På de bilder som är publicerade ser man att det inte sitter något överspänningsskydd på DC-sidan.
Ett alternativ är att sätta skydden i en separat kapsling någonstans på DC-sidan, ofta i en box med DC-brytare. En sådan box syns inte på bilderna.

I Fronius Symo växelriktare från 10 kW och uppåt finns en DIN-skena alldeles till höger om inkommande AC. Det får precis plats med två skydd, ett per sträng. På några av bilderna ser man en bit av DIN-skenan, så där finns inget överspänningsskydd.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tyckte det var väldigt säreget att trådskaparen började sätta igång och felsöka på anläggningen som en solcellsfirma sades ha installerat och som inte fungerar. Då är det lätt att tror att någon solcellsfirma inte har gjort installationen utan trådskaparen själv. Det är nämligen svårt att tro att en solcellsfirma kan sakna grundläggade kunskaper om solceller och klanta sig så pass som gjorts. Däremot förståeligt om en lekman gjort fel.

Oj, du ska bara veta. Det har varit rena vilda western med solceller ett tag nu och många (MÅNGA) solcellsfirmor har gjort rejäla fel.

När det gäller takkrokar för betongpannor eller tegelpannor så finns det ganska många olika modeller.

Många av modellerna fungerar lika bra med betongpannor som med tegelpannor.
När det är betongpannor eller tjocka tegelpannor, så är det vanligast att kroken går ut i pannans underkant. Man slipar då av en bit av den övre pannans undersida för kroken inte ska lyfta pannan.

Om det är tunna tegelpannor, så är det ibland lättare att använda krokar där kroken går ut vid sidan om pannan. Det finns krokar för både falsade och ofalsade tegelpannor.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Fick idag mail med rätt monteringsanvisning från mapab. Så det var rätt monterat.

K kjork skrev:
Fick idag mail med rätt monteringsanvisning från mapab. Så det var rätt monterat.
Det här med urslipning: i monteringsanvisningar jag har står att man KAN slipa ur med fästen som går åt sidan, men det är dammigt och tar tid så många gör det inte. Fästet och glipan hamnar under panelerna så risken att det kommer in fukt är liten.

Nu har installatören vart här igen. Det var felkopplat + och - på en sträng i norwescobrytaren.

Otovo har även lovat att de kommer skicka hit en besiktningsman på deras bekostnad.

• Gilla
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Obs att den besiktningsmannen inte får vara anställd av dem! Påtala att det måste vara en ojävig besiktningsman.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Nu har installatören vart här igen. Det var felkopplat + och - på en sträng i norwescobrytaren.

Otovo har även lovat att de kommer skicka hit en besiktningsman på deras bekostnad.
Rimliga är ju att du väljer besiktningsman och de betalar.

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Idag gav det mer effekt när båda strängarna fungerade. Dock dippar spänningen mycket på sträng 1 och effekten är lägre där.

• Diagram över solenergisystem som visar spänning och effekt över tid med dippar i sträng 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar spänning och effekt från solpaneler med tydliga dippar i sträng 1.
    Skapa konto
Du hade ju 4st mellan strängarna samt nocken mellan strängarna?

E Emanuel01 skrev:
Du hade ju 4st mellan strängarna samt nocken mellan strängarna?
Menar du placeringen av panelerna på taket? För i så fall vet jag inte om det spelar roll riktigt i detta fallet. Produktionen startar när solen är på andra sidan huset och bedömt får samtliga paneler i produktionsstarten samma ljus. Men när sträng ett går igång om man kan säga så, då dippar spänningen i strängen ordentligt. Ligger lägre dagen igenom samt har ganska mycket
Lägre effekt. Förstår om det hade vart pga skugga osv men så är det inte nu. Panelerna vätter mot väst, produktion startar på båda strängar när solen är i öst

F
K kjork skrev:
Menar du placeringen av panelerna på taket? För i så fall vet jag inte om det spelar roll riktigt i detta fallet. Produktionen startar när solen är på andra sidan huset och bedömt får samtliga paneler i produktionsstarten samma ljus. Men när sträng ett går igång om man kan säga så, då dippar spänningen i strängen ordentligt. Ligger lägre dagen igenom samt har ganska mycket
Lägre effekt. Förstår om det hade vart pga skugga osv men så är det inte nu. Panelerna vätter mot väst, produktion startar på båda strängar när solen är i öst
jag tror nåt är galet fortfarande. Den översta bilden så går ju den gröna strängen rakt ner momentant. Så ser ingen skuggning ut. Jag hade skickat detta till Fronius för utvärdering. Händer detta varje dag eller var det bara en gång? Om det händer flera ggr, kan du se nåt samband i tex vid vilken spänning eller effekt det händer?

F fsn skrev:
jag tror nåt är galet fortfarande. Den översta bilden så går ju den gröna strängen rakt ner momentant. Så ser ingen skuggning ut. Jag hade skickat detta till Fronius för utvärdering. Händer detta varje dag eller var det bara en gång? Om det händer flera ggr, kan du se nåt samband i tex vid vilken spänning eller effekt det händer?
nu har ju inte anläggningen vart igång länge pga allt strul men sträng 1 har fungerat längst, och det är samma varje dag. Solen går upp, spänningen ökar ju mer ljus det blir, när spänningen blir tillräckligt hög för att växelriktaren ska starta så dyker spänningen. Sedan är spänningen låg fortsatt. Det jag sett idag är också skillnaden i effekt på de båda strängarna.

blå = sträng 1
första bilden är effekten

Andra är spänningen

• Graf över solenergianläggningens effekt med två linjer som visar variationer över dagtid den 21 januari 2022.
    Skapa konto
  • Graf som visar spänningen över tid för två strängar i en solenergianläggning, med märkbar skillnad i effekt.
    Skapa konto
K kjork skrev:
Det räcker med lite ljus för att spänningen ska bli hög nog så växelriktaren startar. I onsdags fick installatören sista panelen på plats och det var skymning när jag mätte strängarna. De visade 430V på båda. Igår mätte jag mitt på dagen med full januarisol och det blev 570V på båda. Idag gjordes det sista och vi körde växelriktaren för att prova. Sen förmiddag och den genererade 4,6kW. Inte illa i januari men så har jag ett nästan perfekt läge lite väst om syd utan skuggor. 10,6kWp paneler.

Logad Logad skrev:
Det räcker med lite ljus för att spänningen ska bli hög nog så växelriktaren startar. I onsdags fick installatören sista panelen på plats och det var skymning när jag mätte strängarna. De visade 430V på båda. Igår mätte jag mitt på dagen med full januarisol och det blev 570V på båda. Idag gjordes det sista och vi körde växelriktaren för att prova. Sen förmiddag och den genererade 4,6kW. Inte illa i januari men så har jag ett nästan perfekt läge lite väst om syd utan skuggor. 10,6kWp paneler.
ja spänningen blir hög nog för att växelriktaren ska starta. Det är efter starten jag är fundersam. Varför spänningen sjunker såpass mycket som den gör på sträng 1.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.