Planlösningen är vår egen lösning så den kan vi inte skylla på husleverantören ;) sovrummet är tänkt som ett kontor och där vill vi inte ha garderober.

catherineb skrev:
Vad är det för fel på gipsen?? Är det något avgörande ?
Avgörande behöver det inte vara för slutresultatet. Men risken är större att sprickor kan uppkomma i skarvarna runt fönster och dörrar.
Det som är "fel" är att det är brukligt samt att det står i nästan alla arbetsanvisningar jag har läst att man ska lägga skarvarna över öppningar för att minimera riskerna för sprickor. I ditt fall så har man lagt skarvarna precis vid dörr och fönster.
På en bild även med en skarv av en smal remsa av gips.
Att lägga skarven över öppning borde en vettig snickare ha i muskelminnet.
Jag har inte gipsat så många rum själv med de sitter i muskelminnet redan.
Ledsen att säga det men man kan undra hur andra jobb ser ut?

K
Har sett många märkliga modeller av hur plasten ska fixas till i hörnen "nyligen" gemensamt är att de precis som i detta bygget inte är fixade innan gipset är på (vilket torde göra det lättare och betydligt tätare, här blir det ju aldrig tätt?). I ett annat fall hade de inte ens sparat flikarna som här.

Är det inte så att snickarna tänkt vika in de flikar som är sparade och sedan tejpa på en hörnlösning innan de sätter fodren?

Sen undrar jag hur de tänkt göra med ångspärren förbi väggen i diskussionen? Där har de ju lämnat isoleringen öppen och synlig, men att peta in ångspärr där nu lär ju inte bli tätt så länge de inte tar ner väggen igen.

Någon mer ångspärr på ytterväggen skall det väl inte vara? Den ligger rimligtvis under det lager med 45 isolering vi ser. Ångspärren skall inte ligga direkt under gipset.

Robert-san01 skrev:
Någon mer ångspärr på ytterväggen skall det väl inte vara? Den ligger rimligtvis under det lager med 45 isolering vi ser. Ångspärren skall inte ligga direkt under gipset.
Ja det stämmer.

Kallebo skrev:
Har sett många märkliga modeller av hur plasten ska fixas till i hörnen "nyligen" gemensamt är att de precis som i detta bygget inte är fixade innan gipset är på (vilket torde göra det lättare och betydligt tätare, här blir det ju aldrig tätt?). I ett annat fall hade de inte ens sparat flikarna som här.

Är det inte så att snickarna tänkt vika in de flikar som är sparade och sedan tejpa på en hörnlösning innan de sätter fodren?

Sen undrar jag hur de tänkt göra med ångspärren förbi väggen i diskussionen? Där har de ju lämnat isoleringen öppen och synlig, men att peta in ångspärr där nu lär ju inte bli tätt så länge de inte tar ner väggen igen.

[bild]
Jag tror att det borde sitta en avväxlingsregel med typ dimension 45x220 över de reglar som sågats ur för fördelarskåpet. Det är inte ok att såga av väggreglar på detta sätt om de är bärande för mellanbjälklaget. Sen så undrar om jag om innerväggarna står på plast, eller nån annan form av isolering mot betongplattan?.

Sen håller jag med om att plasten i väggarna borde vara fixerad runt hörnen, som också är svårast att få till, och sen tätad mot fönsterna, innan gips sätts upp

Den där plasten runt fönstret blir svår att få tät.... man lindar och tejpar det där innan foder etc går på. Just nu måste de väl typ packa in det eller kapa upp gipset för att garanterat få det så tätt det går.

Det ser dock ut som att det ligger plast under reglarna mot golvet... eller? Kolla det, då är det ok. Annars kan det ju över tid vandra fukt upp i reglarna som är mot golvet. Jag skulle dock inte gråta floder över trä mot golv. Mer tätning runt fönster etc är viktigt.

Vad gäller avloppet mitt i vägg.. mindre bra. Har liknande tyvärr i detta hus vi bor i (pga de som byggde tidigare inte tänkte) och vad det kan medföra är att man får en del avloppsljud som kan vara lite störande ibland.

Det här ser inte bra ut. Ni måste reda ut allt som skrivits ovan samt vad besiktningsmannen kommer fram till innan ni låter byggaren fortsätta. Framförallt bärande väggen är ju katastrof. Det kommer inte gå bra annars.

H
Nu får väl folk ändå ge sig som inte har någon koll och bara gissar.

att väggen som med största sannolikhet är bärande kan vara ett problem är en sak med övrigt som nämns har ni ingen aning om.

att plasten är dålig hur vet ni de, ser mycket rimligt ut. Att man tätar mot karm är inte alls någon branschstandard utan utförs när de efterfrågas.

Att lägga gipsskarvar ovan dörrarna som på bilderna behöver inte heller vara fel och fungerar utmärkt med korrekt underarbete, hur vet ni att de inte sitter plåtband bakom?

foder innan målning som ska målas in är ju självklart inget problem

• Gilla
chillberg och 2 till
  • Laddar…
Har inte skrivit att saker och ting är fel utan att det bör redas ut innan bygget fortgår. Om det nu skulle vara fel så är det lättare att fixa till nu.

H
RoBo skrev:
Har inte skrivit att saker och ting är fel utan att det bör redas ut innan bygget fortgår. Om det nu skulle vara fel så är det lättare att fixa till nu.
menar inte dig rimligt att rekommendera att de ska utreda saker för de kan ju trots allt vara fel och jävligt dåligt utfört.
men man behöver ju inte som många andra i tråden gjort slå på stora trumman att de är för jävla dåligt och riktigta klåpare mm när man i själva verket inte har en aningen.

på så vis skrämmer man ju upp TS i onödan

• Gilla
ghoti och 5 till
  • Laddar…
hul skrev:
menar inte dig rimligt att rekommendera att de ska utreda saker för de kan ju trots allt vara fel och jävligt dåligt utfört.
men man behöver ju inte som många andra i tråden gjort slå på stora trumman att de är för jävla dåligt och riktigta klåpare mm när man i själva verket inte har en aningen.

på så vis skrämmer man ju upp TS i onödan
Ja! TS är i upplösningstillstånd!! Men på tisdag görs en besiktning, så vi får hoppas att den inte visar något allvarligt..

Äh, ni nojar en massa i onödan. Det ser ordentligt gjort ut förutom klåpet med avloppsröret då. Att det ska påverka bärigheten på väggen i nån avgörande utsträckning behöver ni ändå inte oroa er för.

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
J
tycker iallafall det är lite positivt att se gerade foder som ska målas på plats. Det brukar kunna bli väldigt snyggt.

Om det sen är gjort på rätt sätt i rätt ordning kan jag inte uttala mig om...

Bygg ritning som visar borttagen balk för bjälklag specifierat som 2*45*220, med omgivande el- och vvs-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktören har ju i klartext skrivit att det inte ska vara någon balk här utan bjälklag som är 2*45*220.
Jag är ingen konstruktör så jag kan inte avgöra om det räcker men sånt har ju andra lön för.
Plasten kommer att tejpas innan provtryckning.
Gipsen kan jag ej uttala mig om.
Köket hänger man väl upp i skenor? Skenor som man skruvar i reglar? Ni skulle beställt träskiva i kök då ni sätter upp köket själv. När ni väl insett att ni inte har kunskap för att lösa frågan så borde ni konsulterat hustillverkaren istället för att göra hål i väggen som du uttryckte det.
Vid provtryckning så föreslår jag att det även kontrolleras med värmekamera för att se om det finns hål i isoleringen eller dörrar osv.

Det är bra att vara på tå och fråga sin entreprenör så mycket man bara kan. Helst via mail så att man får det skriftligt. Men fråga i egenskap av ovetande. Inte påstå att det är ett fuskbygge.

Avloppets placering finns på era va ritningar. Det är måttsatt placering.
Tolkar det som att det är 2 tvättställ som avloppet är till? Avloppet kanske ska vara dolt i vägg? Jag har ingen aning men som sagt. Ritningen visar vart det ska vara. Återkom gärna med bild om du har den ritningen.

Du som husköpare ska ju ha tillgång till alla ritningar i mitt tycke. Även om det är totalentreprenad så bör ni få allt för framtida bruk också.

Redigerat:
  • Gilla
chillberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.