33 730 läst ·
95 svar
34k läst
95 svar
Nybygge - fuskbygge?! Blir vi blåsta? Oroad!!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Mikael_L skrev:
enstegstätade fasader är en av de bästa konstruktionerna som finns de vet alla i branschen om man gör de på korrekt sätt.
Eller menar du att en putsad murkonstruktion är dålig ur fuktsynpunkt?
Dock så är de typen du nämner ett dåligt exempel av enstegstätad konstruktion.
men jag vidhåller att korrekt enstegstätat konstruktion är väldigt väldigt bra.
alla enstegstätade är som sagt inte tunnsputs på cellplast.
sten,mur,betong osv är bra
En bärande innervägg av sådan här typ i enbostadshus brukar ha en linjelast på ca 10kN / meter. Det är mindre än halva linjelasten som ytterväggarna ger i de flesta snözoner i Sverige.Kallebo skrev:
Icke desto mindre är lite förstärkning under / i plattan att föredra, dock behöver det inte vara fullt lika kraftigt som kantbalkarna.
Jag har två bärande väggar för bjälklag med 10 meters spännvidd, och 6,5 meter bredd på kommande övervåning där, så linjelasten blir under 5kN / m, så jag la bara in en remsa armeringmatta extra där hjärtväggarna ska vara, helt utan att räkna på något eller kolla upp något.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Om man skriver vad som står i tillverkarens monteringsinstruktion, så är det enligt mig inget man "tror". - bara som ett exempel.shomakie skrev:
Om du bara är ute efter att provocera så får du vara beredd på att vi tar dig för vad du skriver.hul skrev:enstegstätade fasader är en av de bästa konstruktionerna som finns de vet alla i branschen om man gör de på korrekt sätt.
Eller menar du att en putsad murkonstruktion är dålig ur fuktsynpunkt?
Dock så är de typen du nämner ett dåligt exempel av enstegstätad konstruktion.
men jag vidhåller att korrekt enstegstätat konstruktion är väldigt väldigt bra.
alla enstegstätade är som sagt inte tunnsputs på cellplast.
sten,mur,betong osv är bra
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Jag hade inte sett det med glespanelen i taket, den går omlått i stället för att skarvas på en takstol. Inte sett det utförandet innan.absolutjohan skrev:Är det bara jag som lägger märke till hur dom har skarvat glesan i taket?
Ni lär ju märka var plasten inte är tätad som den ska när huset ska provtryckas!
Skarvar man gipsen som dom gjort över karmar och fönster kommer ni garanterat få sprickor där efter nått år i färgen eller tapeten.
Man har alltid plast eller sylltätning under syllen på innerväggar...
[bild]
Ska man ha gipsskivor i taket och vill ha gipsskivans skarv mitt på en sådan gles, blir det ju svårt. Ska man ha panel är det ju ett mindre problem.
Redigerat:
absolut kan ta kritik men hoppas de gäller åt båda håll.Mikael_L skrev:
de är lite de jag vill få fram att de känns lite på detta forumet som man strävar efter att såga hantverkare/företag direkt och så hårt man kan utan att i alla lägen ha något på fötterna.
man måste vara medveten om att ett och samma arbete kan utföras på massvis av sätt men ändp vara korrekt.
tex. plasten som nämnts mycket i denna tråden. så finns de otroligt mycket sätt att montera den på som är korrekt.
monteringsanvisning från en enstaka leverantör betyder inte att de är de ända korrekta finns massor som är godkänt.
sen finns de självklart bättre och sämre godkända montage av samma sak men då är de faktiskt upp till beställaren att specificera i kontrakt vad man vill ha.
för hantverkare är ett vinstdrivande företag och man måste förstå att dom gör de som går snabbt och blir bra.
sen förstår jag att du tycker jag är objektiv för jag arbetar i branschen. vill dock tilläga att jag arbetar på ett av de störreföretagen i sverige så är inte involverade i husbyggnation direkt mot privatperson som i detta fallet handlar om
@catherineb
Jag har försökt nagelfara bilderna.
(Det vore bättre ifall du inte förminskade de så hårt, så blir det lättare för oss att zooma in smådetaljer).
Jag har inte sett något annat än sånt som redan skrivits om. Jag såg t.ex. den skumt skarvade glespanelen i taket, men någon annan hann nämna det före mig ...
Det jag ser får mig inte direkt att hoppa upp och skrika att bygget måste stoppas genast. Allt ser inte perfekt ut, men samtidigt inte speciellt mycket värre heller än vad man sett på många medelmåttiga byggen.
Plattan verkar vara gjuten av klåpare. Att få så dålig yta är nog knappt möjligt om man gjort några plattor tidigare i sitt liv och har den utrustning man ska ha.
Känns som att jag själv skulle fått det bättre, trots att jag bara varit med och gjutit två ggr.
Då kan man sen undra hur allt annat blev.
Är bara ytan ojämn, men någorlunda plan och i våg så gör det i praktiken inte så mycket, lite beroende på vilken golvbeläggning som sen är tänkt. Men hoppas att allt annat med plattan blev som det ska.
Plasten vid fönster kan göras mycket bättre, som de nu gjort är det nästan omöjligt att få det totaltätt.
Å andra sidan blir den otäthet som nu isåfall uppstår i praktiken ingen större fara, om de bara gör så bra som det går med resten. Men lite onödigt kan jag tycka att de inte plastade in på bästa sättet och fogade in bottningslist innan vägggipset satts upp.
I garaget fuskade jag själv lite på detta viset, men i huset gjorde efter "best practice".
Gipsskivor är dumt skurna, och emot alla de kända gipsskivetillverkarnas instruktioner. Det behöver inte bli någon ko på isen, men risken att färg/tapet i framtiden spricker upp från hörnet av fönster/dörr rakt upp mot taket är bra mycket större nu.
Detta fel är dock lite småvanligt bland alla stressade byggare som skiter i rekommendationer.
Eldosorna har urskruvbara ringar (dessutom bytbara till ännu djupare ringar. VP-2-dosor, såvitt jag ser...)
Så montaget är ok isåfall. Det viktigaste är att klacken på dosan ligger någorlunda emot skivan på baksidan i hålet.
Glesen i taket är lustigt skarvad. Beroende på vilket tak det sen blir är det allt ifrån betydelselöst till problematiskt.
Spännvidden på långa delen av bjälklaget över köket är för lång för 45x220. Men konstruktören har dubblat dessa bjälkar, och utan att räkna på det så tror jag att detta räcker, överlängden på bjälklagsfacket är nämligen bara runt 1/2 meter, vilket jag tycker dubbla böjtröghetsmomentet borde fixa.
Den bärande hjärtväggen tycker jag är lite för dåligt utförd. Avväxlingen ovan fördelarskåpet borde ha varit en stående regel, gärna 220x45. Och så undrar jag ifall syllen har stöd mot golvet på höger sida om fördelarskåpet (höger i bilden som finns här i tråden). Annars ser det bra ut där.
Frågan är om inte det mest oroande är att andra yrkeskategorier går och meddelar er att de tycker det ser tokigt ut. Det sitter ganska långt inne att till kunden börja kritisera de andra på ett bygge. :eek:
Jag har försökt nagelfara bilderna.
(Det vore bättre ifall du inte förminskade de så hårt, så blir det lättare för oss att zooma in smådetaljer).
Jag har inte sett något annat än sånt som redan skrivits om. Jag såg t.ex. den skumt skarvade glespanelen i taket, men någon annan hann nämna det före mig ...
Det jag ser får mig inte direkt att hoppa upp och skrika att bygget måste stoppas genast. Allt ser inte perfekt ut, men samtidigt inte speciellt mycket värre heller än vad man sett på många medelmåttiga byggen.
Plattan verkar vara gjuten av klåpare. Att få så dålig yta är nog knappt möjligt om man gjort några plattor tidigare i sitt liv och har den utrustning man ska ha.
Känns som att jag själv skulle fått det bättre, trots att jag bara varit med och gjutit två ggr.
Då kan man sen undra hur allt annat blev.
Är bara ytan ojämn, men någorlunda plan och i våg så gör det i praktiken inte så mycket, lite beroende på vilken golvbeläggning som sen är tänkt. Men hoppas att allt annat med plattan blev som det ska.
Plasten vid fönster kan göras mycket bättre, som de nu gjort är det nästan omöjligt att få det totaltätt.
Å andra sidan blir den otäthet som nu isåfall uppstår i praktiken ingen större fara, om de bara gör så bra som det går med resten. Men lite onödigt kan jag tycka att de inte plastade in på bästa sättet och fogade in bottningslist innan vägggipset satts upp.
I garaget fuskade jag själv lite på detta viset, men i huset gjorde efter "best practice".
Gipsskivor är dumt skurna, och emot alla de kända gipsskivetillverkarnas instruktioner. Det behöver inte bli någon ko på isen, men risken att färg/tapet i framtiden spricker upp från hörnet av fönster/dörr rakt upp mot taket är bra mycket större nu.
Detta fel är dock lite småvanligt bland alla stressade byggare som skiter i rekommendationer.
Eldosorna har urskruvbara ringar (dessutom bytbara till ännu djupare ringar. VP-2-dosor, såvitt jag ser...)
Så montaget är ok isåfall. Det viktigaste är att klacken på dosan ligger någorlunda emot skivan på baksidan i hålet.
Glesen i taket är lustigt skarvad. Beroende på vilket tak det sen blir är det allt ifrån betydelselöst till problematiskt.
Spännvidden på långa delen av bjälklaget över köket är för lång för 45x220. Men konstruktören har dubblat dessa bjälkar, och utan att räkna på det så tror jag att detta räcker, överlängden på bjälklagsfacket är nämligen bara runt 1/2 meter, vilket jag tycker dubbla böjtröghetsmomentet borde fixa.
Den bärande hjärtväggen tycker jag är lite för dåligt utförd. Avväxlingen ovan fördelarskåpet borde ha varit en stående regel, gärna 220x45. Och så undrar jag ifall syllen har stöd mot golvet på höger sida om fördelarskåpet (höger i bilden som finns här i tråden). Annars ser det bra ut där.
Frågan är om inte det mest oroande är att andra yrkeskategorier går och meddelar er att de tycker det ser tokigt ut. Det sitter ganska långt inne att till kunden börja kritisera de andra på ett bygge. :eek:
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Exakt!! Det är alla 'kunniga' personer runt omkring oss som frågar, påpekar och klagar. Det har lett till att vi mer eller mindre är i upplösningstillstånd. Hade vi fått göra om detta ifrån början hade vi gått 100% med hustillverkaren och inte berättat någonting för en enda själ. Nu har vi fått "råd" om allt från konstruktion, ventilation, tillval, el och vvs. Det är svårt att ignorera när proffs påpekar för oss, men såhär i efterhand är det lätt att vara klok.Mikael_L skrev:
Vi har lovat oss själva att fortsättningsvis lämnar vi vänner, familj och bekanta utanför.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det gäller ju naturligtvis de som har träregelstomme, några andra har väl inte varit aktuella, boverket bedömer ju att 4000 hus är skadade. Du kanske inte tycker det är rätt många, men det tycker jag.hul skrev:
men sluta nu, de går göra enstegstätade fasader med träregelstomme hur bra som helst.Snailman skrev:
det är en variant med tunnputs på cellplast som inte fungerat. (fungerar om man utför montaget korrekt men väldigt känslig för felmontage och ändringar i fasad)