställen. Genvägar är okej, fusk är inte okej.
Min specialitet, är att jag är mer än normalt snabb i huvudräkning, jag vet ofta hur en kunds önskemål bör utföras, med vilka val av material som passar, inte alltid, men ofta, har jag grunduppbyggnaden klar innan ritningen är klar, det underlättar, jag åsyftar hur mycket det bygger i höjd.
Varför skriver jag om vad jag gjort tidigare, jo, mest för att jag vet att det är fullt möjligt att genomföra en renovering av detta slag utan att få till denna tröskel.
För mig låter det som en dålig fiktiv historia, kan vi försöka tänka oss in i hur ts känner det, som ändå skall bo där, att vi som arbetar med eller har arbetat med våtrum, tjafsar med varandra, kommer inte ts till nytta.
Jag kommer att försöka tänka till innan jag svarar på ett inlägg, hur jag skriver, hur jag menar, hur jag tänker är inte självklart att alla förstår.
Att försäkringsbolaget endast utför en okulärbesiktning betyder för mig att ts redan tagit del av samtliga dokumentationer av delmomenten, foton och underskrifter av behöriga kontrollanter/ansvariga kommer att få det hett om öronen...
Trevlig kväll på er alla..
Om du vill ha en bra bedömning av oss andra, och att jobba juridiskt med andra parter, är det bra med fotografier. Det har jag lärt mig den hårda vägen. En skiss du gjort själv, bevisar inte verkligheten för oss som sitter på " andra sidan". Att ingen har tagit något kort under hela den här prosessen som kan bevisa dina problem, verkar osanorlikt.politby skrev: