123 005 läst ·
427 svar
123k läst
427 svar
Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Lägger lk 16 hemma nu det ska inte vara några plåtar under spacklet där så rimligtvis borde det bli 33mm två meter från brunnen
+1 på den, saft är för barn och nykterister, förstår bara inte hur vi bytte till dryckesintressen.
"s**t"
Annars hänger jag fortfarande med trots förvillningen över saften.
(känns som om mitt inlägg blir raderat)
"s**t"
Annars hänger jag fortfarande med trots förvillningen över saften.
(känns som om mitt inlägg blir raderat)
Min "handläggare" på kommunen har lika mycket empati som en trafikolycka. Hon har avslagit 4 ansökningar om en trapphiss trots intyg från läkare och arbetsterapeut och trots att jag måste sova i en soffa i vardagsrummet om jag inte förvisar min 12-åriga dotter till ett fönsterlöst förrådsrum...Paxman skrev:En fråga till TS: vad säger kommunen? Det är ju deras ansvar att anpassa bostaden till dina funktionshinder. Du har ju skrivit att ni för ett lågintensivt krig gällande de andra anpassningarna, men jag skulle tro att de inte skulle bli så glada ifall andra aktörer (badrumstomtarna/FB) slänger in detta hinder för dig i den processen.
Ber om ursäkt för avsteg från ämnet.
Upnor har lågbyggande system.
Cementbaserade skivmaterial borde lanseras i storstadsregionerna.
Kompletteringskortlingar löser mycket.
Formstabila plåtsystem vid renoveringar används av kunniga hantverkare.
Det finns inga skäl i min värld att höja golvet om inte ts själv valt det, kostnaden för att använda rätt material är försumbar...
Kunskapen hos entreprenören är nog begränsad, inget fel med begränsad kunskap, bara fel att skicka dem på annat än nyproduktion.
Cementbaserade skivmaterial borde lanseras i storstadsregionerna.
Kompletteringskortlingar löser mycket.
Formstabila plåtsystem vid renoveringar används av kunniga hantverkare.
Det finns inga skäl i min värld att höja golvet om inte ts själv valt det, kostnaden för att använda rätt material är försumbar...
Kunskapen hos entreprenören är nog begränsad, inget fel med begränsad kunskap, bara fel att skicka dem på annat än nyproduktion.
Ny infallsvinkel när du skrev inlägget, kanske dags att ta kontakt med entreprenören och försäkringsbolaget att du nöjer dig med en nerfälld installation, ett lyftbord, klämsäkert, för att komma in i våtrummet, nu skojar jag inte, då ser de att du är villig till annan lösning. Kostnaden för den installationen borde ge dem hicka men du kan ge dem förslag som du anser är godtagbara, mest för att visa hur långt ifrån varandra ni står.politby skrev:Min "handläggare" på kommunen har lika mycket empati som en trafikolycka. Hon har avslagit 4 ansökningar om en trapphiss trots intyg från läkare och arbetsterapeut och trots att jag måste sova i en soffa i vardagsrummet om jag inte förvisar min 12-åriga dotter till ett fönsterlöst förrådsrum...
Ber om ursäkt för avsteg från ämnet.
Mvh P-A
Pagno skrev:Ny infallsvinkel när du skrev inlägget, kanske dags att ta kontakt med entreprenören och försäkringsbolaget att du nöjer dig med en nerfälld installation, ett lyftbord, klämsäkert, för att komma in i våtrummet, nu skojar jag inte, då ser de att du är villig till annan lösning. Kostnaden för den installationen borde ge dem hicka men du kan ge dem förslag som du anser är godtagbara, mest för att visa hur långt ifrån varandra ni står.
Mvh P-A
Nedfällt i golvet utanför badrummet, osynligt täckt med samma golv som i hallen
Nu börjar vi bli konstruktiva i tänkandet, klart att det skall vara i likvärdigt material som golvet i hallen, men helst blinkande ljus och en larmsignal när "pappsen" besöker toaletten, det kan göra ont i "tåsisarna" om rampen är uppe och någon vill förbi.politby skrev:
Hoppas att du har en dålig livförsäkring eller långt till trapphuset, kan vara frestande sänka liften av någon utanför vid osämja.
Ser att moderatorerna är på besök, skall skärpa till mig i skrift hädanefter, ser ett bortfall av några olämpliga inlägg....
Med syfte att bara småprata kanske tråden hålls öppen ett tag till, känns som vi kommit till vägs ände, snart...
Hej Marlene!
hul skrev:
hul skrev:
Om vi håller oss till en sak nämligen tillgänglighetskraven så styrs dom ytters av FN.s konvention om rörelsehindrade människors rättigheter, en konvention som Sverige skrivit på.
Den är sedan lagfäst i Sverige i PBL (plan och bygglagen) och PBF (plan och byggförordningen), detta är lagar som styr byggande i Sverige. Mer detaljer kan du läsa i bla 8.e kapitlet i PBL
BBR har sen till uppgift att tolka dessa regler och göra om dom till föreskrifter och regler där man har tolkat lagen.
Jag tror att du ska läsa på regelverken och förstå hur saker är uppbyggda innan du blir alldeles för sarkastisk i dina kommentarer.
Sen har du fel när du påstår att branschregler går före PBL och BBR. Alla bransregler är rekommendationer och inte på något sätt tvingande. Alla beställare har full rätt att avstå branschreglerna det är beställarens val och eget risktagande. Branschregler är något branschen själv tagit fram för att försöka få en standard som är accepterad som ett fackmässigt utförande och accepterat av försäkringsbolagen.hul skrev:
Du kan däremot inte ändra på saker som går emot PBL och BBR hur som helst utan måste då söka dispens och ett godkännande för att slippa uppfylla dessa. PBL regler och BBR.s föreskrifter gäller nybyggnad men även ändringar som påverkar byggnadens funktion.
Redigerat: