Om jag tolkar ritningen rätt så måste den där väggen vara bärande. Annars skulle bjälklaget ha en spännvidd på över 7m. Och i sitt nuvarande skick är den inte speciellt bärande.

Ring runt lite under morgondagen WSP, Sweco tex har. Men de kostar. Så är de också pålitliga, finns också småfirmor men känner inte till något om dem.
Tittar man på din planritning kan jag inte förstå vilken konstruktör som godkänt bjälklaget. I bästa fall så är det dubbla 220x45 på cc avstånd 300. Men det ser ut att vara glesare än så, men inte ens på cc 300 skulle de vara godkända för att fribära dryga 7 meter som ni har. Det kommer inte rasa ner i huvudet på er så ingen panik, men det är ändå inte ok.

Er KA ska se till arbetet utförs och kontrolleras enligt gällande standarder. T.ex skulle han påpekat att man inte ansöuter ångspärren (plasten) som det ser ut på dina bilder. Att man inte skippar syllen bara för att det kommer upp slangar och rör, vad är era väggskivor fästa i, i nederkant i området runt fördelarskåpet?
Han ska upprätta en kontrollplan och se till att den efterlevs. Han ska se till att korrekta beräkningar finns för de avsteg som görs mot orginalritningar etc.
Har er KA varit på byggplatsen alls?
Hur mycket av bygget är klart, ser man fortfarande lösningen i väggen på bilden?
Ser man plasten och gipsen runt fönstret? Ser man fortfarande bjälklaget eller är det igenbyggt?

Sök besiktningsman där ni bor på www.sbr.se
Är nog en särskild besiktning ni skall ha, men rådfråga konsumentrådgivare i er kommun
De skall kunna vägleda er.

Vi har bokat tid för en besiktningsman till på tisdag. Känns lite lugnare så...

Men, en annan fundering: snickarna har redan satt dit fönsterkarmar och dörrkarmar som går hela vägen ner till betongen. Det blir ju så att golvläggarna måste lägga golvet RUNT dörrkarmarna? Är inte det bakvänt? Samma sak med fönsterkarmarna och taklisterna, där kommer ju målarna att få sätta tapet mer eller mindre mot eller rent av på listerna. Är det fackmannamässigt att göra på det sättet??

Här kan man se hur dörrkarmarna ligger an direkt emot betongen. Borde man inte ha lagt golv och satt tapet först och SEDAN satt upp dörrkarmar, lister mm?

Omonterade dörrkarmar i ett rum under renovering med synlig betonggolv och oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se till att ta bilder på så mycket som möjligt, spara alla mail,sms etc

Foder och lister brukar vara bland det sista som åker upp.
Man undrar vad det är för ess som har gipsat också...

TotalControl skrev:
Foder och lister brukar vara bland det sista som åker upp.
Man undrar vad det är för ess som har gipsat också...
Vad är det för fel på gipsen?? Är det något avgörande ?

Att salningarna går ner till golvet är minsta problemet just nu. Det går att såga ur när man lägger golvet, det är bakvänt men det går. Det är inte rätt när man bygger nytt. Men det går.
1. Bärighet och konstruktioner. Kolla om ritningarna de bygger efter stämmer med de som är lämnade för bygglov om ni har ett sånt.

2. Arbete utfört enligt ritning i övrigt?

3. Ångspärrar och tätning kan omöjligt vara gjort enligt standard och regler enligt era första bilder.

4. Som TotalControl påpekar, som jag nämnde i första rundan här, gipsningen är en katastrof, speciellt om ni bara har enkelgips som det såg ut att vara. Och sist men inte minst, målaren kommer nog ha åsikter om att spackla och slipa skarvar rätt in på fodren.

Jag är ledsen men det ser ut som ett riktigt klåparjobb. Se till att ni gör klart för entreprenören att all betalningar stoppas omgående och minst till besiktningsman varit där och lämnat utlåtande. Om de börjar skicka fakturor, bestrid skriftligen och skaffa juridisk hjälp. Inga forumforskare, få tag i en advokat som kan konsument och entreprenadrätt.
Om det fortfarande pågår arbeten med entreprenörens personal så se till att få det stoppat enligt samma premiss.

Lycka till! Uppdatera gärna hur det fortskrider om ni orkar.

Här är en bild på väggen när ena sidan blivit igensatt: Renoveringsprojekt med en halvfärdig vägg och isolering samt byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skillnaden som jag kan se där det saknas balk i taket, är att balkarna i mellanbjälklagret ligger dubbla just där. Dvs, ovanför elkopplingsgrejen.

Vilken typ av besiktning har ni valt?

Vi har iallafall hittat alla konstruktionsritningar, jag hade visst sparat dom. Ibland har man tur... men jag förstår inte hälften av vad som står... besiktningsmannen kan säkert hjälpa oss att se över detta.

Avtal enligt ABK09 fick jag som svar från besiktningsmannen!

Ja, det är väl rätt klart att hjärtväggen/balkarna är bärande.
Varför skulle man annars satt dit balkar?

Off topic:
Vilken intressant planlösning!
Man får gå genom duschrum/toalett för att komma till tvättstugan.
Sovrummet på bottenplanet har inte plats för garderob (men man kan ju möblera om :) ).
I köket är städskåpet närmast beredningsbänken i stället för matens kylförvaring och ugnar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.